Annons:
Etiketttornerspel
Läst 3522 ggr
Trim
7/22/08, 7:33 PM

Träningsmaterial

Någon som har tips på hur jag enkelt tillverkar en del träningmaterial till Henrik så att det blir så riktigt som möjligt? Han har tröttnat på bollar och koner och vill har ringar odyl att öva på när han rider.

Annons:
Ahnna
7/23/08, 12:19 PM
#1

Ringar finns lite varstans, t.ex. stora nyckelringar, bältesringar och dylikt från Slöjd-Detaljer och andra liknande ställen. Vill man ha lite större (mer än 8-10 cm) ringar så kan man t.ex. såga ut ringar ur tunn plywood eller spånplatta.

Kuddar görs enklast av en fyrkantig bit frigolit, som antingen lämnas som den är eller kläs med tyg. (Klär man den med tyg så går den inte sönder lika lätt.)

Hinderstöd i olika höjder funkar bra som stolpar att t.ex. hugga äpplen och annat på. Mjöl- eller havrepåsar gör man genom att ta en papperspås och fylla med varlfritt innehåll och sedan tejpa runt några varv så den håller tätt.

Vad vill han mer ha?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Trim
7/23/08, 1:13 PM
#2

5 ringar på rad… Har jag sett rätt när det ser ut som om de fästs med magnet?

Tack för ideerna!

kirre
7/23/08, 3:03 PM
#3

vi använder magneter på låga ringar och höga ringar

Ahnna
7/23/08, 5:42 PM
#4

Magnet, tejp, krok… Det finns många varianter.

Men jag MÅSTE ju säga det här, även om det är uttjatat; låga ringar är en sabelgren från sent 1600-tal och har alltså ingenting med medeltiden att göra. Det är ett gäng i SRS som fortfarande anser att grenen ska finnas, medan de flesta andra är överrens om att ta bort den från SM. Mitt tornerlag har till exempel inte låga ringar på schemat, liksom flera andra lag, medan det finns några lag som fortfarande har det som standardgren.

Så, nu har jag sänkt pekfingret. Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Trim
7/23/08, 9:08 PM
#5

Fast det kan fortfarande vara en bra ridövning för en riddarinspirerad grabb.

Jag (ridningen) får konkurrens av ishockey till hösten och behöver alla knep och motivationshöjande övningar. Sedan är det bara att hålla tummarna att "kompisarna" tillåter honom att fortsätta på hästryggen.

Ahnna du får gärna tala om vad som är medeltid och inte! Eftersom detta är en helt ny värld för mig som en inbiten dressyrryttare…

Ahnna
7/23/08, 11:39 PM
#6

Enda anledning att jag säger det (om låga ringar) är att jag vill poängtera för alla som läser att det inte är en medeltida gren. Jättebra träning, javisst! Men den har ingen förankring i medeltida tornerspel.

Tycker att det är jätteroligt att du/ni vill syssla med tornerspel och liknande aktiviteter, och jag håller tummarna för att ridningen inte dränks av hockeyn. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Hammarskogen
9/10/08, 12:16 PM
#7

Till kuddar är det bra att använda en cellplast som är kontinuerlig dvs inte  uppbyggd av kulor. Kulorna smular
Jag använder en platta som är till för isolering som ska tåla belastning. den marknadsförs under namnet Jackfoam som finns i de flesta bygghandlar.

Ang låga ringar: Visst, inte medeltida men väldigt bra show med ringar som flyger runt om (dvs närTungan ute) man missar.

Tomteslakt
1/1/09, 8:16 PM
#8

Måste nog hålla med Ah där, låga ringar är ingen medeltida gren, så varför ha med den. Även om det ser "coolt" ut. Vill man inte göra det så riktigt som möjligt när man rider tornerspel?

Till ringar duger det utmärkt att göra ringarna av typ plywood eller plyfa, och kuddar duger som hammarskogen säger cellplast, ett tips..tejpa den över hela kudden,  då tar den bättre i piken du använder=)

Vanliga hopphinderstolpar och hinderbommar duger perfekt som substitut om du bara ska träna grenerna utan man mot man (då man rider mot varandra med lans)…brukar finnas på de flesta hästgårdar för övrigt…

// Staffan de Vad, Nordic Knights

Trim
1/17/09, 5:57 PM
#9

Jag ska ta tag i detta igen när värmen kommer och vi har Cornell hemma igen, Just nu har sonen hockey på agendan…Ett och annat riddarspelsbesök brukar öka motivationen. Under tiden ska ett och annat tillverkas.

Tack för alla tips (som håller liv i sonens ridintresse…Flört)

Ahnna
1/18/09, 11:24 AM
#10

#9 Asch då, är det så illa? Foten i munnen Att du måste "hålla liv" i det, menar jag? Hoppas att hockeyn förlorar mot hästarna till slut - ridning och riddare är ju självklart mycket roligare! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Trim
1/23/09, 12:28 PM
#11

Nej, kanske inte så illa. Men i höstas ville han prova hålla på med innebandy lö- hockey sö- pingis må. Det blev ingen tid för ridning kvar… så vi tog paus. Nu är det bara hockey och pingis. Så vi bestämde att vi rider när "issäsongen" är över. Det blir för mycket för en 8-åring annars. De små ska visst leka också…Skrattandeoch vila och göra läxor fast man bara går i ettan.

Men han blir verkligen glad att ni svarar här till honom!

Anthka
1/23/09, 12:44 PM
#12

#11 vad heter han här?

Min sambo höll länge på med hockey (stod som målvakt) men till sist "segrade" ridningen och tornerspelet och nu har han ridit som riddare i en mängd år.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Trim
1/23/09, 1:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Henrik har inget inloggogningsnamn här utan vi delar på mitt. I sommar är vi i Hova igen och då får han sitt lystmäte i "ridderi".

Annons:
Upp till toppen
Annons: