Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4967 ggr
cat-malou
2008-07-12 00:19

Medeltidsklänning i stooor storlek

Har blivit bjuden på gästabud (50-årsfest) med medeltidstema. Men vad bör jag ha för klänning för att slippa se tjockare ut än vad jag är? Har väldigt stor ända och mage och är ganska kort. Har försökt leta efter mönster här men alla bilder på klänningar är ju på långa (ser i alla fall ut så) och smala tjejer. Ser man tjockast ut i klänning med överklänning eller utan? Har väldigt begränsat med pengar också vilket ju inte gör saken bättre…

Annons:
Ingasdotter
2008-07-12 13:53
#1

Jag har sytt medeltidsklänningar till min syster som är lite större. De är ganska smickrande för figuren eftersom de ofta sys i flera våder med lodräta sömmar som slankar. Som grundmönster använder jag oftast mönster från Sophias ateljé ( som kanske inte är helt historiskt korrekta men är ett bra nybörjarmönster och finns i stora storlekar ) Om du är kort så är det kanske bäst att ha utan överklänning eftersom de oftast är lite kortare än underklänningen och därmed hugger av helhetsbilden. Men det gör du som du vill. Min syster är lite flärdfull också så hon vill oftast ha sidenfodrade långa ärmar på sina klänningar. Det kan också vara bra att ha någon detalj som drar blickarna till sig, då är det ingen människa som tänker på vilken storlek man har, utan de tänker bara: Vilken vacker klänning!

Ahnna
2008-07-14 11:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det där med överklänning tycker jag inte alls behöver vara "kortande", faktiskt. Flört (Nu kommer pekfingret upp i luften igen, trevande men ändock bestämt.)

En överklänning behöver inte vara kortare än underklänningen, det beror helt och hållet på vilken tidsperiod man vill efterlikna och vilken samhällsklass man vill föreställa. Jag har flera överklänningar som täcker hela underklänningen i nederkant, och ofta hela ärmen också, ända ner till handleden. Dessa är 1200- och 1300-talsmodeller. På 1400-talet var det rätt vanligt att överklänningen täckte underplaggen helt och hållet.

Det du istället borde fokusera på om du vill ha ett smalare utseende är att välja mörka färger och en modell på klänning som är "skulpterande". Alltså t.ex. tight snörning i ryggen eller sidorna, med ärmar som hänger löst från axeln eller armbågen. (Öppna ärmar, som på klänningen på bilden.) Då blir silhouetten annorlunda än om du har en vid klänning över kroppen med hyfsat smala ärmar.

Bild lånad från www.verymerryseamstress.com.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vattnadal
2008-07-14 14:01
#3

Satsa på en modell där modet säger att kvinnan ska vara tjock, och se gravid ut!

Jag gillar modet när bältet sitter under bysten och kvinnan ska svanka så myckjet det går, för att se härligt gravid och fertil ut!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
2008-07-14 19:55
#4

#3 Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

cat-malou
2008-07-14 20:49
#5

#3 Absolut underbar kommentar som verkligen gjorde min dagSkrattande Jag lovar, jag skulle lätt kunna lura i personer som inte känner mig att jag är gravid!!!!!

#2 Hittade en modell på http://histvarld.historiska.se där överklänningen var lång och med bältet under bysten som jag ev funderar lite på, det var en borgarkvinna från sent 1400-tal. Fast på den var det inga öppna ärmar, vet inte om man skulle kunna göra om den med det?! Mitt stora problem är att jag har päronfigur så jag är alltså smalare över axlarna än över ändan, vet inte hur det kan se ut med öppna ärmar till det. Kan ju inte gärna lägga i axelvaddar, då är jag verkligen inte i rätt tidsålderGenerad

Ingasdotter
2008-07-15 10:38
#6

#2 Jag skrev oftast Skrattande 

Men jag blev så glad när jag såg din bild för den klänningen har knappar. Jag har precis gjort en klänning som jag ska få på mig ganska fort och då gjorde jag knappar fram.

Annons:
Ahnna
2008-07-15 13:16
#7

#5 Är det Moy Bog-klänningen du syftar på, på Historiska Världars forum? Senapsgul med knappar? Den är superkrånglig att sy, men det syns inte så bra på bilderna. Googla på Moy Bog så kommer du förstå vad jag menar - mönsteranpassning från helvetet, ungefär!

Av en händelse så har jag precus alldeles nu ett mönster till en Moy Bog nålat på min provdocka. Dessvärre får jag inte till det som jag vill, eller så är dockan och jag inte lika formade, så det blir inte bra. Funderar allvarligt på att skita i allt vad Moy Bog heter och köra på ett "vanligt" mönster.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

cat-malou
2008-07-15 13:28
#8

#7 Nej, det är inte Moy Bog-klänningen. Hade jag haft tid, råd och plats så skulle jag däremot kunna tänka mig att sy den till min dotter som har figur för att kunna ha en figursydd klänningSkrattande Den klänningen som jag menar är brun, finns lite längre ner på sidan, och har skärpet strax under bysten just som #3 rådde mig till. Visst ser den mindre festaktig ut men skulle nog kunna passa mig bättre.

Inflyttad
2008-07-15 16:10
#9

#7 Är ni inte lika formade? Då får du väl göra dig en ny…

länk saxad från lajvforumet:

Provdocka

Ahnna
2008-07-15 18:12
#10

#9 Jo, det är just det vi är. Så jag fattar inte varför mitt mönster inte stämmer på dockan när det stämmer på mig… Fundersam

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: