Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 3487 ggr
Rozzy
2008-10-01 13:47

Favorit maten

Vad gillar den morderna medeltidsmänniskan att äta?

Jag älskar grillat kött i alla former, och till det en god varm fräst röra på bönor, mycket svamp, morötter, lite lök, kryddat med salt sichuanpeppar och persilja. Till efterätt egna äpplen (eller pallade) stekta i skivor med smör kanel och honung toppat med en klick grädde!

Annons:
Ahnna
2008-10-01 18:56
#1

Menar du medeltidsinspirerad mat eller "whatever"?

På senaste SCA-banketten jag var på serverades en oxgryta med Portersås - helt sagolikt gott! Skrattande

Kött är "alltid" gott, men jag föredrar nöt framför andra. Oxfile eller ryggbiff funkar vilken dag i veckan som helst! (Ja, jag är militant charkutarian.) Kyckling äter jag nästan jämnt, gris undviker jag. Vildsvin har jag provat, grillat, men det var ingen wow-upplevelse. Får och älg klarar jag mig utan. Rådjur och ren är smaskens! Kalkon äter jag bara rökt, skivad på macka.

Just nu går micron varm för att tillaga min högst o-medeltida lasagne från huskocken Findus… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2008-10-04 22:14
#2

På föreningsträffar träffar med tempelriddar gruppen har vi en kock som gör gudomligt goda grytor enligt medeltida recept *mums*
Detsamma gäller efterrätten, rosenpuddingen var bland det smarrigaste jag ätit.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

MegN
2008-10-09 19:42
#3

Min nya favorit som komplement till "sovlet" (dvs proteinet+fettet) är wokad vitkål! Funderar på om det är "rumsrent" även i medeltidssammanhang. Otroligt gott. Fast man wokar förstås i soja (+kryddor) och smör/olja - sojan kanske gör att acceptansfaktorn sjunker… (?)

Ahnna
2008-10-09 21:07
#4

#3 Blir det en väldigt skillnad på att tillaga vitkålen i traktörpanna istället för wok? Bara en intressefråga, jag skulle aldrig komma på tanken att äta dylik kaninmat! Tungan ute Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2008-10-15 12:53
#5

Kål är en välkänd medeltidsmat om än kål var ett lite vidare begrepp än i dag. Det kunde lika gärna vara rovblast som kålhuvud, rapsliknande växter eller kanske kirskål. Kål kan nog översättas som grönsaker och rotfrukter, men många av våra grönsaker eller rotfrukter var inte kända då. Många av dagens olika kålväxter var inte ens framförädlade ännu. Andra sorter är försvunna sedan länge som t.ex. olika sorter av mållor.

Rozzy
2008-10-24 17:30
#6

Det låter gott… 

Matkultur är spännande, tänk vad maträtter och dess olika karaktärer vandrar runt bland olika sammhällen sen urminnes tider. 

Vi formar olika maträtter och maten formar oss (fniss)

Annons:
Hammarskogen
2008-10-24 18:24
#7

Jag åt får-i-kål i lördags och konstaterade att det var en lika orättvist förtalad rätt som lever (Lamlever mmmm). Så jag har en ny favorit. I övrigt gillar jag allt med mycket kryddor (undrar när mjuk pepparkaka och andra sockerkaksliknande saker kom).

All mat är god som inte är skum. Med skum menas konsistensen så tunga och fiskbullar hamnar i samma klass i min bok, annan inälvsmat brukar vara gott.

Angående kål, och även annat, så var sortrikedomen mycket större då än nu. Det börjar komma tillbaka en del sorter som kruskål och spetskål osv.

Ahnna
2008-10-24 20:18
#8

Men varför äta kål när det finns… oxfilé? Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2008-10-25 00:05
#9

Som variation! Man blir faktiskt lite "mätt" på kött efter ett tag. Tro mig - jag har ätit LCHF (low carb high fat) i 3½ år nu, varav mestadels bara kött + fett (se kolhydrater.ifokus.se - det var så jag kom hit!). Och även om jag fortfarande älskar biffar (av alla slag) med bearnaise eller kryddsmör, så tycker jag det är gott med lite grönsaker till. 

Wokad vitkål smakar inte ens vitkål (jag som hatar kålsoppa och kålpudding - har alltid föredragit min kål färsk). Faktiskt ska jag testa stuvad vitkål, det har jag ätit en gång och det var helt ok (fast jag skippar förstås mjölet som redning, i sann LCHF-anda, och reder av med grädde och/eller äggulor istället).

#7: När jag var liten brukade min mors kusin göra "pepparkakor" som var som tjocka tekakor, men med typ samma smak - man bredde på smör och åt dem minns jag (en besökande gosse gjorde bort sig genom att säga "det var goda skorpor det här!").

Ahnna
2008-10-26 09:56
#10

#9 Bara "for the record" så äter jag INTE enligt någon som helst "stil", oavsett vad de kallas - LCHF, Atkins, GI, whatever. Jag är bara såld på kött, kort och gott.

Grönsaker har sin plats i matlagningen men om valet stod mellan kött och kål så vet jag vad jag skulle äta i alla fall… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rozzy
2008-10-27 11:18
#11

Men jag älskar kött, men kött i sig är vicktigt med strukturen och konsistensen och sen det man smaksätter med från växtriket. Jag tycker det är häftigt och höra hur kinesiska kockar egentligen bygger hela menyn med alla rätter kring struktur och smaksätter därefter.På tal om kål då så är det häftigt med blomkålstruktur blomkålen i sig smakar inte så mycket men det är så gott knaprigt och krispigt, tom vovven här hemma tycker det är spännande…..hum hum, sen gick vi och förpestade luften en hel dag.

Det är underskattat med alla kunskaper kring kryddor och matkultur här i norden, medelhavsmänniskan har ju vårdat sina kryddor och marknadsfört dem, men går man ut i nordiska naturen så har vi glömt mycket. Skulle jag krydda en gryta med nordiska bortglömda smaksättare kanske man inte ens vågar äta…

Hammarskogen
2008-10-27 11:37
#12

#9 Det låter som Skånska pepparkakor, mmmm. Jag tror att dom kräver bikarbonat så det blir väll tveksamt med medeltida förankringen. Har du ett bra recept? Som gänslig mot gluten har jag varit tvungen att försaka delikatessen och jag har inget bra recept att modefiera.

#11 Kryddar du så äter jag!

Rozzy
2008-10-27 11:49
#13

Ja du då ska slå upp faunan och ge mig ut i skogen innan allt tas av frosten!

Annons:
Bjornen
2008-10-27 19:11
#14

Blomkål som medeltida mat i Sverige är tveksamt eftersom den odlades först 1560 i Sverige. Blomkål odlades av de gamla grekerna och odlades allmänt runt Medelhavet. Först vid mitten av 1500-talet anses blomkålen ha kommit till mellersta Europa.

Upp till toppen
Annons: