Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 9168 ggr
pyromanen
2008-07-11 20:48

vikingakläder?

Jag ska vara med på vikingamarknad och se ut som en kvinna från 1000 eller 1100 talet, någon som har ett bra förslag/tips/bild/teckning?

Annons:
Ianna
2008-07-12 12:25
#1

Kolla på den här sidan. Scrolla ner så kommer vikingakvinnan. http://histvarld.historiska.se/histvarld/draekter/draekter.htm

Lycka till!

pyromanen
2008-07-12 18:02
#2

kommer "page cannot be found…"

cat-malou
2008-07-12 19:33
#3

Jag fick samma men radera bort allt i adressen efter histvarld.historiska.se, då kom jag in på deras startsida och kunde klicka mig vidare därifrån.

pyromanen
2008-07-13 00:16
#4

Tackar för tipset!  Det var jättebra med sybeskrivning och allt :-)

hampa
2009-01-05 20:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det beror på hur invecklad du vill vara, om du vill vara. Om du vill att det skall se riktigt realistisk ut eller om du vill vara vanlig.

Men jag har några förslag, det finns många olika stilar även inom medeltids mode, jag har ungefär 3 olika stilar som jag tror du skulle gilla!

Ursäkta Bilden, men dom är några år gamla, förövrigt så är korten från våran förening!

Hoppas du gillar det!Glad

Hannah Jilleskog, udda men fantastisk ändå.

Ahnna
2009-01-07 10:23
#6

#5 Vilken förening är det? Det är bra om du skriver det så slipper du bli beskylld för att ha lånat bilderna utan lov. Flört

Det här är en ganska gammal tråd och jag tror att trådskaparen har varit på sin vikingamarknad redan. Men fler tips är inte fel, så visa gärna fler bilder, ni som har!

Vilken stil som är "rätt" beror på vilken del av världen man vill efterlikna samt vilket samhällsstånd man vill vara. Samma gäller färger och material samt utsmyckningar. Det finns massor att välja på inom 1000-1100-talen. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
pyromanen
2009-01-09 08:39
#7

#5: men hade man verkligen blå kläder?  Man växtfärgade väl och då tror jag inte det är så lätt att få till blått.

Jo, var på vikingamarknaden i Värmlands Nysäter i somras, då det var 32 grader i skuggan.  Väldas trevligt var det, så det blir nog igen!  sydde en linnesärk enligt anvisningen jag fick tips om denhär tråden faktiskt. Så tack igen för tipset!

Ahnna
2009-01-09 10:11
#8

#7 Jadå, man kunde få blått utan att vara rik. Genom att färga med urin (urk!) från karlar som har supit en längre tid så kan man få blåa nyanser. Men traditionellt använde man vejde eller indigo (växter, varav vejde fortfarande växer vilt på Svenska marker, men indigo fick man importera) och färgade tyger och garner genom en annan urinprocess där man till exempel kunde stoppa färgbadet (kärlet) i en gödselstack i X antal veckor beroende på värmen. Säkert väldigt illaluktande! Enligt vad jag har hört så tog det några tvättar innan lukten gick ur tyget/garnet ordentligt, men det ska inte ha varit omöjligt att bli av med stanken. Vejde användes trots allt rätt flitigt här så det borde inte ha luktat illa i alla evighet efter färgningen.

Ska man färga med indigo idag så tillsätter man en mängd kemikalier istället för urin och gödselstackar. (Jag gjorde detta nyligen och tänkte skriva en artikel om det men det har fallit i glömska under jul och nyår.) Man känner sig som en liten kemist och det är mycket att hålla reda på, samt att det kan vara svårt med stora garnhärvor att få färgen att fästa jämnt över hela. Det beror på att den blåa färgen inte träder fram förrän man oxiderar garnet (tar upp det ur färgbadet så att det kommer i kontakt med syret i luften) och vänder och vrider på det tills det har färgats helt blått. När man tar upp det ut färgbadet är det gulgrönt och sen färgas det mer och mer blått när det kommer i kontakt med syret - ser lite magiskt ut! Glad

Kul att marknaden var bra och att du fick tips om kläder du kunde sy! Jag sitter själv med en 1000-tals-outfit just nu (fast i ull) och försöker komma på ett bra sätt att föra över broderimönstret på tyget så att jag kan börja brodera någon gång. Får se hur det går med det! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-01-09 11:46
#9

#8 Man använde sig av Alun sedan antiken, så att ha kemikalier vid färgning är ingen ny uppfinning.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

pyromanen
2009-01-09 17:38
#10

Kul att vejde blir blått!  Viste jag inte. Har sett växten många gångar hemma på Bornholm där den är betydligt vanligare än här, men har alltid trott det blev gult, säkert för att blommorna är gula Glad

Här i Värmland har jag bara sett vejde på ett enda ställe under de 15 åren jag bott här (och varit mycket runt o botaniserat på arbetstid)

Googlade mer om vejde og det såg allt lite komplicerat och exklusivt ut, så det har knappast varit en vanlig färg på genomsnittsvikingabondens kläder.  Men en vacker blå färg!

niare
2009-01-09 18:57
#11

har en liten fråga, tänkte hur medeltid vikingakläder mm är har sett att det förekommer med tal om vikingakläder här på medeltidsformuet??:S

Ahnna
2009-01-09 19:48
#12

#11 Vad menar du?

#9 Det är helt sant, men jag har nog aldrig räknat alun som kemikalie, faktiskt. Skäms Men det jag menade i #8 var att man nufötiden har massor med olika kemikalier (som inte fanns tillgängliga för flera hundra år sen) när man färgar med indigo. Processen på "gammalt vis" innehöll rikliga mängder urin och värmekällor av olika slag.

#10 Mja… *funderar* Så vitt jag förstår så var det inte särskilt svårt att färga med vejde på vikingatiden - det kunde de flesta göra - men det svåra är både nu och då att få färgen ljus- och tvättäkta. Det tror jag inte att alla lyckades med på vikingatiden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

pyromanen
2009-01-09 21:19
#13

Tjaa, som du förstår så var det ju bara några timmar sedan jag lärde mig att vejde färgar blått he heGlad. Jag läste detta när jag sedan googlade:

http://svenska.yle.fi/matochfritid/hobbyartikel.php?id=1962

Och fick intrycket att det inte var så enkelt. 

Och tyckte det var en väldig fin blå färg på garnet på foto i den länken :-)

Tror #11 tycker att vikingatidsfrågor inte hör hit.

Annons:
Ahnna
2009-01-10 11:36
#14

#13 De skriver att det var en komplicerad process, men vad grundar de det på egentligen? Om man ska vara krass, alltså. Som jag skrev här ovan så är ju kruxet att få färgen beständig och det krävde nog sin man på vikingatiden, det tror jag säkert.

Angående vikingafrågor på ett medeltidsforum, om det var det frågan gällde i #11: Eftersom det inte finns någon forum för vikingar och eftersom medeltiden på sätt och vis innefattar vikingatiden också så får vikingarna vistas här och ställa sina frågor om de vill. Samma med renässansen som inte heller "hör till" medeltiden, men som inte har något eget forum.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-11 12:58
#15

#11 i europa var det medeltid långt före det blev det här i norden, så vikingatiden var i viss mån samtida med medeltiden ^^ iaf om man ser till det faktum att det var medeltid i europa men inte i norden.

Och när vi sedan hade medeltid här så var de andra redan inne på renässans och grejor och då fick sverige brått att hänga med i modesvängarna (grövt sammanfattat från min sida ^^)

Så man får samsas ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-12 11:05
#16

#15 Precis! Alla får vara med - utom möjligen romarna, de är portade… OskyldigSpartanerna också, förresten.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-16 13:53
#17

#16 this is (not) SPARTAAAAAAAAAAAA!!!

eller något ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-02-16 14:32
#18

#16 så Athenare är helt ok? Tungan ute

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-16 15:20
#19

Äh, greker överhuvudtaget är portade! Gamla greker, alltså.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-16 17:04
#20

#19 så greker över 60 bast är inte välkomna? *fniss* nej skämt åsido.

Romarriket och grekerna är ju inte direkt HK, inte om man tänker julius ceasar o company… HK ur en medeltida aspekt ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-02-17 12:30
#21

#20 Precis, alla under pensionsåldern får vara med… Oskyldig

Min poäng är att före år 500-600 så var det ju inte medeltid någonstans i världen. Men det som hände därefter är intressant, tycker jag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-17 12:49
#22

#21 förstod poängen, kunde bara inte låta bli en sådan tydlig luckaFlört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: