Annons:
Etikettallmänt
Läst 1895 ggr
PogoPedagog
10/6/08, 10:20 PM

Musik

Finns det här några som spelar musik? Jag söker noter med medeltids- och renässansmusik gärna i flera stämmor. Så om någon har något tips på böcker, länkar eller något annat vore det fint som snus.

Annons:
Fragusius
11/1/08, 11:19 AM
#1

Hej!

Jag spelar skalmeja i medeltidsbandet Själ(http://www.sjalsjal.se), så en hel del medeltid blir det ju. =)
Sven Berger gjorde ett häfte för en massa år sen som finns i nytryck som jag tror är just det du söker! Florilegium Musicum tror jag att det heter. Kostar en hundring på Fredmans(jag vet, jag sa innan att man inte ska handla där, men det är just instrumenten man kan behöva vara lite försiktig med). Häftet innehåller musik från 11-1300-talet. Det är flerstämmigt, en del orginalstämmor och en del nyskrivna, men då står det tydligt att det är nytt. Och självklart finns mycket som man kan spela med bara en stämma också!

Kan försöka hitta lite mer om du är intresserad. Spelar du på gehör också? Då finns det lite mer..

Gustav
Medeltidsbandet Själ
http://www.sjalsjal.se
http://www.myspace.com/sjalsjal

Ahnna
11/2/08, 10:15 AM
#2

#1 Missförstår jag dig, eller vad menar du med "musik från 11-1300-talet. Det är flerstämmigt, en del orginalstämmor och en del nyskrivna"? Får inte ihop det, är det nyskrivet material (påhittat i nutid?) eller är det musik från medeltiden?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Fragusius
11/2/08, 12:30 PM
#3

Det är ganska enkelt. Alla låtar är medeltida, och en del av dem skrevs då ned med stämmor. Många låtar från den här tiden(speciellt 11-12-tal) skrevs ned enstämmigt, därför har man på senare tid skrivit stämmor till dessa låtar i det här häftet.
Fortfarande förvirrande?

Ahnna
11/3/08, 2:33 AM
#4

Nej, den förklaringen förstod jag. Glad Det jag hakade upp mig på var ovanstående som inte gick ihop i mitt huvud.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

PogoPedagog
11/3/08, 9:52 PM
#5

tackar för tipset ska genast kolla upp och kanske köpa, typiskt bara att jag inte hann läsa detta innan jag betällde pipan. jag har en del musik med sven berger på skiva och det är ju väldigt käcka arrangemang:)

MItt gehör sträcker sig väl till att kunna ta ut förstastämmor men efterom det är roligare att spela fler så tyckler jag bäst om notor.

Fragusius
11/3/08, 11:22 PM
#6

Annars finns det böcker på biblioteken runt om i Sverige. Om det inte finns på ditt lokala så brukar det kosta ungefär 10:- att beställa hem. Sök runt efter lite titlar som verkar intressanta och beställ. =)

Spelar du tillsammans med fler i något band eller så?

Annons:
PogoPedagog
11/4/08, 7:41 PM
#7

jag älskar bibliotek! det borde finnas "bibliotek" med alla sorters saker som t.ex. instrument eller verktyg! så jag har redan letat igenom hyllorna flera gånger men det där med att beställa har jag ju inte provat

jag spelar med mina syskon, jag har tyvärr inga andra vänner som spelar något instrument, så det blir bara de helöger vi ses hemma hos föräldrarna. Men där finns å andra sidan en hel arsenal med olika instrument o notor att roa sig med:) Jag har sett och hört er i själ spela några gånger, ni är riktigt bra.

Fragusius
11/4/08, 8:10 PM
#8

Kommer tyvärr inte på några speciella titlar att leta efter, men det beror ju iochförsig mycket på vad du är ute efter.. Det finns böcker om det mesta. Hela böcker som enbart är inriktade på en kompositör, om trubadurer, cantigas, nästan vad som helst. =)

Det finns säkert folk i din närhet som är intresserade av att spela samma musik som du! Vanligare än man tror, men kan vara väldigt svårt att hitta tror jag..
Kul att du gillar vår musik! Just nu jobbar vi på en fullängds-cd som spelas in i början av nästa år, så håll ögonen öppna!

PogoPedagog
11/6/08, 7:56 PM
#9

jag har nu fått min sven berger-notsamling, verkar mycket lovande, ska provspela på pipan:)

Fragusius
11/7/08, 2:10 PM
#10

Kul att höra! Många av låtarna är såna där som är bra att kunna för att andra kan dem och en del är inte lika kända och är därför också kul att kunna! Hoppas att det är ungefär vad du letar efter!

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: