Annons:
Etikettallmänt
Läst 1344 ggr
Ahnna
10/8/08, 1:51 PM

Äkta eller inte äkta?

Hur vill du att din utrustning ska vara?

Ska den vara helt äkta med dokumentation på precis allt, handsydd i vartenda stygn, enbart tidsenliga skor utan gummisula, alltid 1400-talskläder ihop med 1400-talshuvudbonader (eller dylikt), etc.?

Eller kan det lika gärna vara gymnastikskor, jeans och mockachaps, med flanell, lamétyg och attackrosa färger, påhittade plagg och dylikt?

Eller är det lite skit samma om det är helt äkta eller inte, så länge det ser tidsenligt ut? Eller så länge du själv gillar sakerna?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
10/8/08, 1:58 PM
#1

Jag har gärna helt tidsenliga saker, handsydda, men tiden räcker inte alltid till, samt att jag har en kreativ ådra som inte tillåter mig att enbart stirra på målningar när jag gör saker. Har t.ex. en huva här, nästan färdigsydd, som är dels maskinsydd i alla sömmar som inte syns, och dels så är designen min alldeles egna och jag kan inte svära på att det är helt tidsenligt riktigt.

Samtidigt har jag en Moy Bog-klänning på gång som är sydd efter ett fynd på Irland, så korrekt jag har kunnat efterapa det, helt handsydd. (Förvisso med modern sytråd.)

Har ett par stövlar helt i läder, utan gummisula, och de är jättefina, i ett tidsenligt snitt. Men mina snabelskor, med tjock gummisula, är också väldigt bekväma och snygga, så de skäms jag inte för att bära fast de inte är helt tidsenliga.

Listan kan göras lång, jag har både tidsenliga och mindre tidsenliga saker. Men när jag rider tornerspel så försöker jag köra på den äkta stilen så långt det går. Stoppad gambeson, ringbrynja, tunnhjälm etc. i "rätt" material.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
10/9/08, 7:15 PM
#2

Jag vill gärna ha så tidsenligt som möjligt, men jag är absolut inte någon fanatiker och tycker t.ex. att det är OK med maskinsydda sömmar överallt där det inte syns.

Tar mig också lite "konstnärliga friheter" när jag designar nya plagg. Men håller mig helst till sånt som känns "trovärdigt", så man inte jämt måste hålla på och försvara sig när man bär plagget sen…

Eftersom jag äger och flitigt har använt en folkdräkt är jag lite smått allergisk mot det där fanatiska med handsömmar överallt (för så "ska det vara" på folkdräkter…!). Så i medeltidssammanhang är jag kanske mer tolerant, även om jag själv strävar efter att se "HK" ut…!

Ahnna
10/9/08, 7:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är en bild på ovan nämnd huva, halvfärdig. Ni ser den generella designen, som jag alltså inte vet om den är tidsenlig alls eller bara lite.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
10/13/08, 12:22 AM
#4

Vill vara "äkta" men fuskar lite. Min utrustning nu är sydd på maskin men jag har tidsenligt tyg eller som ser tidsenligt ut. Men jag vill gärna sy för hand, bara det att det tar sån tid. Sen att jag fuskat lite vad gäller material är för att det var billigare så. Just nu har jag fjäderstålsringar i min brynja men vill gärna någon dag skaffa nitad brynja, men tar återigen mycket tid och pengar.

Sen rider jag ju på en travare vilket också är rätt fel och är kvinna… Tungan ute

Men jag skulle ju aldrig ha plastvapen, stickad brynja, alldeles tokigt fel färger och material eller en hjälm som inte är stål.

Ahnna
10/13/08, 11:58 AM
#5

#4 Det är INTE ohistoriskt att vara kvinna och rida som du (vi) gör! Det finns en uppsjö med kvinnliga soldater genom den medeltida historien, över hela världen, så det är tidsenligt korrekt i allra högsta grad. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
10/13/08, 12:00 PM
#6

Har frågat runt lite och min huva (#3) är inte helt otidsenlig, faktiskt. Det finns tydligen flera dokumenterade huvor med liknande utseende. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Salo
10/13/08, 3:13 PM
#7

#5 Ok, jo jag vet men ibland har ju folk en annan åsikt om det. Det beror ju lite på hur man ser det.

Anthka
10/13/08, 7:32 PM
#8

Jag vill ha mitt så äkta som möjligt (gärna dokumenterat när det går), och det fungerar sakta men säkert (ekonomin sätter dessvärre stopp när det gäller en hel del).

Alltså gör jag nästan alla kläder och prylar själv (än sålänge, vi får se hur det blir när jag kommer till de vändsydda skorna).

Sedan ska jag i ärlighetens namn säga att jag syr de osynliga sömmarna på plaggen på maskin. Mest för att jag är så otålig av mig, vill gärna se det färdiga plagget med en gång.

#4 & #5 Kvinnliga soldater har jag inte forskat närmare kring men. Efter vad jag har förstått så var det förbjudet att ikläda sig kläder som gjorde att man kunde tas för det motsatta könet (inga manskläder för kvinnorna och inga kvinnokläder för männen). Hur det fungerade i praktiken ska jag vara tyst om, Jeanne D'arc är ju dokumenterad till att ha haft manskläder…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
10/14/08, 12:19 PM
#9

#7 Om man inte kan nåt om kvinnor i historien så visst, då kan man nog se det som att "kvinnor inte hör hemma i tornerspel". Men kan man nåt om det så förstår jag inte hur man kan säga så. (Men jag har hört historiekunniga människor säga så förut, man upphör aldrig att förvånas.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
10/14/08, 12:25 PM
#10

#8 Det där med kläderna vet jag för lite om för att uttala mig - det borde ju ha varit ganska lokalt, i alla fall inte världsligt - men det finns som sagt hundratals kvinnliga soldater genom historien, som inte skämdes för att de var kvinnor. Hittade en lista på nätet en gång, ska se om jag hittar den igen…

De "klassiska" kvinnliga kämparna är förstås Jeanne D'Arc och Boadicea. Det var också ett flertal kvinnor involverade i korstågen, vilket Påven förtås ogillade. En bulla från 1189 gjorde gällande att kvinnor inte hade rätt att slåss i det tredje korståget, men den ignorerades och flera kända kvinnliga namn deltog ändå. (Bland annat Florine av Danmark.) Det fanns också ett kvinnligt kavalleri i Japan under sent 1100-tal.

Det finns massor, som sagt. Kanske dags för en artikel om kvinnliga kämpar?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
10/14/08, 1:07 PM
#11

# 10 - efter vad jag har förstått så var det allmänt vedertaget under medeltiden, alltså inte en lokal företelse. Ingen Crossdressing punkt. Att det sedan fanns kvinnor som ignorerade förbudet är en annan sak. =)
Jag har sett illumineringarna som visar kvinnliga försvarare så kallade soldater men de har tydliga kvinnokläder. Dessutom så har kvinnor alltid följt männen i strid. Som trossbesättning bland annat (vem ska annars ta hand om männen efter striderna).

Att vara involverad i ett korståg och att slåss i ett är två olika saker =)

Vad det gäller kvinnliga kavalerier i Japan så aser jag inte att man kan gämföra den Europeiska medeltiden med övriga världen under samma tidpunkt. Det finns alldels för många skillnader emellan kulturerna. Precis som antiken är en period som bara existerar kring medelhavet anser jag att medeltiden är en Europeisk företeelse. 

Skulle vara intressant att få se den där listan, om du kan gräva fram den. Som blivande lärare är jag alltid ute efter nytt material =)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
10/16/08, 12:20 PM
#12

Inom teater och Comedia Dell'Arte (framförallt i Italien) så var det inte alls ovanlig att männen klädde sig i kvinnokläder. Kvinnor fick ju inte stå på scen, så de var tvungna för att alla pjäser inte enbart skulle handla om män.

Självklart är det inte samma sak att slåss som att stå vid sidan av, men de jag läste om hade slagits.

Jag anser i alla fall att medeltiden är globalt, men alla är vi ju olika.

Ska hitta listan, promise!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
10/16/08, 7:50 PM
#13

Comedia Dell'Arte var en teaterform som växte fram i Italien i slutet av 1400-talet, början av 1500-talet. Detta innebär att teatern i fråga tillhör renässansen och inte medeltiden. Renässansen hade inte samma normer vad det gäller mans och kvinnokläder som medeltiden hade.

Jag väntar med spänning på listan Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
10/16/08, 8:26 PM
#14

#13 Comedia Dell'Arte tillhär 1400-talet och framåt, ja. Men historieberättande och teater som underhållning är en mycket äldre konstform, troligen lika lång som människans tid på jorden. Som min ena teaterlärare sa; "Bara att samla hela grottans befolkning och gestikulera kring dagens mammutjakt var en sorts teater. Allt som handlar om berättande är scenframställning."

Listan kommer, hav tålamod! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
10/16/08, 11:37 PM
#15

Historieberättande innebär inte nödvändigt vis att män tar på sig kvinnokläder…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
10/17/08, 11:59 AM
#16

#15 Nu menade jag att teater är en äldre konstform än Comedia Dell'Arte, vilket också innebär att det fanns medeltida teaterspel innan italienarna utvecklade sin gatuteater med fasta karaktärer. Således fanns det alltså män i kvinnokläder, inom teatern, innan renässansen. Har inget bra exempel i huvudet just nu, men efter 3 år med teaterhistoria i plugget så vet jag att det finns exempel på det.

Men! Min poäng i #10 var att det till exempel inom teatern finns exempel på crossdressing, inte att det bara finns där. Och det är det jag menar med "lokalt", alltså att det inte fanns någon global lag som sa att män inte får kläda sig i kvinnokläder och vice versa. Jag tror säkert att det fanns platser, troligen kristna, där det var så, men inte att det var så i hela världen. Som exempel då alla kvinnliga soldater som bar likadan rustning som männen, borde inte det räknas som crossdressing då?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
10/17/08, 12:08 PM
#17

# 16,Jag har läst tillräckligt mycket teaterhistoria för att veta att det fanns teater innan renässansenFlört

Eftersom jag räknar medeltiden som en Europeisk period och inte en global period så blir det en övergripande allmän "lag" mot crossdessing. Det är vad jag "fått lära mig", fel eller inte, jag har som sagt inte grävt i millitärhistoria utan hållt mig till den civila kvinnans historia.

Jag har fortfarande inte sett några bevis för att kvinnor, med få undantag (som Jean D´arc), under medeltiden var stridande soldater.Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
10/17/08, 12:16 PM
#18

Listan kommer. Flört

Jag menar inte att du inte kan nåt om teaterhistoria, men det finns flera som läser här som kanske inte hänger med, eller inte har samma kunskaper inom ämnet. Därför försöker jag förklara lite mer ingående hur jag menar, så alla har en chans att förstå.

Ja, men dåså. Eftersom vi ser olika på saken (när och var medeltiden begav sig) så har vi naturligtvis olika referensramar också. Flört Då har vi rett ut det. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
10/17/08, 12:32 PM
#19

Listan över kvinnliga soldater dröjer på grund av att jag måste översätta en massa text från engelska, om ni undrar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
10/17/08, 12:40 PM
#20

Du får gärna skicka iväg engelska originalet till mig.Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Upp till toppen
Annons: