Annons:
Etikettevenemang
Läst 1474 ggr
Ahnna
2008-07-14 12:22

Rapport från Hägnan

Igår avslutades medeltidsevenemanget på Hägnan i Luleå. (9-13 juli.) En smått hektiskt men ändå extremt behaglig vecka, tycker jag, som var där som underhållare och "diverse". (Eller, rättare sagt, jag blev "diverse" allteftersom marknaden pågick.)

Marknaden anordnades alltså av SKA Frostheim och Bodens Lajvsällskap Trollpack. Det innebar att det var både medeltida hantverk som t.ex. bronsgjutning, glaspärletillverkning, stenhuggning, träsnideri m.m. och en sagostig (för barn i första hand) där man kunde möta både alver och troll.

Det var också, såklart, olika aktiviteter som kämpalek, fäktning och pilbågsskytte. Badtunnan, med runt 45-gradigt vatten vissa dagar, var väldigt välbesökt - i alla fall av kämpar, gycklare och annat löst folk.

Gycklargruppen Trix (eller i alla fall 2 av dem) var där och underhöll med eld, knasigheter och sång.

Veckan avslutades med en supertrevlig bankett med hov (SKA-grej) där det serverades en himmelsk köttgryta som jag tror att många kommer att minnas i flera år framåt. (Mer kött åt folket!)

Trots ett lite ostadigt väder i början av veckan så blev det en väldigt fin och torr helg med hyfsat många besökare. Dessvärre har jag inga bilder, eftersom kameran låg hemma av en anledning, men på evenemangets hemsida tror jag säkert att det kan komma upp nåt framöver. (www.medeltidsdagar.se)

Bor ni i "närheten" av Luleå så finns det ingen anledning att sitta hemma nästa år, så börja planera redan nu att ni ska till Hägnan 2009! För mig tog resan nästan 20 timmar med bil fram och tillbaka, men det var det värt. LÄTT!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Inflyttad
2008-07-14 12:40
#1

Lät riktigt trevligt, jag får nog ta mig ytterligare en funderare om inte Luleå ligger i "närheten" av Göteborg ändå…

Ahnna
2008-07-14 20:00
#2

Det var flera från Göteborg där, faktiskt. De hade åkt bil hela vägen upp… (Den sista idioten är inte född, eller hur var det nu…?) Personligen hade jag nog hellre åkt tåg eller flyg, men vissa gillar ju roadtrips förstås. För mig blev det rätt kämpigt, eftersom jag var den enda i bilen med körkort, så jag fick köra 160 mil själv tur och retur. Fundersam

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Susannah
2008-07-18 23:08
#3

Nu blir jag supernyfiken på vem du är Ahnna!!

Ahnna
2008-07-19 11:26
#4

#3 Detsamma. Var du där?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

lillalollo
2008-07-19 20:12
#5

Läste lite om Hägnan på Nordmarks hemsida SKA/kalendariet

Har planerats in som ett potensiellt evenemang till nästa år. Verkar vara besökvärt eller deltagarvänligt. Roligt helt enkelt.

Kollar ofta kalendariet för att få reda på olika evenemang som anmälts, och som är på G.

Ahnna
2008-07-20 11:15
#6

#5 Det var jättetrevligt! Underbara människor, bra stämning och superfin mat. Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: