Annons:
Etikettallmänt
Läst 9812 ggr
cat-malou
2008-07-14 20:51

Frisyr

Om man inte vill ha huvudet täckt (fast man väl egentligen ska det som en anständig gift kvinna), hur kan man då ha håret? Jag har midjelångt Hår men vill helst inte ha det utsläppt, brukar tycka att det blir för varmt.

Annons:
EllinorF
2008-07-14 23:45
#1

Om du har så långt Hår ska du bara var lycklig, det finns otroligt mcyket man kan göra med det! Dels finns det vackra spännan att fästa upp håret med, men det allra finaste enligt min mening är flätor. Och nu menar jag inte två vanliga bondflicke-flätor med små rosetter i, utan mer komplicerade uppsättning. http://www.dreamweaverbraiding.com/braid_examples.htm är en sida som jag ofta hämtade inspiration från innan jag gick och skaffade dreads. Finns otroligt vackra håruppsättningar där, som visserligen kan vara svåra att göra själv, men det är ganska lätt om man får lite hjälp av någon.

Hoppas att du hittar något som passar!

cat-malou
2008-07-15 01:03
#2

Oj, oj, oj där var verkligen något för min dotter!!!! Ska fråga henne om hon är sugen på att prova det på mig, hon gillar att hålla på med mitt Hår annars fast jag är inte jätteförtjust i det alla gångerGenerad

Ingasdotter
2008-07-15 11:02
#3

#1 Fantastiska frisyrer. Tyvärr kan jag inte göra min favorit på mig själv. Jag har försökt,  med trötta armar som följd… Däremot har jag lyckats öva in en enklare vaiant med en fläta på var sida om huvudet, där man bara flätar in det undre håret ( det närmast örat  ) och sen när dessa flätor möts i nacken flätar ihop det till en enda lång fläta.

Ahnna
2008-07-15 13:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Det finns mycket man kan göra med flätor, men länken i #1 visar inte riktigt medeltida uppsättningar. (Men snygga var de!) Då hade det varit med tidstroget att göra två flätor, en på vardera sidan av huvudet, och lägga dem i kors i nacken och sedan runt huvudet som en krans. Alternativt linda dem som på bilden till höger, eller bara låta dem hänga. Lindar man in färgglada band i flätorna så blir det också hundra procent tidsenligt korrekt, men lite roligare än bara "nakna" flätor.

Ett annat alternativ är att göra en fläta av allt Hår mitt bak och sätta ett band eller s.k. "jungfrukrans" runt huvudet. Enkelt och bekvämt, och det funkar lika bra med som utan slöja.

Dock ska det väl sägas att du har helt rätt i att en gift kvinna alltid ska ha huvudet täckt, och allra helst halsen också med ett haklin. Jag har precis haft så i flera dagar uppe i Luleå och det är inte alls obekvämt, faktiskt. Jag har haft en tunn bomullsväv, som känns luftig men som ser lika täckande ut som t.ex. lin eller siden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

cat-malou
2008-07-15 13:34
#5

#4 Misstänkte nästan att de inte var helt tidstypiska men med tanke på att det bara är en privat fest jag ska till så gör det ju inte så mycket i det här fallet. Om jag däremot skulle åka på något evenemang så hade jag nog försökt att gå in för något täckande eller åtminstone tidstypiskt. Fast man kan ju i vilket fall som helst försöka välja något som inte är helt för avvikande, tror nog att det kommer att bli något ganska enkelt trots allt men fläta i någon form.

Ahnna
2008-07-15 18:15
#6

#5 Det är ju ingen som kommer göra dig illa om du inte har en helt tidstypisk håruppsättning, eller huvudbonad. Vi vet ju bara vad som finns i målningar, skisser och träsnitt m.m. men man experimenterade troligen lika mycket då som vi gör nu. Inget är väl mer fel eller rätt än nåt annat, egentligen, men följer man det som finns avbildat så borde det inte kunna bli alltför knasigt, i alla fall. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Inflyttad
2008-07-15 18:21
#7

Det är lite orättvist över hur många frisyrer ni tjejer kan haFundersam

Ahnna
2008-07-15 20:54
#8

#7 I en bok jag har finns säkert 50 frisyrer för män, 1000-tal till sent 1400-tal.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

cat-malou
2008-07-15 22:06
#9

#7 Finns väl ingen lag som säger att inte killar också får lov att skaffa sig långt Hår och sätta upp det i olika frisyrerCool

Inflyttad
2008-07-16 00:02
#10

Låter som om man skulle kunna experimentera lite…Skrattande

cat-malou
2008-07-16 00:27
#11

#10 Visst, och sätt gärna in bilderna här sedan så att alla kan njuta och fler killar kanske vågar… Du har väl förresten sett Legolas-frisyrerna i länken på #1? Så visst kan väl killar göra en massa snyggt med sitt Hår också.

Inflyttad
2008-07-16 13:28
#12

#11 Någon Legolasuppsättning lär det dröja innan jag kan fixa, om du kollar in mitt fotoalbum ser du att min hårman inte riktigt räcker ner till svanken än Räcka ut tungan

Ahnna
2008-07-16 23:19
#13

Herrar kan ju fläta ihop skägget med håret, det är hur korrekt som helst. Men snyggt är det inte… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
cat-malou
2008-07-17 00:10
#14

#12 Hört talas om hårförlängningarFlört

#13 Det där skulle jag verkligen vilja se. Fast jag har också svårt att tänka mig att det kan vara snyggt, överlag är jag inte jätteförtjust i skägg.

Upp till toppen
Annons: