Annons:
Etikettallmänt
Läst 1654 ggr
LisaLisa
9/22/08, 11:54 PM

Tältning

Hej!

Det är så att jag och en kompis är väldigt sugna på att tälta nästa medeltidsvecka (om det blir nån). Jag kommer då att vara ungefär 17 och ett halvt år, och min kompis 17. Jag har pratat med mamma och hon säger att man måste vara 18, och på vissa campingar krävs det att man är 25. Stämmer detta, och isåfall, finns det nåt annat ställe man kan slå upp ett tält på?

Tack på förhand.

Annons:
Ahnna
9/23/08, 11:55 AM
#1

Allemansrätten säger (väl?) att man får tälta en natt på ett ställe och sen måste man flytta sig. Med markägarens tillstånd kan man få tälta flera nätter på samma ställe.

Har du en paviljong eller vikingatält eller dylikt? Då kan du tälta i SCA-lägret hela veckan. Det kostar en slant, men inte mer än det kostar på någon annan camping, tror jag. Exakt var de kommer ha lägret nästa år vet jag inte, och jag vet inte heller om de kan tänka sig att ta in ett "vanligt" tält som täcks över med något mer tidsenligt tyg, men det finns säkert flera om kan svara på det. Besök www.nordmark.org och klicka dig fram till "Communityt" där det finns ett forum som man kan fråga i. (Har inte direktlänken i huvudet.) Att bo i sCA-lägret innebär att man klär sig i "ett försök till medeltida dräkt" och att man inte har moderna grejer synligt. Man får ha moderna saker, men de ska inte synas/ska täckas över.

Vad finns det för campingar i och omkring Visby nu? Norderstrand är ju rivet.

Hur långt kan du tänka dig att gå/åka mellan tält och marknad? Känner du någon annan (myndig) som ska dit och tälta, som kan boka campingplats åt dig och din kompis? (Alltså att ni går ihop och campar på samma plats.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hallonsaft
9/24/08, 2:52 PM
#2

Vad jag vet finns det bara Snäcks och Kneipebyns camping kvar, efter att Nordestrand slagit igen. Och de båda är en bit ifrån centrum.

Det här med tälltning enligt allemansrätten är dock lite si och så under medeltidsveckan. På hela galgberget är det till exempel förbud, och på väldigt många platser nära visby också (om inte överallt), och om man således tältar där kan det hända att polisen kommer och kör bort er samt ger er böter. Vet att det hänt några gånger för folk.

Flera campingar har åldersgräns, i regel arton. Vet inte hur det ser ut med de här. Dock tror jag att man kan få campa på en del campingar ändå om man har fadder samt lapp med föräldrars tillstånd. Men jag är inte säker.

Upp till toppen
Annons: