Annons:
Etikettlitteratur
Läst 2156 ggr
Anthka
2008-05-30 17:11

The Medieval tailors assistant

Av Sara Thurfield

Innheåller principskisser för sömnad på kläder från 1200-talet till och med 1400-talet. Allt ifrån hur man handsyr, till vilka material man skulle kunna välja. 
Enkelt uppdelad efter typ av klädesplagg och allting finns med. Från brokor och hosor till hattar och huvudbonader både för dam och herre (via klänningar, särkar, tröjor och jackor). En speciell sektion med barnkläder och tips på graviditetskläder 

En bibel, absolut min bibel ^^

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2008-05-30 19:42
#1

Som en bekant till mig sa nyligen: "(Boken) är jättebra för nybörjare, men så snart man vill börja sy på riktigt och tittar lite på målningar et cetera, så inser man att boken bara är en liten plattform att stå på, inget annat."

Jag väger egentligen varken för eller emot, eftersom jag bara har bläddrat igenom den som hastigast en gång, men min spontana reaktion var att den var för "basic" för mig. Men ni som har den/har läst den, vad tycker ni? Får ni ut nåt av den eller har ni annan litteratur som ni hellre vänder er till?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2008-05-30 22:10
#2

Den är en nybörjar bok ja, men jag tycker att den är en bra grund även för mig som har en del sömnadsvana. Det krävs inte så mycket jobb om jag vill utgå från en iluminering i och med att jag kan använda de mönster som finns i boken och sedan anpassa de efter mina syften. Jag måste inte göra allt från grunden, för grunden har redan någon gjort..

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2008-05-31 23:44
#3

Det låter ju bra!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Elden
2008-06-04 01:41
#4

Vi köpte den till min mamma efter medeltidsveckan förra året. Vet faktiskt inte om hon tittat i den - det måste jag fråga henne om. Personligen gillade jag boken men tittade kanske inte så jättenoga i den.

Rozzy
2008-06-04 14:27
#5

Var det den boken som blev så sågad av dräkthistoria experten?

Ahnna
2008-06-05 00:13
#6

Vilken expert?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
zayla
2011-02-07 13:21
#7

Har köpt denna bok och den lämpar sig väldigt bra för oss nybörjare. Dock kan jag inte jämföra med någon annan bok. Men väldigt trevlig o lätt o ta till sig både bild o text även om det är på engelska. Så när mina åtagande är över kommer jag kasta mig över denna bok och sy….! Fast tyg måste väl köpas in först…Tungan ute

Lillyblossom
2011-02-07 17:35
#8

Håller med #7. Skaffade denna bok för två veckor sedan och önskar nästan att jag skaffat den alldeles i början då mitt intresse växte. Hade besparat er en del frågor här på forumet. ;P

Däremot verkar vissa saker ha kommit i lite ny dager. Var något jag reagerade på i boken som jag fått för mig var på något annat sätt. Nu kommer jag inte ihåg vad just nu men kommer nog ta upp det så småningom… ;)

Upp till toppen
Annons: