Annons:
Etikettallmänt
Läst 2254 ggr
KamillaB
2008-05-25 14:20

Arkeologens stig.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och Linda gick arkeologens stig, där finns ruiner och runstenar från 1000- talet.
Tänkte lägga in lite bilder därifrån om någon vill se.

På första bilden är en ruin från en kyrka. (Kommer med mer fakta om kyrkan sen)

Vet egentligen inte om det passar in är. Men gör ett försök =)

Annons:
KamillaB
2008-05-25 14:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En runsten från 1050.

Ahnna
2008-05-25 14:57
#2

Var går man den stigen? (Vilken del av landet, eller är det överallt?)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

KamillaB
2008-05-26 02:02
#3

dem här är runt ett ställe som heter nolby i njurunda i Sundsvall.:)

nera
2008-05-26 18:49
#4

Åhh tack för tipset! Vi ska uppåt under semestern, så då kan det här vara en svärdighet = )

Ahnna
2008-05-26 19:20
#5

En liten reflektion angående bilden i #1… Det är ett kors mitt på stenen, vilket spontant för mig betyder att de som reste stenen var kristna, men användes korset som någon annan symbol här innan kristendomen kom hit?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

nera
2008-05-26 23:39
#6

# 5 Ja det var en bra fråga

Annons:
vickevira
2008-05-27 13:21
#7

#5
Hittat följande på Symbols.com

 30:53 · This cross is engraved on a runic stone. On many runic stones from the tenth and eleventh centuries there are cross signs, both plaited and not plaited, and often quite magically designed structures. They were usually engraved above the winding coils of runic characters.

Ahnna
2008-05-27 15:49
#8

#7 Okej, bra. Fast det säger ju inte så mycket om huruvida man använde korset innan kristendomen kom till Norden. Eller slutade man göra runstenar då, kanske? Jag är inte så bra på vikingatid…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

vickevira
2008-05-27 17:11
#9

#8 Jag tolkar det som att korset användes som magisk symbol (eller "bara" prydnad…?) även innan kristendomens ankomst. Det finns fler kors från runstenar på symbols.com och samtliga är liksom kvadratiska kors - till skillnad från det kristna avlånga korset - om du förstår vad jag menar.

Vad beträffar runorna så finns det exempel på att de fortsatte att användas långt efter att Sverige kristnades. Ända så långt fram som slutet av 1800-talet vill jag minnas.

Rozzy
2008-05-27 23:26
#10

Du har helt rätt om korset det är en helt hednisk sybol från början,

Jag tror det var liksidiga likt en solsybol.

Ahnna
2008-05-28 12:17
#11

#10 Nåt sånt har jag också hört, men jag minns inte detaljerna kring det. Kors av olika slag har ju använts länge, i många kulturer, men hur det är med Sverige vet jag inte tillräckligt mycket om. Egentligen var det väl mest en slump att korset blev en symbol för Gud och Jesus…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2008-05-28 16:18
#12

Jag tror absolut inte att kors användes på runstenarna innan kristendomen. Dessutom råkar de flesta av våra runstenar vara just från kristen tid, vilket också ofta framgår av texterna ("gud bevare xx" osv).

En solsymbol är ett hjul med ett kors (som ekrar) inuti, inte ett fristående kors. Även den närbesläktade svastikan liknar ju ett kors. Men om en runsten är daterad till kristen tid så tycker jag nog att man kan påstå att det kors som finns med i dekorationen avser det kristna korset, inte någon förkristen liknande symbol. Enklaste sättet att datera en runsten är att granska runorna, Lars Magnar Enoksen har skrivit en jättebra bok om tydning av runor. Runorna har ju skrivits olika i olika tidsåldrar (det finns även varianter, som hälsingerunorna, som blir mer svårtydda eftersom de är "stavlösa").

I Norden var det liksidiga korset vanligare i utsmyckningar än det som man numera är mest van vid - med längre "pinne" nederst. Antagligen för att det är symmetriskt och mer estetiskt tilltalande - särskilt för den som är van vid vikingaornamentik.

Bjornen
2008-05-29 09:02
#13

Korset på runstenar är säkert en kristen symbol. På de mogna enbären finns ett korstecken som före Kristendomen var Tors tecken och efter som kristen symbol. Den första kristna tecknen var pentagrammet som vid Jesu korsfästelse övergick till korset.

Annons:
Upp till toppen
Annons: