Annons:
Etikettallmänt
Läst 1808 ggr
KamillaB
2008-05-18 15:31

Runstenar.

I närheten av där jag bor finns det en gravkulle där det tidigare fanns en stor runsten.
Jag vet att den fanns där för ca ett år sedan.
Igår när jag och min väninna skulle gå dit och kika på den fanns den inte kvar.
Är det någon som vet om de får flytta på runstenar och andra gravtillhörigheter hur som helst?
Av vilken anledning kan de flyttas?
Om det skulle vara någon som exempelvis klottrat på den borde man ju kunna rengöra den på plats.

Annons:
Bjornen
2008-05-18 15:43
#1

Runstenar är fasta fornminnen och får inte flyttas utom vid extrema tillfällen men då måste Riksantikvarieämbetet ge tillstånd. Kontakta i första hand länsmuseet, de vet om det finns någon speciell anledning för flyttning. Skada på fasta fornminnen är straffbart.

Skäl att flytta en runsten kan vara vägbyggen eller annan markexploatring men då ska det vara extremt angeläget. I annat fall om stenen behöver analyseras på något sätt, men då bör platsen ha märkts ut där den stått för återflyttning om den inte av någon extrem anledning ska sättas ut på ny plats.

Sannolikt har den flyttats olagligt.

KamillaB
2008-05-18 15:51
#2

Oj, tack för ett så utförligt svar :) Ska absolut prova ringa länsmuseet imorgon.  

Jo jag tänkte med på att någon kan ha stulit den, men den är stor och tung, den stod på en kulle en bit in i skogen, så vägbygge kan det inte heller bero på.

Rozzy
2008-05-18 22:44
#3

Hoppas de kommer tillrätta, du får uppdatera oss.

Ahnna
2008-05-19 15:03
#4

Har du hört nåt än? Vem stjäl en runsten, liksom…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

KamillaB
2008-05-19 15:58
#5

Nej jag har inte hört något än. Har försökt ringa men inte fått svar. Ska testa igen senare.

Bjornen
2008-05-20 12:46
#6

Länsmuseerna brukar ha stängt på måndagar.

Annons:
KamillaB
2008-05-20 15:38
#7

De vet inte vart den tagit vägen :(

KamillaB
2008-05-20 15:59
#8

Han skickade en karta till mig så ska jag markera ut vart den skulle ha stått, så ska de undersöka vart den kan vara. Han hade inte hört att de skulle flyttas.

Rozzy
2008-05-27 01:37
#9

Har du varit och kollat än?

Upp till toppen
Annons: