Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 26218 ggr
Isis
2008-07-30 13:58

Pilbåge

Vilket är det bästa materialet att tillverka en i och om det är nån som har gjort en - hur gör man dom bäst? :)

Annons:
Inflyttad
2008-07-30 14:47
#1

Har kompisar som gjort en massa bågar, men det var ett tag sedan, annars finns det många som sälger bågar om du kollar in olika lajvforum..

Gjorde en snabb sökning på bågar och fick lite olika trådar…

länk    länk    länk   länk

Tzatu
2008-07-30 15:49
#2

Köp inte en tvividabåge bara. Dom suger.

Inflyttad
2008-07-30 15:56
#3

Ah, vilken tur att det finns folk med koll. Jag blev lite sugen på en ny båge själv faktiskt å de såg ju snygga ut på bilderna.

Ahnna
2008-07-30 22:18
#4

En ska ju vara bra, vet flera som har använt det i sina bågar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ijin
2008-07-31 22:52
#5

Jo, tänkte just säga En.. Det är ju segt:p

lillalollo
2008-08-01 00:10
#6

Håller helt med om Tvivida bågen. Hade en sådan förut. Felet var bara att den inte dög att skjuta med, ok den var snygg att titta på. Jag hade bara sett Robin Hood på TV så jag visste inte bättre, när jag köpte min första båge,  och Tvivida bågen ser ju bra ut.

Importerade själv från Estland ( FALCO) en ny båge både snygg och väl fungerande, fick även mitt monogram på bågen, Det blev billigare än att köpa en svensk båge. Ett alternativ att fundera på om man nu inte vill bygga sig en båge.  

Kika på en sida på nätet som heter primitiva bågar, där kan nog finnas bra tips och råd för den som vill bygga

Annons:
Ahnna
2008-08-01 12:36
#7

En sak som många missar är att en båge inte måste vara helt symmetriskt formad. Har man en kvist eller utbuktning i träet så kan den få vara kvar, så länge den inte stör pilen. Så när man letar material till sin båge måste man inte ge upp bara för att man inte hittar den perfekta grenen/stammen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Inflyttad
2008-08-01 13:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Såg föresten den siste samuraien med her Cruise när den gick på TV häromkvällen.

Samuraibågar är sjukt snygga!

Isis
2008-08-01 22:25
#9

hmm, funderar på en legolas båge… http://www.tvivida.com/larp_bogen_se.php

Ahnna
2008-08-03 10:42
#10

Själv skulle jag vilja ha en ryttarbåge, men det är svårt att få tag på bra dito som är skjut-dugliga. Och sen så har jag inte en massa pengar att lägga på leksaker… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Isis
2008-08-04 21:16
#11

hehe ^^ jo sant - dyra leksaker c(;

Tzatu
2008-08-11 15:31
#12

#9 Du gör ju självklart som du vill, men vil du ha en båge som faktiskt går att skjuta med så rekomenderar jag att du inte köper en båge från tvivida..

MegN
2008-09-05 22:07
#13

Min dotter har en "mongolisk ryttarbåge" som hon köpte av Wolf (han i Arboga). Men hon blev rätt hånad för den när hon träffade folk från Gävle Bågskytteklubb uppe på Årsunda vikingagård i somras ;-) - "Här, du kan få låna en riktig båge att skjuta med istället" (sa de)…!

Annons:
Ahnna
2008-09-08 12:03
#14

#13 Men folk som skjuter med moderna bågar (modernt bågskytte som tävlingsform) har ju helt andra preferenser. Vad var det för folk som hånade din dotter? För mig är en båge bra om den passar mig och fungerar som den ska.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2008-09-11 22:44
#15

#14. Nej, det där "hånandet" var inte så allvarligt menat ;-). De tyckte att hennes pilbåge var dekorativ och helt okej (för ett barn, hrm hon är 16), fast de sa att de var rädda att ha sönder den när de prövade att spänna strängen (för att känna efter hur stark den var… inte var)…

Och när hon sköt med deras bågar gick det bra mycket bättre att träffa tavlan…

De hade alltså INTE den sortens pilbågar man ser på moderna tävlingar, utan långbågar á la Robin Hood (typ). Eftersom de var klädda i vikingakläder och hade prova på-bågskytte på en vikingagård…!

Hae-Mosu
2008-09-15 15:44
#16

En s.k. ryttarbåge är minst lika effektiv som en långbåge, allt annat lika. Det finns starka argument för att en ryttarbåge (eller för att vara mer korrekt med originalet: hornbåge) var mer effektiv i jämförelsen pund för pund vad gäller hur långt man kunde få iväg en pil.

Tävlingen S:t Aina i Skara vanns visst av någon med en hornbåge, framför bland annat den man som vann på Gotland senast.

Själv kör jag med en mongolisk båge på 45 lbs köpt från Grózer i Ungern (den ser inte likadan ut som de Wolf har). Den funkar ypperligt, och jag är mer bekväm med en sådan än med en långbåge. Särskilt från hästrygg förstås, men även för vanligt målskytte.

Inflyttad
2008-09-15 16:10
#17

Fanns det "nordbor" med ryttarbågar a la medeltid?

Jag är inte så insatt, men folk lägger ner mycket tid på att kostymer och dräkter ska vara från en viss tid så det kan ju vara intressant och veta om det är nått man borde använda ihop med en turban eller så…?

Hae-Mosu
2008-09-15 23:54
#18

En sådan där "ja och nej"-fråga:

Det finns starka indicier på att en hornbåge låg i en grav på Birka. Någonstans därute på nätet ska det finnas en uppsats som beskriver det, men jag kan inte minnas var och har själv bara ögnat igenom i två minuter, typ.

Det vore dock att hålla sig på rätt sida det rimliga antagandet att väringar och en del handelsmän skulle kunna ha haft med sig bågar till Sverige under ganska många århundraden: Hornbågen introducerades på allvar i Europa med hunnerna, och har sedan återkommit i olika varianter med avarer, ungrare och turkar framförallt. Man skulle kunna säga att den funnits i östra Europa - om vi drar gränsen genom västra Polen och ned - i cirka femtonhundra år.

Kort och gott: Nog borde väl någon sådan ha letat sig upp hit?

Sedan finns ju andra varianter av samma form, som förekom betydligt närmre Sverige - nämligen bland finnar, samer och ryssar. De var helt i trä (två hoplimmade delar av olika träslag) eller förstärkta med beläggning av senor.

Airamya
2008-10-25 23:19
#19

en liten kommentar bara ang. "hornbågar"….

låt oss först och främst definiera hornbågar….dom har HORN i sin konstruktion INTE glasfiber….det finns många glasfiberbågar ute på marknaden som har hornbågars form och storlek men dom kan ju inte räknas som hornbågar… jag har skjutit med ett par sådana och det är nog detta som har gett hornbågar dåligt rykte, dom slår i handen…. dom är mycket mer "aggresiva"…dom är inte lika förlåtande…osv…osv….

detta beror på att glasfiber bågarna ofta är överdimmensionerade i sin "öron"(recurvade delen)

en riktigt byggd hornbåge är helt utan slag i handen, beroende på att öronen är i rätt dimmensiner…..

horn används för att det klar kompressionen flera gånger bättre än trä vilket gör att böjytan kan vara mycket mindre, vilket i sin tur gör att bågen kan vara kortare, vilket i sin tur gör att massan i bågen blir mindre, vilket i sin tur leder till en snabbare båge.

Vid bågstyrkor under 60# kommer däremot öronen att bli för tunga i förhållande till bågstyrkan vilket gör att en väl konstruerad träbåge skjuter snabbare än hornbågen, men kommer vi upp i styrkor över 60# så kommer hornbågen att vara snabbare….

det om detta….

tvåvedsbågar användes mycket riktigt av både amer och ryssar. Samebågarna var gjorda av björk och tjurved av gran eller tall (björk på ryggen och tjurveden på buken…

har testat en sådan båge med och huj vilket kast……mycket bra båge…..

tack för uppmäksamheten….

Ahnna
2008-10-26 10:05
#20

Finns det bilder på ovan nämnda bågar kanske? Så att vi som inte kan en sjuhelsikes massa om bågar kan hänga med på vad ni menar… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Airamya
2008-10-26 10:43
#21

Bilder från ett museum med mycket fina bilder på hornbågar:

http://anthromuseum.missouri.edu/grayson/islamicarchery/islamicarchery2.shtml

bilder på långbågar, kanske inte så mycket men googla på "english longbow" så får ni sälkert upp nåt bra.

http://www.englishwarbow.com/longbow-pictures.html

en site om ett bygge av en same båge/tvåveds båge

http://www.forntidateknik.z.se/IFT/MNTarb/2000/sambag.htm

Förövrigt håller jag helt med Ahnna

skjut med det du trivs med och tracka inte ner på andra

Hae-Mosu
2008-10-30 00:17
#22

Jag håller helt med om skillnaden mellan riktig hornbåge och de glasfiberlaminat som finns därute idag. I några fall förekommer bra byggda replikor, med glasfiber, men någon sådan har jag aldrig sett till salu ute på marknader i Sverige.

Dock skriver jag detta sena svar av annan anledning: Vi bör inte glömma www.atarn.org, helt dedikerad till asiatiska bågar (ffa olika former av hornbågar, förvisso, även om en och annan yumi eller recurverad men helt i trä dyker upp) och deras användande.

Airamya
2008-10-30 16:54
#23

håller helt med förre talare ang atarn….

Freke
2008-12-25 17:34
#24

Bästa och mest hållbara är att om du ska göra en egen långbåge är Idegran..

Om du ska göra mer avancerade bågar kan du laminera nästan vilka trädslag som helst. Men att föredra och blir snyggt också är idegran och bambu..

tänk dock på att ju längre fibrerna är i träslaget du använder desto bättre är det..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

hampa
2009-01-05 18:35
#25

Jag skjuter själv pilbåge en härlig som en Kille jag känner har gjortGlad

Men det bästa för att komma igång är nog att försöka gå en kurs.

På Olika medeltidsmarknader gör det ibland att anmäla sej till vissa kurser! Så håll ögonen öppna och lycka till med det!Oskyldig

Hannah Jilleskog, udda men fantastisk ändå.

niare
2009-01-07 22:53
#26

jag själv föredrar ryttarbåge, långbågen är alldeles för stor på hästryggen. :P

Freke
2009-01-10 11:45
#27

Ryttarbågen har bara ett par nackdelar..
Så som att den är ryckig, man kan knappt sikta med den..

En långbåge är mer följsam och mjuk.

#26 ?  För stor?? I japan skjuter man Kyoto-båge till häst!
Så för stor, är bara en vane sak och teknik..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
Ahnna
2009-01-11 12:20
#28

#27 Hihi! De är baske mig inte små de där japanska bågarna! Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Airamya
2009-01-11 13:09
#29

"Ryttarbågen har bara ett par nackdelar..
Så som att den är ryckig, man kan knappt sikta med den..

En långbåge är mer följsam och mjuk."

Själv har jag både ryttarbågar (horn/trä/senor) och långbågar (idegran)

Med ryttarbågen har jag vunnit en tävling och kommit två på en så det där med o sikta kan jag inte hålla med om.

Sen om man ser det i ett större perspektiv, varför skjuter hela asien med korta bågar och inte med längre "förlåtande" bågar….mongolerna har tävlinga med avstånd på närmare 200yards och träffar allt som oftast.

Ryckigt…??!!??…. menar du att ryttarbågar slår i handen (=handshock) så har jag upplevt samma sak fast tvärtom.

Jag har som sagt både hornbågar/ryttarbågar och långbågar.

Den tyngsta hornbågen jag skjutit med låg på närmare 90# och va helt stilla i handen medans min 80# långbågen slår som en häst vid varje skott.

Detta beror på att ryttarbågens "öron"(recurven) väger mindre än ytterlemmarna på en tung långbåge vilket ger detta slag i handen på långbågen.

Jag tror att vi här i europa är påverkade av engelsmännens framfart under medeltiden och deras stora överlägsenhet med sina långbågsskyttar, därmed inte sagt att dom inte va duktiga krigare MEN mongolerna erövrade i stort sett hela asien med sina kortare ryttarbågar så något måste väl det säga om ryttarbågars prestanda.

en annan vinkel på det hela är väl om man ska se på hur man fick tag i mat.

Personligen skulle jag inte tillverka en hornbåge för att skaffa mat till min familj då det snabbaste jag har lyckats få ihop en hornbåge på är 1,5 månad inklusive torktider medans jag slänger ihop en långbåge inklusive slutfinnish på två hela dagar och båda fäller en hjort på 30 meter.

allt handlar väl om vad man personligen föredrar, det jag tycker är lite galet är att klanka ner på något man inte har haft i sin hand och provat och försökt fullända.

vem som helst som provat mina hornbågar har varit förvånade över hur mjuka i draget dom är och hur stilla i handen dom är, till skillnad från långbågar.

om nån är intresserad så skulle jag kunna sätta en bra slant på att mina hornbågar slår mindre och att jag skulle kunna skjuta minst lika bra som vilken långbåge i samma styrka som mina hornbågar.

Så det så…..

"#26 ? För stor?? I japan skjuter man Kyoto-båge till häst!
Så för stor, är bara en vane sak och teknik.."

om man tittar lite nogrannare på en kyodo båge så ser man att den är asymetrisk, handtaget är placerat 1/3 upp på bågen vilket gör att 2/3 av båglängden är ovanför handtaget, det gör ju att bågen blir förhållandevis kort där den behöver vara kort alltså mot själva hästryggen.

Respekt till alla som skjuter båge och tycker det är kul…

Hae-Mosu
2009-01-11 23:45
#30

För att lägga till om avstånd och allt det där:

De extremt korta koreanska skjuter man med på 145 meter. Målet är ett plank som är 2,67 meter högt och 2 meter brett. Poängfälten är uppdelade enligt följande (tyvärr minns jag inte poängen, annat än att röda fältet är högst poäng):

Röd cirkel, 1 meter bred

Svart kvadrat runtom den cirkeln, sammanlagt cirka 1,40 meter

Svart rektangel 1,40 meter bred och 30 cm hög

Man skjuter med fem pilar.

Funderar på att bygga ett sådant mål och ställa upp i Söderköping där vi har en bra vall med stort fält runtom att lattja med. Vi hade lite roving marks och jaktstig där tidigare idag.

(och kan ju passa på att påminna om att Sveriges första tävling i mounted archery/horseback archery/beridet bågskytte kommer hållas vid riddarspelen i Ekenäs i vår Flört)

niare
2009-01-13 23:26
#31

hehe jag är inte van och tycker de e klumpigt med större bågar och anser att jag träfar bättre med ryttarbåge, konstigt nog även om långbåge e en klar favorit när jag är till fots. men får vänja mig att ha nått stort med mig när jag rider :P dels rider jag mkt i snårig terräng har fastnat x antal ggr med  bågen så d slutar att jag få ligga raklång på hästen , tacka att man rider barbacka typ hela tiden *S*

Ahnna
2009-01-14 12:09
#32

#31 Jag ser det framför mig… Skrattande Robin Hood, släng dig i väggen!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Janas
2009-04-11 13:42
#33

Är det någon som kan ge svar på min fråga som kommer nuFlört

Går det att använda en eller björk till pilbåge och pilar?

Freke
2009-04-11 14:33
#34

Ene fungerar utmärkt björk skulle jag nog inte rekomendera..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
Janas
2009-04-11 19:00
#35

OkSkrattande tackar

Isis
2009-04-27 16:52
#36

mycket intressant! köpte en hand-gjord båge, ganska lång, mjuk och fin! ^^ mest bara för att öva med - passar mig utmärkt! :D

kan bifoga bild nån gång ;)

Hallonsaft
2009-04-27 23:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Jag saknar min båge :( Den hänger bara på väggen numera, och jag vågar aldrig mer att stränga upp den..

Jag köpte den i Foteviken av en som gjort den där (en som tillhör Skånska bågskyttegillet). Det är en långbåge är av ask (har jag för mig).. och sedan är framsidan täckt med älgsenor.. och över den har han lagt ett boaormsskinn, som gör att bågen är mycket dekorativ.

Det är den skönaste båge jag någonsin skjutit med. Bättre än de som gick att låna på bågskytteklubben.. Bättre än ryttarbågar jag lånat.. bättre än andra träbågar jag provskjutit.. Den är otroligt mjuk och smidig och slår inte alls. Den fjädrar jättebra. Alla som provat den blev imponerade och förälskade i den..

..Men så kom då den dagen Bågen knakade till när jag skulle skjuta… och då strängade jag av den för att aldrig mer stränga upp den igen.. Något är sönder innuti, och jag vill inte bryta den. Nu hänger den på väggen som ett monument över hur en bra båge ska vara..

Någon gång kommer jag att köpa en ny båge.. Men hur många jag än ser eller provar, så är det ingen som kan mäta sig med den jag haft… *suckar*

Ahnna
2009-04-28 12:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

#37 Störande! Jag har ett "liknande" problem med min tornerlans. Den var från början för lång för mig och därmed för tung. Efter mycket micklande sågades en bit av toppen och en bit av bakänden (som är skodd med metall) bort och lansen blev PERFEKT! Glad

Efter 4 år kom den dagen, då jag skulle rida mot en fotsoldat på ett tornerspel. (Förra sommaren.) Riddaren innan mig hade lyckats köra hela sin lans rakt igenom fotsoldatens sköld och gjort ett fint hål i den. Varför den skölden inte slängdes direkt, det fattar jag inte, men jag satt nära 100 m därifrån och hade ingen möjlighet att se hålet. Så jag red med lansen i högsta hugg… Full galopp, rakt fram, lansen rakt in i skölden, och sen hördes bara ett brak och så gjorde min arm ont i två månader.

Skölden var i och med hålet så försvagad att min lans också gick rakt in i skölden, precis nedanför hålet, fastnade, vreds om (och här någonstans skrek musklerna i min arm att det gjorde ONT!) och då tappade jag greppet om den, den for in under hästen och hon trampade av den.

Så nu är den i två delar. Rest in pieces, kära lans! Gråter

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[trumman]
2009-05-27 17:14
#39

"#26 ? För stor?? I japan skjuter man Kyoto-båge till häst!
Så för stor, är bara en vane sak och teknik.."

Du kan inte jämföra en långbåge och en kyodo-båge från hästryggen.

Vet inte ens om du sett nån av dom eftersom du inte inser vad som är skillnaden.

Kyodobågen har en mycket större "överdel" än underdel, just pga att den skall kunnas skjutas från hästryggen.

Långbågen är … errr … lika lång på över och underdel = gör det svårt att skjuta från hästrygg.

blingo
2009-11-07 13:01
#40

Hur gör man en pilbåge av saker som finns ute i svenska skogarna utan några verktyg förutom kniv?

Vilket slags trä ska man ha?

Vad ska man ha för lina?

Vad ska man göra pilarna av?

Tungan ute

Meli
2009-11-07 18:13
#41

# 40 Kan inte det här men läste att till strängen är råhud bäst ( källa "Överlevnadshandboken");  den skärs ungefär 3 mm bred.  Som alternativ står att man kan göra garn av fullvuxna nässlor men de ska ju beredas och allt så har man bråttom kanske det är lättare att skjuta en älg och anv dess hud.:P  Hm nej bara kniv var det ja..  Får väl snara något djur då eller anv dig av gropfälla ..:P  (skämt)

Det står att pilarna med fördel görs av björk (och fjäder) och bågen av idegran men har man inte det till hands kan man till exempel anv ek eller en til bågen.  När bågen är klar ska den gnidas in med djurfett.

Genomtorrt virke ska anv, så kommer man inte över sånt ute i skogen lär man behöva låta det ligga och torka innan man täljer sin pilbåge.  Men sedan ska den alltså smörjas in, och när den inte används ska den strängas av för att inte förlora sin spänst, står det.

Annons:
blingo
2009-11-09 16:12
#42

ok bra tips tack

Jimmie
2009-11-12 23:24
#43

Tanke om boaormsbågen.

En god vän som själv byggt långbåge som berättat att som träbåge varar den inte hur länge som helst. Antingen knakar det i den och så går den av, eller så tappar den helt i styrka och kan inte skicka iväg några pilar mer.

Tyvärr blir det nog en wall-hanger. Väldigt snygg dock.

Mvh
Jimmie
Gislfakse

Freke
2009-11-16 23:37
#44

#43 Det är helt och hållet beroende på hur du sköter om bågen, visst torkar dom till en viss del, men det är ingenting som inte går att åtgärda från start om man gjort den själv.

En båge som du bygger själv kan man om man är intresserad av finsnickeri och hantverk.

Laminera bågen med antingen laxskinn eller djursenor eller kombinera olika träslag så vill man lägga ner lite tid kan man göra en riktigt snygg och anorlunda båge..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[peter54]
2011-01-11 22:27
#45

Hallå. Ledsen att jag både väcker liv i en urgammal tråd och dessutom kapar den för en lite "urspårad" fråga.

Jag är bågskytt, jag har skjutit båge organiserat sedan 1971 och före det sköt jag med enklare grejer.

Nu är min pojke 10 och har börjat intressera sig för bågskyttet. Han provar mina ryggkoger och känner på pilarna. Därför har jag börjat surfa runt lite efter en lagom recurve åt honom.

Nu såg jag här i tråden att flera avråder från Tvivida och jag skule vilja ha lite mer kött på benen än att de inte duger att skjuta med. Vad är det för fel på dem?

Jag kan tillägga att jag inte lyckats öppna deras hemsida ännu, den verkar trög.

lillalollo
2011-01-13 22:47
#46

#45 den är stum ingen fjädring. Pilarna får inte den rätta schvungen

Mer törs jag nog inte säga efter att ha fått mail från TVIVIDA om att jag uttalat mig negativt om den bågen jag köpte från demTyst

[peter54]
2011-01-14 09:20
#47

#46 Jaha, de kankse inte använder rätt trä i lemmarna. Vi brukar kalla såna bågar för "döda".

Det verkar som om förtaget är nedlagt. Sidan går i alla fall inte att öppna upp.

famwalker
2012-02-14 20:18
#48

Hej. Har sett lite inlägg om Tvivida bågar. Jag är helnöjd med min. Använder den och tävlar med. Har även fått väldigt bra service. Lars Walker Ps företaget finns.

Annons:
Wildthing
2018-11-23 12:25
#49

Vide gran var dom Engelska långbågar gjorda av.

Upp till toppen
Annons: