Annons:
Etikettevenemang
Läst 2696 ggr
UllisUllis
2008-08-11 15:39

Uppsala Tournament 30-31 augusti

30-31 augusti arrangerar Celeres Nordica för tredje året i rad den internationelle riddartävlingen Uppsala Tournament. Tävlingen går av stapeln i Tornerparken vid slottet och på området kommer det dessutom att finnas en liten marknad, matservering med fullständiga rättigheter och aktiviteter för barnen.

Deltagarna, som kommer från Sverige, Norge, Australien, Kanada, USA, Nya Zeeland, Belgien, Frankrike och England, tävlar i skill-at-arms och joust.

Detta är den enda tävlingen i sitt slag i Sverige, och en chans att få se riddare i andra typer av rustningar än de man annars ser på riddare i Sverige.

Mer information finns på www.uppsalatournament.com

Annons:
Ahnna
2008-08-12 18:34
#1

Jag efterlyser fortfarande en officiell uttagning för svenska ekipage, där samtliga aktiva tornerlag/riddare har möjlighet att kvala in. Som det är idag (som jag fattat det) så är det bara Celeres som får rida som svenska ekipage, eftersom de anordnar hela grejen. Rätta mig gärna om det är fel?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

UllisUllis
2008-08-13 11:43
#2

I nuläget är det bara Celeres riddare som rider eftersom det mig veterligen inte finns några andra i Sverige med utrustning nog så att de kan ställa upp i joust.

Är man intresserad kan man ju börja med att skaffa sig en utrustning och visa intresse för sporten. Det har hittills varit svalt utanför Celeres (åtminstone vad vi vet om). Det är ju bara att titta på klassen på Rikstorneringen - vissa rider fortfarande i stickat vilket är helt förkastligt.

Uppsala Tournament är vårt försök att få folk att få upp ögonen för en mer seriös del av sporten. Tävlingen anordnas enligt internationella regelverk och då vi är det enda sällskapet som är medlem i internationella organisationer faller det sig naturligt att våra riddare deltar.

Att anordna internationell riddartävling står alla fritt att göra, men det blev helt enkelt så att vi var först och sedan har inga andra hängt på. Vi skulle tycka det var jättekul om fler blev intresserade, så att vi tillsammans kunde höja klassen på tornerspelssverige.

Anthka
2008-08-13 20:35
#3

Bara av nyfikenhet, vad är det för utrustning som krävs för att få rida jousting?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

UllisUllis
2008-08-14 09:57
#4

Ryttaren måste ha rustning av något slag, och hur den ser ut beror ju på vilken tidsperiod som man vill återskapa. Ryttarna i Celeres ligger på ca 1370-tal. Grunden är ett Visbyharnesk med gambeson och ringbrynja som sedan kompletterats med plåtdetaljer för att skydda huvud, axlar, hals, armbågar, ben och händer.

De internationella grundreglerna kräver att plåtdetaljer ska vara minst 1,5 mm tjocka. Tävlar man i joust måste man vara beredd att man kan bli träffad var som helst så det gäller att skydda hela kroppen. Även om det är balsaspetsar som används kan en träff göra riktigt ont om man inte har skydd. Det gäller t.ex. att ha en bra hjälm - ganska ofta blir det s.k. dubbelträffar, att lansen först träffar skölden med balsa och sedan glider upp i hjälmen och träffar med den stumma delen. Direktträffar i huvudet är inte heller ovanliga.

Anthka
2008-08-14 11:43
#5

Ok, så enbart ringbrynja och hjälm är inte tillåtet? Det måste vara plåtdelar också?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

UllisUllis
2008-08-14 13:10
#6

Du måste ha minst något slags harnesk utanpå. Tänk på att du ska kunna ta en träff direkt i bröstet utan att ta skada, och det klarar du inte i bara brynja.

Det går att klara sig utan plåtdelar med en tillräckligt tjock gambeson och ringbrynja. Har man inte armbågsskydd måste man t.ex. ha en sköld som täcker armbågen istället.

Handskar är också viktigt eftersom händerna (i alla fall vänsterhanden) är ganska exponerade.

Annons:
Anthka
2008-08-14 14:21
#7

Nu motsäger du dig själv, antingen måste man ha något slags harnesk utanpå eller så räcker det med bara brynja och tjock gambeson. Vilket är det? ;)

men som sagt är bara nyfiken på vilken sorts utrustning som verkligen krävs…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2008-08-14 23:17
#8

I mitt tornerlag så har jag fått informationen att vi inte var välkomna att delta, eller ens träna, eftersom CN var det enda lag som skulle få delta. (Mitt tornerlag fick däremot vara med på marken första året, men fick inte ha några deltagande riddare, enligt vad jag fick veta då.) Huruvida det stämmer eller ej vet jag inte eftersom jag inte är lagledare, men det är den informationen som har gått ut till riddarna i mitt lag i alla fall. Obestämd Vi har alltså inte fått någon som helst information om vad eventet är och går ut på, samt att vi visst kan få rida om vi skaffar harnesk. (Det är det enda av det du nämnde som våra riddare inte rider med normalt, men är inte särksilt svårt att ordna. Visste vi att vi fick vara med om vi fixade harnesk så hade det inte tagit lång stund innan vi alla hade var sitt. Brynja, hjälm, gambeson och handskar etc. har alla i mitt lag sen gammalt, och dessa är inte stickade, huvaligen! Flört)

Nu sitter jag som sagt inte som lagledare, så jag kan inte skriva under på att CN aldrig har informerat om vad som gäller, men det har i alla fall aldrig nått ut till oss andra att man får vara med om man först blir medlem internationellt och sedan skaffar ett harnesk.

"Intresse för sporten" skriver du, vad innebär det? Jag har ridit tornerspel med korrekt rustning, sadel och träns i ett antal år nu, räknas det som intresse? *just checking!* Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

UllisUllis
2008-08-15 10:39
#9

Jag var lite otydlig. Med plåtdelar menar jag t.ex. axelskydd, knäkoppar, armbågsskydd etc - man måsta alltså alltid ha något slags skydd för bröstet (Visbyharnesk, brigantin, bröstplåt).

Med intresse för sporten menar jag att man är intresserad av sporten joust (och även skill-at-arms), inte bara att man rider tornerspelsuppvisningar i Sverige.

När Nordic var med första året var det för att vi ville ha med Trondia by för stämningens skull. Vi hade då tre platser för svenska ryttare och de gick till CN. Vi såg ingen anledning till att bjuda in andra på vår första tävling eftersom det var just vår första tävling, lite prova på. Övriga år har vi inte heller bjudit in andra, för att det internationella är vår karamell som vi vill suga på. Vi kallar inte UT för VM eller något liknande och säger inte att våra ryttare är bäst i Sverige och därför ska representera landet. De representerar sig själva och CN helt enkelt.

Om ni är intresserade av internationell tävling föreslår jag att ni tar kontakt med CN officiellt. Det är lite svårt för oss att veta vad ni vill när vi inte hör något… Sedan är det ju så att i princip alla tävlingar är inbjudningstävlingar, så även Uppsala Tournament. Vi bjuder inte in någon utländsk tävlande om vi inte sett personen tävla själva eller fått honom/henne rekommenderad av någon vi känner till och litar på. Utländska tävlande har oftast börjat med reenactment och sedan med ridning som vuxna, så de är kanske inga ess precis. Därför vill vi ha koll på att de i alla fall rider hyfsat, inte river och sliter etc. Vad gäller svenska tävlande är vi mycket hårdare, för här har de allra flesta ridit sedan barnsben.

Det kanske skulle kunna vara en idé att ta upp era funderingar på SRS-mötet. Klasse kommer att åka och han är en av dem i CN med mest erfarenhet av internationell tävling. Han är ju även IJA level 4 (instruktör) så han vet vad han vill se ridmässigt, och eftersom han gör sina egna rustningsdelar har han ganska bra koll på det med.

Anthka
2008-08-15 13:42
#10

Ah, då är jag med Glad

Men, så du menar att tornelspel som inte är joust inte är en sport? (säger som Ahnna "just checkling" Flört)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

UllisUllis
2008-08-15 16:13
#11

Om man tittar på resten av världen tävlas det i joust och skill-at-arms. Att som i Sverige plocka grejer efter tilten finns i princip inte. För egen del brukar jag därför göra en åtskillnad mellan tornerspel (=uppvisning) å ena sidan och joust och skills å andra sidan.

Det är t.ex. därför vi kallar Uppsala Tournament för riddartävling och inte tornerspelstävling, för att publiken inte ska förvänta sig en uppvisning som de är vana vid. 

Det finns ju en tornerspelstävling (Rikstorneringen) men om kriteriet för att kalla något för en sport skulle vara att det finns en tävling i det, så hoppas jag att det inte gäller för Rikstorneringen Foten i munnen. Det är ju verkligen ingen bra klass på t.ex. domare. Varje år är det någon eller några som gör riktiga klavertramp. I år var det nästan så att man hoppades för deras egen skull att det var solsting…

Jag vet att några grupper har nosat lite på skills, men vad gäller joust är det bara CN som utöver den i Sverige, hittills. Det är en seriös sport även om den även är underhållande att titta på, och det finns mycket att tänka på runtomkring vid t.ex. utrustning, utformning av regler etc.

Hoppas att det blev lite klarare vad jag menar Glad

Anthka
2008-08-15 17:34
#12

Så bara för att det i resten av världen inte tävlas i tornerspel (plocka saker längs tillten) så innebär det alltså att det inte kan klassas som sport? Hur är det då med tex varpa och perk, de utövas ju bara på gotland, innebär det då att de heller inte är sporter? Flört

Det är jättebra att skilja på tornerspel och joust om det är två olika saker, men jag håller inte med dig vad det gäller tornerspelet som sport eller icke sport. Med de premisserna anser jag att joust lika gärna skulle kunna vara en uppvisning. Men det här tenderar att leda ut till hårklyverier på vad som gör en sport till en sport Glad

Ska försöka ta mig till nästa års Uppsala Tournament , skulle vara kul att se joust på riktigt och inte bara på youtube Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

gurin
2008-08-18 19:16
#13

Det tävlas i Varpa utanför Gotland, försök inte. Flera SM-guld gick till fastlandet nu senast. Det är jag säker på.

Hur det är med Pärken spridningen är jag dock inte så säker på. Men Stångaspel och VM finns.

mvh/gurin som inflyttad på Gotland egentligen inte begriper mig på Pärk alls.

Annons:
Anthka
2008-08-18 19:38
#14

Oj, det visste jag inte. Men utanför Sverige utövas inte varpa (vad jag vet) och det var just det som var min poäng. Både Varpa och Pärk är ju väldligt lokala sporter, inte europa- eller världsomspännande.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

UllisUllis
2008-08-19 11:04
#15

Min åtskillnad mellan tornerspel och joust/skill-at-arms är alltså helt min egen och jag använder den främst för att skilja mellan uppvisning och tävling. För mig inebär ordet tornerspel just en show.

Ahnna
2008-08-19 12:30
#16

Oavsett vad man kallar joust, skills och tornerspel i "folkmun" så har publiken oftast ingen som helst uppfattning om vad vi anser att det är, eller om det tävlas i andra länder eller bara rids uppvisningar. Så det är väl ganska akdemiskt om det är en "sport" eller en "show"… Flört

På tal om det andra - dessvärre så förekommer en ganska elak hierarki inom SRS och våra tornerlag. För de flesta är det ungefär såhär; den enskilde medlemmen/ryttaren för sin talan inför lagledaren, som då har möjlighet att föra vidare detta till SRS på ett möte. Men om lagledaren, eller dennes representant, inte anser att ämnet är viktigt att ta upp så behöver han eller hon inte göra det, och den enskilde medlemmen/ryttaren får troligtvis aldrig veta det. Om den enskilde medlemmen/ryttaren har tur så kan denne få delta på ett SRS-möte, men oftast inte. (Beror på lagledaren.)

Och även om lagledaren för fram den enskilde medlemmens/ryttarens synpunk så behöver inte SRS som helhet bry sig nämnvärt om inte väldigt många på mötet håller med. Så om 2-3 ryttare vill påverka SRS så är det en ganska lång väg att gå - först måste lagledaren eller dennes representant på nästa möte påverkas och införstås med vad man vill ha sagt. Sen måste lagledaren/representanten framföra det på ett övertygande sätt på mötet och skapa en diskussion, som sedan måste sluta i att SRS håller med de 2-3 ryttarna i deras synpunkt. Annars rinner allt ut i sanden och frågan ogillas eller ignoreras.

Min poäng med detta svammel är att det är svårt för en enkild medlem att komma med nya förslag, både inom laget och inom SRS.

Nu är väl inte SRS inblandat i UT (eller?), men poängen kvarstår - för att jag som enskild ryttare ska få möjlighet att delta i UT så innebär det alltså att jag först måste få med mig några fler inom laget, sen måste vår lagledare vilja lära oss och hjälpa oss med det praktiska, samt hjälpa oss att fixa rätt rustningsdetaljer. Och lagledaren måste också kontakta CN och försöka få in oss som vill rida i någon form av urskiljningstest, så att vi i alla fall får chansen att visa vad vi kan tillföra UT.

Om någon länk i kedjan inte är villig att tillmötesgå mig i min begäran att få rida joust så kan jag inget göra, utan blir sittandes hemma utan att få prova. Inte så kul läge!

Men en sak som jag undrar, angående #2 och #9, är om det inte är lite motsägande? Först skriver UllisUllis att man får börja med att visa ett intresse för sporten (eller vad vi nu vill kalla det) men sen skriver UllisUllis att CN inte har bjudit in några andra lag för att UT är CN's karamell att suga på - hur ska ni ha det? Får man vara med om man är intresserad, eller får man inte oavsett hur intresserad man är? Är det CN's event som bara CN får delta i eller är det upp till var och en att ta kontakt och visa intresse?

Bara frågor, inte kritik! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

UllisUllis
2008-08-19 13:49
#17

Låter väldigt tråkigt om det är svårt att få fram synpunkterna inom föreningen. I CN har vi alltid ett medlemsmöte innan SRS-mötet, så att de som åker vet vad de ska framföra. De får sedan redovisa efter SRS-mötet hur det gick. Våra representanter just nu är Klasse och Catherine och ingen av dem är vår ordförande utan de representerar riddarna, fotfolket och domarna. Jag känner mig därför väldigt trygg med att de verkligen för fram vår åsikt.

Sedan är det ju inte helt lätt att få igenom synpunkter på själva mötet, det vet vi mycket väl så många idéer vi har framfört och fått nerslag på.

Jag vet inte om ni har skickat någon mer än lagledaren till mötena, om inte så kanske det är dags att göra det. Mötet är ju dessutom i Upplands Väsby i år så det är ju inte så långt att åka. Jag menade mest att era representanter skulle prata med våra om ni är intresserade av joust etc., det behöver inte tas upp på det officiella SRS-mötet. SRS är inte inblandat i UT på något vis.

Vi har inte bjudit in andra föreningar till UT av flera anledningar. Till att börja med var det för att eftersom vi var de enda som höll på med detta blev det vår egen lilla grej som ingen annan hade. Nu har vi gjort det i snart tre år och det börjar väl kännas som att det vore kul om fler kom med, men vi har som sagt inte fått några hintar om att andra överhuvudtaget är intresserade. Med "vi" så menar jag att det inte har kommit på tal på några gemensamma mötet. Jag vet ju inte vad alla CN-medlemmar får höra men det är inget som har förts vidare i sådana fall.

Anthka
2008-08-19 16:26
#18

UllisUllis det framgick inte från början att det var just DIN åsikt om Joust utan det verkade som om du förde fram en vedertagen sanning. En sanning som lät/låter konstig i mina öron. Nu när det framkommit att det är din egna åsikt så är det en helt annan sak. Alla har vi rätt att ha åsikter. Även om de inte alltid stämmer överens.Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

UllisUllis
2008-08-20 18:20
#19

Skrev iofs i mitt inlägg att "För egen del brukar jag därför göra en åtskillnad mellan tornerspel (=uppvisning) å ena sidan och joust och skills å andra sidan." men det kanske var otydligt ändå.

Anthka
2008-08-20 20:31
#20

"Är man intresserad kan man ju börja med att skaffa sig en utrustning och visa intresse för sporten."

"Om man tittar på resten av världen tävlas det i joust och skill-at-arms. Att som i Sverige plocka grejer efter tilten finns i princip inte"

(#2, #11)

Kallar inte jag tydligt, men det är jag det…Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2008-08-22 11:39
#21

#17 Nej, det är lite klurigt att få sin röst hörd, det är det. Men angående joust och UT så vet jag att det finns (har funnits?) folk som varit intresserade, men som fått till svar att andra minsann inte är välkomna för det är bara CN som får vara med. Exakt VEM som har sagt så vet jag inte, så jag skyller inte på någon särskild, men medge att det inte är en så trevlig bild man får, liksom… "Ni är inte välkomna att visa upp er för resten av världen, för det här är vårat gig och ingen annan är tillräckligt bra" är ju ungefär kontentan och den sammantagna känslan som spridit sig. Efter första året så vet jag att flera i mitt lag ville prova, men eftersom de inte fick så har det runnit ut i sanden.

Som sagt, jag vet inte var i kedjan det har brustit - om det är CN som inte velat ha in andra, och inte har informerat, eller om det är t.ex. mitt lags lagledare som inte velat att vi ska delta, eller vad det nu må vara som felat. Men summa sumarum är ju att CN är med och rider och vi andra bjuds inte ens in att prova. Lite tråkigt, med tanke på att det finns massor med skickliga ryttare i det här landet, och även om man inte är jättebäst så kanske man vill prova nån gång och se vad det handlar om…? Pratar inte bara för egen del utan allmänt.

Det blir onekligen en viss segregering - vi och dem - inom det svenska tornerspelsintresset, och det är ju väldigt tråkigt. (Tycker jag!) Men självklart ska varje lag få ha sin grej om de vill det, men det som jag personligen har stört mig på vad gäller UT är att det har sagts (av vem/vilka låter vi vara osagt här) att CN är de enda i Sverige som är bra på joust och skills-at-arms och därför får bara de vara med i UT. Det är ju inte bara en skev bild att ge de utländska ekipagen, utan ren och skär lögn eftersom inget annat lag har fått prova och se OM de är bra! Flört

Vi kan lämna den här diskussionen åt sitt öde, men jag uppskattar att ni som deltagit har tagit er tid att förklara och komma med synpunkter. Det känns alltid bättre att få en förklaring direkt från källan än att höra nåt som nån annan har sagt, i tredje eller fjärde led, och gissa sig till vad som är sanning och vad som är känslomässiga infall på vägen…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: