Annons:
Etiketttornerspel
Läst 4137 ggr
Cnox
2008-05-31 23:47

Tornéspel/Riddarsällskap

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag är en 21 årig tjej ifrån Värmland som red lite tornéspel i uppvisning på gymnasiet. Nu är jag och min häst jättesugna på att börja igen! Frågan är då bara vart vi ska vända oss! Jag har ju sett att St: Nikolaj finns. Men det är väl bara mästare som är med och rider där som tävlar SM? Eller finns det en chans för en annan där också? eller vart ska man vända sig?…tacksam för svar!

Annons:
Ahnna
2008-06-01 12:19
#1

Nej, det är inte alls bara mästare som rider SM! Eller uppvisningar heller, för den delen. Flört (För sjutton, JAG har ju ridit SM två gånger och jag är inget proffs!)

Det skiljer sig förvisso lite från tornerlag till tornerlag, men de allra flesta som rider tornerspel i Sverige är glada amatörer som har ett intresse för historia och stridskonst till häst. Ta kontakt med ett tornerlag som håller till nära dig och fråga dem vilka regler de har för sina riddare. Det finns dessvärre lag som bara tillåter manliga riddare, och så finns det lag som har någon sorts kölista för vilka som får vara med och träna och rida uppvisningar. Det florerar rätt mycket skitsnack också om huruvida det fanns kvinnliga riddare, men det ska du inte lyssna på, tycker jag. Cool Det fanns tonvis med kvinnliga slagkämpar, riddare, bågskyttar, befäl och liknande på medeltiden, det är ren och skär fakta.

Mitt råd är att fråga ett tornerlag som du vill gå med i, och vill de inte ha dig så är det deras förlust! Det finns fler tornerlag, ca 14-15 stycken som är aktiva. Och att döma av tidigare diskussioner om riddare både här och på andra internetforum så verkar det finnas riddare spridda över hela landet, i princip. Så även om du får lite långt till närmaste "högsäte" så finns det säkert riddare i närheten av dig som kan träna med dig någon gång ibland. Jag har t.ex. ca 12-14 mil till min lagledares hemvist, men det finns 2 andra riddare i mitt tornerlag som bor inom en 5-milsradie.

Jag ska putta upp en artikel om vilka tornerlag som finns i Sverige, så titta i kolumnen till vänster.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Cnox
2008-06-01 15:15
#2

tack! Jag har hört med st nikolai och väntar svar på dem. det är ju bara manliga ryttare (vad jag har sett) i dem men vem vet..de kanske vill släppa in en annan också..haha:D

Ingasdotter
2008-06-01 23:08
#3

Jag tror att det finns kvinnliga riddare i St Nicolai. Lady Willow Twig och Lady of the lake.

Cnox
2008-06-01 23:10
#4

#3 oh, vad roligt:D

Elden
2008-06-02 12:21
#5

St Nicolai har mig veterligen ingen regel mot tjejer. Tror dom är lika öppna för det som majoriteten av sveriges riddarsällskap. Ta kontakt med Arne som är deras ordförande. Vi har just haft SM så det kan ha varit mycket att tänka på och därför dåligt med tid att svara.

Välkommen in i svängen!

Cnox
2008-06-02 21:24
#6

#5 hej och tack! Ja jag fick svar av st nicolais Arne idag! de tar ju helst in killar men han såg inget hinder med att ta in mer tjejer om jag var rätt person antar jag. och jag fick den fina kommentaren " Man kan inte vara bäst om man inte får chansen att vara med." vilket jag blev jätte glad över:D

Annons:
Ahnna
2008-06-02 21:27
#7

Tar helst in killar… Vad är det för ett svar?! Nu låter jag säkert som jordens största feminist, men shit vad jag blir irriterad på såna kommentarer. Det är typ detsamma som att säga; "Kul att du är intresserad! Om du hade haft dingel mellan benen så hade vi tagit emot dig med öppna armar, men eftersom du inte har det så måste jag påpeka detta faktum för dig, så att du för alltid kommer ihåg det - du är kvinna och det är inte lika bra som att vara man!" Ungefär…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kirre
2008-06-03 08:27
#8

Du får komma och vara med oss i Infensus vi tar i mot alla snart är vi mer tjejer än killar

Elden
2008-06-03 12:47
#9

Kirre - tror det är dagsför oss att tvåla till karlarna lite ;) Visa dom vart skåpet ska stå och se till att dom ställer det rätt… Fasen - Arne fick ju stryk av dig i helgen väl?

kirre
2008-06-03 15:54
#10

Arne fick stryk av mig i helgen Cool

Rozzy
2008-06-03 19:30
#11

han kanske var lite gnällig och nu rädd för att få stryk av en tjej.

Rozzy
2008-06-03 19:31
#12

PS: Nu vill jag helst att killar kommenterar detta ovan. Oskyldig

Elden
2008-06-04 01:36
#13

#11 tyvärr tror jag att det handlar mer om okunskap. Det finns historiksa belägg för kvinnliga riddare och "Adam" 7 år märker inte skillnad, "Fia" 6 år tycker att det är jättekul och vill också bli riddare när hon är stor - det är i a f för dessa och alla andra barn (oavsett ålder) som jag sysslar med detta i första hand.

Annons:
Cnox
2008-06-17 12:29
#14

Ja nu säger han att "vi brukar inte ta in tjejer"….så jag får väl söka mig till något annat istället då…synd för dem att missa deras lags nästa sm mästare;) (haha). några förslag på något lag?

Ahnna
2008-06-17 13:53
#15

#14 Synd att de ska vara så inbilska, men dessvärre är det rätt vanligt i tornerspels-Sverige, har jag märkt. Himla tråkigt! Men som du säger, du kanske är nästa SM-medaljör? Det är i så fall bara deras förlust! Stå på dig, vik inte för andras ideal. Var dig själv och var stolt.

Nästa gång någon säger nåt sånt kan du ju konta med att du inte har bestämt att du skulle födas som tjej, precis som killen i luren inte kunde bestämma att han skulle födas som kille. Personlighet är så mycket viktigare än kön och om de inte förstår det och inte kan ta vara på en duktig ny talang så har de förlorat mer än bara dig.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kirre
2008-06-17 14:48
#16

Cnox ta kontakt med "Min" förening Infensus  vi håller till på Medeltidens värld i sommar  vi tar i mot tjejer www.infensus.nu

Cnox
2008-06-17 16:55
#17

Tack! vad gulliga ni är!

Upp till toppen
Annons: