Annons:
Etikettlitteratur
Läst 1494 ggr
Ahnna
2008-05-24 22:09

Passagen

Nu har jag läst ut Passagen av Michael Crichton. Det är en lite annorlunda bok, där hälften utspelar sig i nutid och hälften utspelar sig på 1300-talet. Läsaren får en detaljerad bild av livet i en medeltida borg, även om vissa saker som författaren tar upp är hopplöst fel. (Framför allt detaljer kring tornerspel, vapen och rustning, där författaren verkar ha fått research ifrån 1500-talets torneringar istället för 1300-talets.)

I bokens inledning befinner sig huvudpersonerna på en arkeologisk utgrävning i Frankrike. De undersöker ruinerna av två borgar och en närliggande stad. Plötsligt får de påhälsning från ett miljardärföretag som intresserat sig för utgrävningen. Den ansvarige för projektet, professor Johnston, åker till USA för att prata med chefen för företaget och slutar sedan plötsligt att höra av sig till utgrävningen. Strax därefter hittar de ett underligt dokument, där någon har skrivit "Hjälp mig!" i professorns handstil. Det är bara det att C14-dateringen visar att dokumentet har skrivits på 1300-talet…

En smått skruvad, men samtidigt ganska trovärdig historia om tidsresor och kvantfysik. Michael Crichton har skrivit många manus till film och TV och det är ganska tydligt i boken. Det känns som att den skrevs för att bli film. Vilket den också har blivit på senare år.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2008-05-24 22:11
#1

Jag kände hela tiden när jag läste att jag hade SETT scenerna ur boken någonstans. Och när jag läste slutet så trillade äntligen polletten ner - för några år sen gick det en jättekonstig film på TV, som jag bara slötittade på medan jag sysslade med lite hantverk, och slutet var i princip identiskt med boken. Aha! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-05-24 22:24
#2

Kan tillägga att filmen heter Timeline. I rollerna: Gerard Butler, Anna Friel, Paul Walker, Frances O'Connor, Billy Connolly, David Thewlis, Matt Craven, mfl.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: