Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 8127 ggr
Rozzy
2008-07-08 00:30

Medeltida skor

<<om man nu har "skott sig lite" på medeltiden har man väl råd till medeltida skor.

När jag var på en av mina få marknader jag nu har varit på (de går fortfarande räknas på en hand) i Kalmar så var det en kvinna som hade så vackra skor, hon hade skurit dem i läder från ett enkelt stycke, mönstret var från mellan Europa medeltid och jag skissade av dem så fort jag kunde. Det bands med en enda remm och var så enkelt gjorda. Nu har jag givetvis gått och förlagt dem, men de var riktigt sköna som en mockasin och man kunde limma på ett extra stycke skinn till sula under. om jag hittar dem ska jag visa er, de är fixade på en timme.

Vad har ni på fötterna?

Annons:
Ahnna
2008-07-08 02:00
#1

Jag har antingen mina snabeldojjor, som inte har så himla mycket till snabel, men i alla fall. Köpta i Visby för några år sen, av en tysk hantverkare.

Eller så har jag mina knähöga snörstövlar med rålädersula. (Mer tidstypiskt korrekt modell än snabeldojjorna.) I dagsläget är snörena trasiga, men det går ju att fixa.

Har också ett antal lädersandaler som jag använder på riktigt varma dagar, ofta med en lång klänning till så att ingen ser fötterna. Men jag anväder alltid modeller som ser historiska ut, även om det är enklare att hitta sandaler som ser ut att komma ifrån Jesus och Romarnas tid snarare än från medeltiden… Men huvudsaken tycker jag är att de inte ser moderna ut.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ingasdotter
2008-07-15 10:53
#2

Jag har vanliga sandaler och hoppas att de inte syns alltför mycket under mina långa klänningar. Men de börjar bli slitna nu. Jag skulle gärna sy ett par skor men har inte hittat något bra mönster. Hoppas du hittar dem så vi får se.

Rozzy
2008-07-21 01:43
#3

Ja jag hoppas,har inte hittat dem ännu.

MegN
2008-09-05 22:04
#4

Det finns ju det som kallas "hudskor" (eller nåt sånt) och alltså är skurna i ett enda stycke med många flikar som samlas ihop över foten och hålls kvar av en rem. Blir lite sandal-liknande, fast läckrare.

Handelsgillet hade mönster på såna, men de har ju tyvärr upphört nu… :-(

Rozzy
2008-09-06 01:53
#5

Så det var nog en sådan historia jag såg.

Annons:
Chessan
2008-09-07 00:43
#7

Jag har ett mönster till skor som hörde till när jag köpte Bockstensmannens kläders mönsterpaket. Trots att det är Sophias atelje verkar mönstret bra, även om jag inte har sytt något från det än.
Hur som helst, har någon prövat att sy skor efter det mönstret? Jag har läst att man kan sy skorna i ylle ochmed  läder sula. Frågan är; Finns det några historiska grunder till det och hur bra funkar det rent praktiskt?

MegN
2008-09-11 22:37
#8

Vet inte hur korrekt det är att sy skor i ylle, men tovade skor/stövlar är historiskt belagt. Och tovade skor/stövlar med lädersula är ju bara logiskt, så att de tål markslitage bättre. 

Stövlar tovades så att de blev riktigt tjocka och hårda, genom att man i de sista stegen av valkningen slog på dem med hammare…!

Även om man inte har hittat arkeologiska fynd av så många typer av skor, annat än läderdetaljer, så kan man ofta kolla på folkdräkter och "gammeldags" bruk hos olika folk. Så har t.ex. samerna bevarat ett skomode från väldigt gammal tid. Och t.ex. mongolerna använder fortfarande filtstövlar - sen om de är ihopsydda av filtstycken eller heltovade, det vet jag inte.

Om jag var du skulle jag inte sy i vanligt ylletyg, utan först tova några plattor i tillräcklig storlek för skomönsterdelarna, sen klippa ut och sy ihop. Det är superenkelt att tova plattor i olika storlekar (såg föresten att LajvVerkstaden i Västerås har en tovningskurs…).

Rozzy
2008-09-12 11:19
#9

Tova är jättekul, men man ska bara ha med i beräkningen att det krymper otroligt mycket!

Salo
2009-01-25 00:03
#10

Har ni bilder på era skor, vore kul att se och få lite inspiration. Skulle vilja tillverka ett par (eller två) men jag vet inte riktigt hur de ska se ut. Dels vill jag ha ett par som passar en kvinna och dels ett par till en man/riddare.

Anthka
2009-01-25 11:06
#11

Som kvinna har jag förtillfället ett par modernare diskreta svarta saker (fördelen med moderna kvinnoskor är att många kan passera som "medeltidsliknande"). Ett par riktiga, vändsydda, slejfskor är beställda (jag gav upp tanken på att vändsy själv) leveransen är lovad lagom till säsongen börjar.

Som väpnare har jag däremot införskaffat ett par stallskor med stålhätta i diskret modell och färg då jag är innerligt trött på att få sprickor i fötterna av trampande hästar…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-01-25 13:37
#12

i sommar ska jag slutbetala mina skor jag beställde för snart två år sedan, och förhoppnignsvis passar dem :D 800 har jag gett för dem totalt o då ska de vara vändsydda… ^^

Ser verklgien fram emot att få något riktigt tjusigt på fossingarna :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

PogoPedagog
2009-01-25 20:45
#13

jag har precis tillverkart ett par skor och är mäkta stolt, ska se om jag kanske kan ´lyckas fota dom i helgen,

 iaf så kan jag rekommendera denna sida om det är någon som tänkt göra egna skor, det fanns en massa fakta om sömnadssätt olika mönster m.m

http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carlson/shoe/SHOEHOME.HTM

Annons:
Upp till toppen
Annons: