Annons:
Etikettallmänt
Läst 1788 ggr
Ahnna
7/20/08, 3:32 PM

Lajvar du?

En allmän fördom/sanning verkar vara att alla som sysslar med medeltid och renässans lajvar också, och att det var så de kom in på medeltid.

För mig var det tvärt om - jag började i en vikingaby och intresserade mig mer och mer för "det livet" och hantverk, dräkter m.m. och sen råkade det bli tornerspel och medeltid. Förvisso har jag lajvat i 10 år, men mest Vampire och High Fantasy, aldrig medeltid.

Så, lajvar du?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Hennum
7/20/08, 9:35 PM
#1

ja, jag lajvar vampyrlajv. innan jag började med det så var jag intresserad av (ej höll på med ) medeltiden, eftersom jag länge varit intresserad av all historia, och då lite mer av medeltiden än 1800 talet om man säjer så :P

men de har inget med varandra att göra. vilket får mig att komma på att jag borde röstat alt. 3 och inte 2. :P

däremot så har lajvare fått mig att komma in på vikingar :P men det är lajvare, och inte lajvet i sig som är orsaken till det.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Inflyttad
7/21/08, 10:24 AM
#2

Började med lajv runt -90 någon gång…

Vet inte om man kan säga att de är anledningen till att man började intressera sig för medeltid. Lajvar mestadels fantasy. En kompis höll på med western ridning och jag hände på henne. Sedan fick jag höra att många kopojkar också höll på med riddarlekar gled man in på det…

Men de är nog lite sammanflätade i alla fall, mina intressen alltså.

Chessan
7/23/08, 4:42 PM
#3

Jag sysslar men jag vet inte i vilken ordning det gick. Först kom nog medeltideriet, medeltidsveckan i Visby och medeltidsmarknaden vid Glimmingehus. Med då låg mitt medeltidsintresse lågt, sen blev jag intresserad av lajv, förmodligen pga mitt svaga medeltidsintresse och pga lajvet väcktes medeltidsintresset till liv. Så de stöttar varandra…

Hamka
7/25/08, 12:46 PM
#4

Har EH lajvat i västerås ..sedan har jag funderat på att lajva något utomlands om det är möjligt.

 Det som skapade mitt medeltids och renässans intresse är historien kring King Arthur och min forskining kring Jeanne d'arc.

Isis
7/30/08, 1:54 PM
#5

e det typ som rollspel? för det är jag jättesugen på att prova! ^^

Inflyttad
7/30/08, 2:24 PM
#6

Jo, det kan man väl påstå. Det heter ju levande rollspel, så viss likhet har det ju. Skillnaden är väl att man har ingen spelledare som slår en tärning eller så, ska jag vara ärlig så har jag aldrig spelat rollspel så jag kan ju inte vara säker på skillnaderna. I alla fall, på lajv klär du pp dig till din roll och agerar rollen ute i verkligheten.

Kan tänka mig att det kan vara svårt att gestalta vissa roller som skulle kunna gestaltas i ett bordsrollspel, då man har vissa begränsningar på vad man själv fysiskt klarar av.

Annars tycker jag att du ska prova. Finns du i närheten av Göteborg kan jag hjälpa dig att fixa ordning utrustning och så kan du följa med någon av oss i vår förening eller nått

Annons:
MegN
9/5/08, 10:00 PM
#7

En annan skillnad mellan lajv och rollspel är ju att man i rollspel har en "Gud" som kan bestämma saker "i farten" - så är det ju inte på ett lajv. Där påverkas man istället av vilka beslut personer i omgivningen tar (och till nackdel även när/om de tar beslut som INTE ligger i linje med lajvets plan eller rollens karaktär…!).

Själv har jag alltid varit otroligt intresserad av vikingatid (eller äldre), sen kom jag i kontakt med folk som gjorde medeltidskläder osv - och hängde på (även om jag tyckte medeltid var "väl modernt" i min smak!). Och sen blev det medlemskap i en vikingaförening och hantverkande för fulla muggar. Och några år senare stötte jag på folk som lajvade - och hängde på då med!

Salo
9/18/08, 12:46 AM
#8

Jag lajvar inte och har ingen lust att börja. Jag rider tornerspel och tycker om att "leva" medeltid ibland. Jag gillar inte grejen med latexvapen och sagofigurer.

Inflyttad
9/18/08, 11:30 AM
#9

Att lajva behöver inte ha något att göra med latexvapen och sagofigurer.

I dag är nog de flesta lajven inriktade på något annat faktiskt men jag antar att det går trender i det med.

Till exempel arrangerar en kompis till mig ett "prova på lajv" som har formen av en rättegång, närmare bestämt ett våldtäktsmål, det lajvet är väl kanske inte så stort, tänkt för 10 deltagare under en dag. Men annars är det rätt vanligt med psykiskt påfrestande lajv som olika militära teman med gisslantagningar mm.

Jag var på en föreläsning i Danmark om "Larp can change the world" som handlade om hur Röda Korset använde sig av lajv för att försöka skapa förståelse och fred i Östeuropa. De använde sig tex av lajv i skolor i Vitryssland som handlade om Lukasjenkos diktatorskap. Representanter från både Vitryssland och en mängd "Human Rights" organisationer var där och debatterade lajv.

Salo
9/18/08, 12:40 PM
#10

Jag menar inte att alla har latexvapen och sagofigurer i sina lajv men att det är sånt jag har lite svårt för om vi pratar om medeltida lajv, då detta är en sån sida. Annars finns det väl de som verkligen försöker återskapa medeltiden och använder sig av "riktiga" saker.

Inflyttad
9/18/08, 3:18 PM
#11

 #10 Ursäkta, men mitt inlägg var inte tänkt som något påhopp på ditt tidigare inlägg.

Jag bara tänkte att folk får lätt den uppfattningen att man springer runt i skogen med gummisvärd och slår på varandra (även om det finns de som gör det med) när man säger att man lajvar.

De finns säkert folk som inte har någon aning om vad lajv är som läser de här forumen och jag ville inte spä på den myten…

Ahnna
9/20/08, 2:25 AM
#12

#9 Är du säker på att de LAJVAR, med karaktärer och regler, eller är det bara vanligt, hederligt rollspel? (Vilket är väldigt vanligt i militära sammanhang, som exempel.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

PogoPedagog
9/21/08, 9:44 PM
#13

Jag har bara varit på ett lajv men gillade inte riktigt alla regler som krävs. Jag tycker det är mycket roligare att leka fritt till vardags så att säga. Då får man inte en utskällning om man råkar referera till något modernt.

Annons:
Inflyttad
9/23/08, 10:20 AM
#14

#12 Jo om man intar en roll av tex en flykting, en militär, en åklagare, ett våldtäcktsoffer mm med allt vad det innebär att man får sätta sig in i den karaktären, använda passande kläder och tillbehör. Agera någon som man annars aldrig själv skulle vara ihop med andra som också är utklädda till olika karaktärer och som agerar sina roller kallar jag det för lajv.

Lajv kommer från engelska "Live"(live action role-playing) och syftar på att man agerar ut rollerna istället för att man sitter vid ett bord och spelar sin roll.

Självklart måste det finnas regler, annars kan det ju vara farligt.

Ahnna
9/23/08, 12:04 PM
#15

#14 Ja, jag vet vad lajv är. Flört (Eller LARP, om vi ska gå in på engelskans motsvarighet.) Men det jag undrade var precis det du förklarade, om de hade riktiga roller eller bara markörer som "spelar" en "karaktär" i övningen.

Inom t.ex. det militära så är det ju inte alls ovanligt att man turas om att "spela" en "roll" som t.ex. skademarkör, vilsen turist, sittstrejkare, ligist eller whatever. För mig är det improvisationsteater, till syfte att träna militärer (eller vad det nu må vara) att klara stressande situationer. Under min egen skyddsvaktsutbildning i lumpen fick jag spela otaliga såna improviserade roller, men jag tycker inte att det är lajv.

Det du beskriver, med kostym etc, låter som snäppet över improvisationsteater, det håller jag med om.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hae-Mosu
9/24/08, 12:08 AM
#16

Steget mellan improvisationsteater och lajv kan vara hårfin. Det finns ju flera anledningar till att ordet "interaktiv teater" dök upp som ett annat sätt att benämna lajv någon gång i början på 90-talet, där det positiva skälet var att det i någon mån faktiskt beskriver vad det handlar om på ett bättre sätt än levande rollspel (finns det dött rollspel? bortsett från någon riktigt tråkig kväll) medan det negativa var stigmatiseringen av lajv som kom från en kombination av konfliktspel som Killer samt en viss Örnstedt.

Upp till toppen
Annons: