Annons:
Etikettevenemang
Läst 3095 ggr
Ahnna
2008-09-11 12:33

Inbördeskriget - SCA (bilder)

Tänkte bara tipsa alla om att SCA har ett höstevenemang utanför Mullsjö/Jönköping 3-5 oktober.

Om jag har fattat rätt så behöver man inte vara medlem för att få vara med, men det kostar då några kronor extra. (290:- istället för 250:-, plus 90:- om man vill ha en plats på banketten.) Det finns också möjlighet till att lösa dagspass för 100:- för den som inte vill sova över men som vill delta ändå.

Anmälningstiden har gått ut, men för en extra penning kan man få en plats ändå, se mer på nedan nämnd hemsida.

Följande finns att läsa i annonsen:
"Det är oroligt i Juneborgs härad. De många turerna kring kungsgården är ännu inte utredda. Vem har egentligen rätt till godset? Är det sant att förra årets vinnare i onyktert tillstånd skrev över godset på en av sina trogna generaler? Det ser ut som om vi återigen får göra upp med vapen i hand på ärans fält för att avgöra dispyten. För folk som är lite mer fridsamma till sinnet så ordnas det med föreläsningar och workshops, bågskytte samt konst och vetenskapsutställning. Under helgen så kommer det också att finnas en basar där saker och ting byter ägare. För överlevande och hungrigt folk så hålls en bankett under lördagskvällen. Var snäll och ta med ditt baner för att smycka bankettsalen."

Mer info finns på Juneborgs hemsida.

Jag ska åka och jag kan garantera att det kommer vara mycket roligt och trevligt folk där - så kom dit ni också! Vikingatida/Medeltida/Renässansdräkt på kroppen är en självklarhet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2008-10-01 10:51
#1

Snart dags!

Lovar att ta bilder om jag bara kommer ihåg kameran.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

lillalollo
2008-10-05 21:38
#2

Jahapp nu är inbördeskriget över för i år. Själv var jag med i bågskyttetävlingen, det är bara på skoj men det hade varit roligare om alla mina pilar varit brukbara inte endast tre stycken. Lite kallt och blåsigt men som sagt kul ändå.

Banketten och hovet var som alltid otroligt fint. Hovet var extra kul i år eftersom man hade en gycklare med som sjöng nidvisor, och sprattlade runt, med sina bjällror.

Tänk dig en stooor lada med takbjälkar, långbord med träsoffor, stor murad eldstad,  2 kungatroner, kungabord för banketten, och allt är upplyst av hundratals levande ljus.

En bankett meny bestående av  säkert 20 olika rätter utburna av juneborgare ( juneborg heter medeltidsföreningen som står som arrangör) i långarader. Mellan allt gott bars det runt stora skålar vatten, citron, och rosenvatten i som man skulle tvätta av fingrarna i efter kom en annan person med en handduk, så banketten i sig bara den var värd ett besök. Saken blev inte sämre av att jag vann 1 pris i "art and science klassen  med ett litet "frog needle case" endast 4,5 cm stort, och fick ta emot pris direkt ur drottningen av Drachenwald´s hand. Hon bevistade inbördeskriget, men kommer egentligen från Tyskland

Här hittar du mitt needlecase

Såå Ahnna nu har du fått lite hum om vem jag är, jag vet att du skulle till inbördes, men inte vem av alla  du kunde vara.

Trött men lycklig! väl hemkommen och i morgon har jag en helt ny oförstörd arbetsvecka framför mig! Hur bra kan det bli?:)

Ahnna
2008-10-06 11:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jaså, det var ditt needlecase? (Söt!) Då har jag nog ett hum om vem du är, men skulle gärna se en bild för att friska upp mitt minne… Jag tog i och för sig några bilder från bågskyttet, är du med på någon av dem? (Då stod jag och pratade med drottningen nästan hela tiden tills det började regna.)

Jag var vattenbärare under kriget och stod och räknade flaggor, iförd klänningen på bilden och en vinröd mantel med blå sammetsband ifram. Under hovet satt jag nästan längst fram med en sidenklänning i guld, med päls runt kragen och nederkanten och vit slöja. Det var också jag som försökte lära mig lite om heavy fighting genom att slå på en björk utanför huset med ett rottingsvärd… Oskyldig

Jag sålde faktiskt min bankettplats efter att ha insett att jag inte skulle lyckas äta mig helt mätt (!) men det är ju inte kökspersonalens fel att jag har svårt för vissa saker i matväg. Så jag hittade en helt nyöppnad pizzeria inne i Sandhem och satt sedan på ett offboard under banketten.

Helt klart ett roligt evenemang, trots lite trist väder emellanåt, men det var i alla fall uppehåll under kriget och det får man väl vara tacksam för! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vattnadal
2008-10-06 11:38
#4

OJ! Vilken groda! Jag som är grodälskare föll för den! Vad skulle man få hopsta upp för att få köpa den, eller en kopia?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
2008-10-06 11:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ni får leva med att jag inte har tid att beskära bilderna…

Här är en bild ifrån bågskyttetävlingen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-10-06 11:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En bild till.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2008-10-06 11:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Askas föreläsning om Island.

(Jag försökte få en mysig stämning genom att skippa blixten, men det blev lite grynigt istället…)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-10-06 11:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Fiona, drottningen av Drachenwald, tillsammans med min personliga  idol Lia de Thornegge.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-10-06 11:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

En lite suddig bild ifrån fäktningen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-10-06 11:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Innan kriget…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-10-06 11:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Igen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-10-06 11:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Samma.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-10-06 12:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Lika.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2008-10-06 12:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Återigen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-10-06 12:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Kriget börjar. Här går förlorarsidan mot sin undergång…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-10-06 12:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Och går, och går, och går…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-10-06 12:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Och går, och går… Stort slagfält!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-10-06 12:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Lite från kriget.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-10-06 12:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Mera krig.

Jag beundrar alla som slåss i klänning! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-10-06 12:06
#20

Appropå bilden i #14 - finn fem fel! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Trim
2008-10-06 17:23
#21

#20/14 Ridskor/solglasögon/filmkamera/kamera?

lillalollo
2008-10-06 20:40
#22

Jomenvisst är det jag,på långbåge tävling, sedd bakifrån i den äggskalsvita moybog versionen. Jag hade gjort tre uppsättningar med handgjorda knappar á 52 st/set så mina slutliga knappar i min moybog var bland de största tygknappar man kan skåda.

Grodan är inte till salu. Men det finns ju en utmärkt beskrivning på min sida så det är bara att sätta igång att tillverka. Vet inte hur många timmar jag lade ner på den, med det kan röra sig om ca 80 timmar.

Ahnna då satt vi nästan bredvid varann, så då kan vi säga att vi känner nästan varann:))

lillalollo
2008-10-06 20:47
#23

Ahnna. Ang att friska upp ditt minne.

Bilder där jag figurerar hittar du på min sida, där hittar du även filmer från bla inbördeskriget, du hittar även bilder på en del av de scrollor som jag målat, några av dem användes och  delades ut på hovet.

www.lollossida.se     :)

Ahnna
2008-10-07 15:36
#24

#22 Ja, jag misstänkte att det var du i vitt!

Såg nog inte dig på hovet, men jag satt långt ut på högerflanken, rakt framför Sir Brendan, så jag såg inte så mycket av de som satt i mitten och till vänster.

Ska kolla in på din sida också.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-10-07 15:37
#25

#21 Ja, precis! Jag såg det inte ens själv först, men när jag tittade närmare på bilden så såg jag en massa saker som inte hörde hemma där! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: