Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 7363 ggr
[slo]
2008-11-23 20:08

Mjöd!

Jag har haft ett sug några månader nu, att fixa till mig ett eget mjöd… Så idag gjorde jag slag i saken, åkte och handlade vad som behövdes och satte en sats! Tänkte dela med mig av det hela, om det kanske är någon som är nyfiken :)

**Kostnad
**Budgethonung 2kg 100kr
Svensk gourmethonung 2,1kg 200kr
2* 10L plastdunk 90kr
Jässats 36kr
Jäsrör 8,50kr
Hävert 31kr

Ger ett totalt pris på 465,50. Men då har jag jäst till 2 satser till och alla tillbehör, så nästa gång kommer det bli mycket billigare.

**Recept
**Hittade jag på Kalle runristares hemsida dock en smula modifierat. Efter att ha surfat runt lite kom jag fram till att 4hg honung per liter vatten verkar vara ett bra mått…

Nu står det en 10L dunk i en garderob med 2kg budgethonung och 1,4kg gourmethonung, drygt 6L vatten och 2,7g vinjäst. Så får väl se hur det går, jag återkommer om det händer något!

Annons:
LinaN
2008-11-23 21:55
#1

gärna bilder med :D

o sen vill jag provsmaka!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[slo]
2008-11-25 19:56
#2

Woho, jag tänkte bara säga att det verkar ha tagit sig, nu bubblar det friskt! :D

[slo]
2008-12-03 23:10
#3

En liten uppdatering kanske är på sin plats, även om det inte direkt går med raketfart…

Det bubblar nu med cirka 8-10 kluck/minut, vad jag har läst mig till verkar det rätt normalt. Lukten har gått från jäst till kolsyra och alkohol, så det verkar stabilt :)

Ahnna
2008-12-04 10:16
#4

Isch, lukten av mjöd- och ölbryggning är SÅ HEMSK! (Tycker jag, i alla fall.) Klarar inte av det, får kväljningar. Men jag hoppas att det blir finfint mjöd när det är klart! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2008-12-04 11:50
#5

#4 jag låter Slo köra en testomgång nu, sen ska jag ta o brygga på receptet senare om det blir framgångsrikt ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[slo]
2008-12-04 19:53
#6

Fast Lina, nu är det såhär va att ett lyckat recept kan jag ju inte släppa på… ;)

Annons:
LinaN
2008-12-05 00:34
#7

du har redan släppt på det! så det så! *räcker ut tungan åt* ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2008-12-05 10:25
#8

Är det någon speciell snmaksättning på ditt mjöd förutom honung?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[slo]
2008-12-06 11:35
#9

Nope, det blir bara honung denna gången… Kommer nog prova göra en omgång till med någon smak om det här inte blir helt odrickbart :)

LinaN
2008-12-06 18:01
#10

JAg har hört att man kan använda sig av kanel….. och ingefära för att göra ett jul-mjöd.

När vet man att mjödet är klart?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[slo]
2008-12-06 19:00
#11

Vi får se hur det här slutar, men jag gör säkert en laddning till med lite kryddor :)

När det är klart… Jag är inte helt säker, men efter första gången det slutar bubbla i röret bör man tydligen skicka i lite mer honung för att få fart på det igen, annars stannar alkoholhalten på typ 4-5% och det vill man ju inte :) Jag tänkte smaka på det när det slutar bubbla, smakar det någorlunda blir det buteljering och en nystart.

LinaN
2008-12-08 15:24
#12

#11 okie, men då är det mer eller mindre trial and error som gäller alltså.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

KarlEriksdotter
2008-12-14 18:20
#13

Har gjort mjöd själv ett par gånger och ett par vänner som gör det.

Det bästa är att inte ha för bråttom när man gör mjöd. Det blir bara bättre och bättre om man "glömmer bort det" några månader när det är färdigt. Tappa om ett par gånger så all bottensats försvinner.

Man kan även ta råsaft av äpplen isället för vatten.

Lycka till!

Annons:
Freke
2008-12-25 17:15
#14

För att smaksätta mjöd:

Tag ett par kvistar med Fläderblom och en citron. Blir lite friskare..

och inte så söt kvalmig som honungsmjöd allt för ofta blir annars.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Ahnna
2008-12-26 11:21
#15

Går det att hitta fläderblomskvistar såhär års…? Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Freke
2008-12-26 12:31
#16

som i allt annat, gäller att vara förberedd.. på en lång och kall vinter!! sånt som man kan tavara på på vår, sommar och höst sparar man om det skulle bli en kall vinter..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

droander
2008-12-26 17:23
#17

nu kanske jag bara är lustig men skulle det inte kunna funka med flädersaft i så fall?

Freke
2008-12-26 20:29
#18

Jupp det funkar det med.. faktiskt..

Du kan i princip brygga mjöd på ren flädersaft, utan problem..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Freke
2008-12-26 20:42
#19

För att göra det lite roligare och lite annorlunda så kan man även göra öl mjöd, det då då gör är att blanda i malt.. så det finns massa olika varianter på mjöd..

Öl-mjöden var och är mer Nordisk..

medans ren Honungs-mjöd var mer för britter och fransmän.

Sen om man vill ha upp styrkan på det så bör man med goda resultat använda sig av vin-jäst vilket inte jäser ut så fort som om man använder vanligt jäst.. och som tidigare sagts, "mata" bryggden med antingen honung eller vanligt socker så du får en längre jäs-period vilket i sin tur ger högre styrka…

Men du kan inte komma högre än som max 20-22% inte utan att bränna av bryggden, men det faller då under hembränneri vilket man inte ska uppmuntra till på öppna forum.. Så glöm det hehe..

Men man kan utan större ansträngning komma upp till en ca: 14-18%

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Ahnna
2008-12-26 22:02
#20

Var det inte signaturen Hallonsaft som hade fått till mjöd med över 25% alkohol…? *funderar* Men det är givetvis inget som bör uppmuntras, nej. Tyst

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
droander
2008-12-27 00:15
#21

Det jag funderade på är hur de olika sorterna honung kan spela in på smaken. Är det matvaruhandelns oftast bara sötsliskiga sommar och ängshonung som lämpas bäst till mjöd? Någon som har provat att göra mjöd på skogshonung som jag måste säga är min personliga favorit när det kommer till att äta honungen ren.

Så med andra ord kör ni på de ljus varianterna som bara smakar socker eller kör ni på de mörkare varianterna som är fylligare i både färg och smak när ni väljer honung?

(nej jag vill inte bar aprova själv för då är jag ju tvungen att göra båda och eftersom jag aldrig (ve och fasa) ens har smakat mjöd vet jag ju inte vad som är rätt och fel Flört)

Freke
2008-12-27 00:30
#22

Personligen tycker jag att det är mycket lättare att om man kan eller har kontakt med någon lokal honungs producent..

Då man kan komma över den orörd.. och eftersom då slipper man röra ut den i varmt vatten och få den flytande igen.. (lat är man ju, eller bekväm).

Vidare så tycker jag att dom olika honungstyperna inte spelar så stor roll, då jag oftast smaksätter den med någon frukt eller blom, för jag tycker ren honungsmjöd är som sirap i smaken.. Den är för söt för min smak..

Men mörkare honung tycker jag ser trevligare ut då det blir en mer bärnstens färg än ljusare..

Sen brukar jag sätta satser om vart annat, så efter 4 veckor sätter jag en ny och låter det stå..
För bästa resultat brukar jag låta det stå och klarna i 12veckor och låta avlagringar och jäst "stelna"

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anthka
2008-12-27 02:08
#23

#19, vanlig jäst är det baknings jäst det? och fungerar det att göra mjöd på det?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2008-12-27 10:31
#24

#21 Du är inte ensam, jag har inte heller smakat mjöd och tänker inte göra det heller. Har grymt svårt för alkoholhaltiga drycker överhuvudtaget, tycker att själva alkoholen smakar hemskt. Tyst Men det låter ju kul att brygga och sådär!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Fragusius
2008-12-27 15:11
#25

Ahnna: Isåfall är ju mjöd drycken för dig! Ett bra mjöd brukar knappast smaka alkohol. =)

När vi brygger så köper vi alltid direkt från odlaren. Gärna ekologiskt också.

Ahnna
2008-12-27 20:00
#26

#25 Fast jag brukar vara rätt överkänslig mot alkoholsmak. Kan t.ex. smaka på någons mat och avgöra om de har haft någon alkoholhaltig dryck i det eller inte, även om alkoholen i sig redan har kokat bort. Känner mig inte direkt frestad att dricka mjöd, om vi säger så. Skäms

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Freke
2008-12-27 20:30
#27

#23 Ja.. det funkar men det blir ingen högre styrka på det.. Jäser ut vid ca: 6-8% och kan lämna en liten bismak av jäst.. undvik även turbo jäst..  Turbo jästen jäser som f-n men är bäst om man ska sätta mäsk för att sedam bränna av..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
Ahnna
2008-12-28 11:36
#28

#27 Nu börjar det låta olagligt här… Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ijin
2009-01-05 18:44
#29

#28 vadå då;)?

Anthka
2009-01-05 23:26
#30

#27 bra att veta, för oss som inte vill/kan dricka dryck med för hög styrka Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[slo]
2009-01-20 23:19
#31

Okay, nu har jag provsmakat. Tappade upp knappt hälften dan innan jul och sen dess har det stått och gottat sig… Och det smakar helt ok, lite jästsmak fortfarande men lite mer lagring så blir det nog fint! Alkoholhalt har jag ingen aning om, det känns att det är lite yrsel i det iaf. Jag är nöjd Glad

Men nu blir det nog till att experimentera lite med "standard" öl- och vinsatser ett tag, för att få kläm på hela bryggandet lite mer… Det var trots allt mitt första möte med hembrygder, men definitivt inte den sista Cool

Ahnna
2009-01-20 23:33
#32

#31 Kul att det funkade med allt. Hoppas att du får många trevliga glas till sommaren när den är lagom lagrad. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[slo]
2009-01-20 23:53
#33

Jadu… Hehe, jag får väl försöka lägga band på mig tills dess, men det blir nog inte lätt Oskyldig

Ahnna
2009-01-21 10:32
#34

#33 Hänglås på skafferiet?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
[slo]
2009-01-21 12:16
#35

Mjo, det kanske skulle funka med tidlås i så fall… :) Fast jag ska flytta om en månad ungefär, så då skiter det sig ändå :P

LinaN
2009-01-21 13:32
#36

#35 du får ställa det hemma hos mig Oskyldig

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-21 14:42
#37

#36 Ja, DET lät ju som en bra idé!

Inte… Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-21 17:23
#38

#37 *Visslar* förstår inte alls vad du menar ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-21 17:50
#39

#38 Face it, LinaN, vi litar inte på dig! Flört Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-21 19:19
#40

#39 fattar fortfarnde inte vad ni menar… ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[slo]
2009-01-21 20:27
#41

LinaN, dream on Flört

Annons:
Ahnna
2009-01-22 10:32
#42

Never trust a Viking to safeguard your mead!

Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-25 14:09
#43

#42 väldigt sant! väldigt sant! :D

Nu har vi bestämt oss för att sätta en 10 liters dunke efter löningen… sen när det är mer eller mindre lyckat så köper vi en dunke till och kör 2 omgångar löpande så man även kan experimentera med smakerna… Har redan planer på ett julmjöd ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-01-27 20:53
#44

Så!

Nu har jag köpt hem grejor till en omgång mjöd ^^

Dock så missade jag dryga 2 kg honung så det får köpas till, men hade tur på ÖB o hittade 500g honung till priset av 25kr Cool så det blev 5 burkar…. men får ju ha litet till ju…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-01-30 22:03
#45

Uppdatering, nu är honungslagen satt…. 9 liter vätska blev det i min storkoksgryta…. känner att en ännu större gryta är ett alternativ om jag ska göra nästa sats i jästunnan som är på 25l…

Flera grytor iof men det ska gå! :D

Så imorrn eller senare inatt innan jag lägger mig, så ska jag hälla i jästen och sedan i med allt i jäsdunken. Och den ska sen flytta in i badrummet som är det rum som är minst drag i samt så om kärlet skulle gå sönder så har man inte mjöd/honungsvatten i parkettgovlet…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-31 10:31
#46

#45 Blir det 9 liter mjöd av det eller kommer en del av vätskan att försvinna i processen?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-31 14:19
#47

#46 tror inte något kommer försvinna… nu ska det ju i jäsdunken. 6l vatten och en massa kilo honung blev det… och honungen motsvara ca 3 liter vätska.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-31 18:44
#48

#47 Okej. Det räker en kvart åt dig då, eller? Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-01-31 20:57
#49

#48 det får vi väl se ^^

har vi otur kommer det bli så gott att alla dricker upp det för oss… :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-31 21:15
#50

#49 En nackdel med att umgås med vikingar! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-31 22:00
#51

#50 eller att sakta men säkert hjärntvätta figurspelare till att börja re-enacta och vara vikingar ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-01-31 22:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Såhäringa såg det ut tidigare idag

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-01-31 22:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

och såhär ser det ut nu

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[slo]
2009-02-01 19:26
#54

Trevligt att ha inspirerat någon :D Hoppas det går bra nu :) Börjat klucka än då?

LinaN
2009-02-01 20:43
#55

#54 inte vad jag hört iaf… men ska hålla öronen öppna, det börjar säkert när jag precis håller på att somna, men i vilket fall som så har jäsningen kommit igång :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
2009-02-06 21:18
#56

Nu har vi också satt en mjödsats.Glad Sambon har varit inne på det länge och med tanke på min känslighet mot alkohol så blir projektet helt och fullt hans

(och trots det är det jag som får stå och skumma av under uppvärmningen)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-02-06 22:04
#57

Nu har pluttrandet kommit igång på allvar. Så det ska nog gå bra…

dock luktar vår lägenhet aningens konstigt, mjöd/jästlukt från badrummet, kemikalier och växtdelar för färgning i köket, och i ugnen står en saffranskaka och luktar gott och i hallen så impregnerade jag sambons nya kängor så nu luktar det klart spännande i lägenheten…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-07 10:45
#58

#57 Jisses, jag skulle inte bli ett dugg förvånad om Anticimex kommer och knackar på snart! Förvånad Flört

Det luktade rätt illa här också häromdagen när jag först färgade med lökskal och sen direkt efter med indigo. Indigofärgning kräver ammoniak, T-sprit, kaustiksoda och natriumhydrosulfit, som luktar fan, rent ut sagt! Tillsammans med lukten av kokade lökskal blev det en väldigt otrevlig cocktail. Jag trodde blommorna skulle vissna…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Spejare
2009-02-09 20:40
#59

fråga?? 

har mjöd alkohol i sig? 

vet är en skam som inte vet det men ja jaOskyldig

Anthka
2009-02-09 20:52
#60

#59 Frågar man inte får man aldrig vetaFlört

Det finns alkoholfritt mjöd (precis som det finns alkoholfritt vin) men i regel brukar mjöd innehålla alkohol.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Spejare
2009-02-09 21:02
#61

oki tack så hemskt mycket ^^

PogoPedagog
2009-02-09 21:12
#62

åh, då passar jag oxå på att fråga dumma frågor haha

har fått för mig att mjöd smakar som öl, vilket jag fullkommligt avskyr, och att det är humle och malt och sådana grejor i som tycks ge den vidriga smaken till öl. Stämmer detta? För i din (LinaN)-s variant verkar det ju bara innehålla smarriga saker

Annons:
[slo]
2009-02-09 21:19
#63

#60 Nej, eftersom det inte går att jäsa utan att det bildas alkohol. Så mjöd utan alkohol borde snarare kallas honungsvatten med…

#62 Det smakar inte öl, jag tycker mer det är likt vin, fast ändå inte :)

Anthka
2009-02-09 21:22
#64

#63, det finns "mjöd" att köpa utan alkohol, likväl som det finns vin även om det kanske inte borde kallas mjöd om man ska vara petig Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

PogoPedagog
2009-02-09 21:24
#65

# 63 så bra att veta, nu kanske jag äntligen vågar dricka mjöd :)

[slo]
2009-02-09 21:45
#66

Självklart, om inte annat smaka iaf :)

LinaN
2009-02-10 09:39
#67

mjöd smakar mjöd ^^

den berusning man får av mjöd är mycket mildare och behagligare än den man får på tex vanligt vin, öl eller sprit. Och enligt vissa så påstår de att ett gott mjöd fungerar som afrodisia ^^

Själv har jag aldrig kunnat dricka så mycket mjöd att jag mått dåligt dagen efter, det finns säkert de som kan bli bakis på mjöd men JAG har aldrig blivit det.

Det recept som jag och Slo använder innehåller ingen humle, humlen i sig ger en oerhörd bitterhet, så de jag pratat med avråder en från att använda humle tills man vet vad man sysslar med. Sen finns det ju de som tillverkar mjöd men strävar efter öl-smaken men det är ju rena hädelsen!

I korta drag så innehåller detta mjödet, vatten, honung, och jäst. inga konstigheter alls. OCh detta är ju då grunden till alla mjödvarainter. Sen är det inte ovanligt att alla mjödtillverkare har sina egna hemliga recept ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-10 10:50
#68

Var köper man jässats, jäsrör och hävert?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-10 11:09
#69

#68 ÖB de har ofta ett litet hörn där man hittar smäksättare till sprit, där brukar man också hitta jäsrör, hävertar mm. ÄVen satser för vitviner, rödviner, öl-satser osv.

jässatsen du ska ha heter "jässats för starkvin" och innehåller flera små påsar med olika grejor i.

Så ta o kika litet på ÖB nästa gång du är där ^^ jag hade ju tur o hitta jästunnor med, men det är inte alltid de har sådana hemma.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-02-10 11:22
#70

#69 Okej, tack för tipsen!

Jag har ju 3-4 glasbehållare, såna där skitstora runda mojänger, som följde med huset när jag flyttade hit. Någon som bodde här före mig hade ett stort intresse för vin och sprit…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-10 11:27
#71

#70 Dameajeanner :D

uttalas typ dammechanger :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-10 11:33
#72

#71 Okej, good to know! Glad Hur använder man dem?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-10 11:40
#73

#72 vi hittade jästsatsen på coop forum (då öb hade slut från leverantören)

Du använder dameajeannerna precis som jästunnor (det är föregångaren till jästunnan). Häll i den sats som ska stå och jäsa, sätt i en kork och ett jäsrör i toppen, låt det stå (alternativt rör om då och då, det finns lite olika skolor på det).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-10 11:48
#74

#73 Okej, det gäller alltså att hitta en kork med hål för jäsröret?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-10 12:02
#75

#74 ja precis, Gärna i gummi då gummi slutet tätt på ett annat sätt än vad vanlig kork gör. Mina föräldrar köpte det i en affär specialiserad på vintillverkning (men det var nån gång i slutet på 80-talet).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-10 12:13
#76

#75 Störande, jag saknar tidsmaskin… Obestämd Men det måste ju gå att få tag på nu också! *jävlar anamma!*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-02-10 12:16
#77

#76 det finns fortfarande, i sådana vinbutiker. Men var man hittar sådana vinbutiker vete tusan…

ska fråga en kompsi hur ha nlöste det med sina dameajeanner.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-10 12:23
#78

#77 Det måste ju finnas på nätet…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-10 12:43
#79

#78 finns det säkert, har inte letat efter det själv, har ju en damejeanne utan propp som tanken är att man ska använda sen till litet egen vintillverkning :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-10 12:51
#80

Nån som vet vad en propp till en damejanne med hål för jäsrör heter?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-10 12:52
#81

#80 propp till damejeanne? Tungan ute

har faktiskt inte den blekaste aningen…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Spejare
2009-02-10 12:52
#82

har någon ett bra recept på alkoholfritt mjöd?

Anthka
2009-02-10 13:08
#83

#80 jäskork kanske? (men lita inte för mycket på mitt förslag, jag har egentligen ingen aning)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Spejare
2009-02-10 18:16
#84

har absolut ingen ett recept på alkohol fritt mjöd

LinaN
2009-02-10 19:30
#85

#84 prova att googla, google is your friend :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[slo]
2009-02-10 19:33
#86

#84 Snackades om det här på sajten för ett par veckor sen, och precis som jag skrev i denna tråden en bit upp så blir det inte mjöd utan snarare honungsvatten.

Anthka
2009-02-10 20:21
#87

Nu är det svårt att uppfatta den egentligen tonen i en skriven konversation. Ber om ursäkt för om jag har missuppfattat men jag har lite svårt för människor som klankar ner på det som kallas "alkoholfritt". 

Alla kan eller vill inte dricka alkohol, och att då kunna ha ett alkoholfritt alternativ (som inte är saft eller vatten) är ett bra alternativ.

Jag ser inget fel i att kalla det "alkoholfritt mjöd" (eller "alkoholfritt vin", trots att det egentligen bara är druvjuice). Antagligen är personen som undrar av någon anledning ute efter någonting som smakar som mjöd men som inte har alkoholstyrkan. Så varför då inte kalla det "alkoholfritt mjöd"?

/Anna, som inte kan dricka alkoholhaltiga drycker.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Spejare
2009-02-10 22:25
#88

det är det att jag är under årig ^^

Anthka
2009-02-10 23:34
#89

# 88 oavsett vilken anledning man har tycker jag att andra människor ska respektera det, utan att börja peta i ordval och andra detaljer.

Blir lite trött på hela mentaliteten med alkohol, som om man måste dricka och måste få ut så mycket % som möjligt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Fragusius
2009-02-11 00:36
#90

Självklart kan man kalla honungsvatten för alhokolfritt mjöd utan att skämmas, lite mycket som man kan kalla den alkholfria vinet för just alkoholfritt vin. Jag vet tyvärr inget annat sätt att göra det på. Möjligtvis att man blandar honung och vatten och kör i en kolsyremaskin så att det bubblar i munnen som när man dricker "standardmjödet". =)

Jag kan nog gå med på att mjödberusningen är lite behagligare än när man dricker t.ex. vin. Det känns liksom i hela kroppen på ett annat sätt. Svårt att förklara. Men jag är övertygad om att det skiljer sig från recept till recept och från flaska till flaska.
Vi har massor med flaskor och den ena är inte den andra lik i smaken, så varför skulle den vara det i andra avseenden?

Annons:
LinaN
2009-02-16 13:49
#91

Nu har mitt slutat puttra en del, det händer fortfarande saker i dunken men nu är det lugnt… ska låta det stå nu ett tag. glömma bort det månaden ut innan jag ska tappa det på flaskor och så.

Sen får vi se om det hela är drickbart eller ej.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Fragusius
2009-02-16 14:22
#92

LinaN: Det kommer antagligen inte att vara drickbart då. När du har hällt upp det så bör du ha i mer honung och låta det jäsa ett tag till. Lite extra arbete, men otroligt mycket bättre mjöd!

[slo]
2009-02-16 14:26
#93

#92 Oh, nån som har lite koll på grejerna :) Menar du alltså blanda i mer honung efter omtappning på flaska? Har du kanske något annat recept eller lite tips att dela med dig av? En artikel hade varit gyllene Cool

Fragusius
2009-02-16 14:50
#94

Vi har bryggt efter samma recept som de flesta här verkar använda, men jag kan berätta lite mer om hur vi brukar göra.

Till och börja med köper vi alltid honung direkt från odlaren. På marknader och sånt så brukar vi gå runt och smaka och när vi hittar något vi tycker om köper vi ett par kilo.
Sen går vi efter det receptet tills det är upptappat på flaska. Då har vi i mer honung och eventuell smaksättning. Vi låter det stå ett par veckor. Kanske smakar vi av det nu, men oftast fyller vi på med honung minst en gång till och låter det jäsa mer. När ett mjöd är äckligt så går det nästan alltid att rädda genom att ha i mer honung och låta det jäsa om det inte beror på att man förstört det med kryddor.

Om man någon trevlig kväll har ett hyffsat mjöd som nästan har den där fina smaken man är ute efter kan man också blanda till drinken BicepsTriceps. Det är ett glas mjöd med extra honung och en kniv i. Det gör det iallafall lite godare.

Säg till om ni undrar något mer och fortsätt att rapportera hur det går för er som håller på!

Anthka
2009-02-16 14:54
#95

#94, låter ni det jäsa om när det är upptappat? Hur blir det då med skruvkorkar eller andra förslutningsmojänger som flaskor brukar ha?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Fragusius
2009-02-16 15:00
#96

Man får vara lite försiktig när man öppnar det bara. Men det är nog väldigt fördelaktigt att ha skruvkork så att man kan öppna långsamt. Jag känner folk som har satt i en vanlig korkkork och på så sätt fått mjöd i hela vardagsrummet, köket och vägen mellan. Det kan bubbla på rätt bra…

LinaN
2009-02-16 17:00
#97

#92, har redan tillsatt mer honung men det tog sig inte igen efter det, så som sagt, det får stå, sen ser vi hur det smakar (för när jag hällde i honingen nu sist så smakade det helt ok) innan jag tappar om på flaska.

Ska även ta ett samtal med min mjödguru o se vad han säger om läget… han har ju bryggt mer än mig och jag känner mig väl inte så hågad till att ha mjöd i hela sovrummet sen när det väl är buteljerat.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
2009-02-18 00:54
#98

Köpte hem 6 burkar á 700g honung idag. Netto hade dem för 30kr/burk. tyckte det vart helt ok pris ^^

Ska nog köpa ett gäng burkar till sen men hade inte mer i kontanter idag, blev ju en lådda med glass också :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-02-18 18:13
#99

Ja, nu har hag satt en omgång vitvin också. 23 liter närmare bestämt. Tog inte 7-dagars varianten som Slo körde på, utan tog den som tar ca 20 dagar att färdigställa, den går att dricka efter omtappningen men blir bättre om man lagrar den i några veckor.

Bra att testa och prova på innan man börjar krångla med riktiga grejor såsom bär och frukt :)

i värsta fall får man dra fram kolsyreapparaten och bubbla vinet om det skulle bli för jäkligt :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[slo]
2009-02-18 20:04
#100

#99 Jag tappade upp mitt 7dagars vita igår, redan fått fin färg :) Smakade lite, och det var väl inte det godaste kanske… Men med lite socker i och ett par veckor på hylla så lär det nog vara minst sagt drickbart! I värsta fall med en skvätt sprite :P

LinaN
2009-02-18 21:29
#101

#100 det är som jag resonerar, om det inte är drickbart som det är kan man alltid spä det med annat… tranbäsrjuice eller vodka eller nått ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[slo]
2009-02-18 21:33
#102

Ja, man tjänar aldrig på att vara kräsen! I bästa fall får man till o me ha drickan ifred Tyst

LinaN
2009-02-18 22:21
#103

#102 eller så har man dricka att bju på så får man behålla findrickan självt :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MegN
2009-02-19 21:12
#104

På tal om alkoholfri mjöd serverade Vikingagården i Årsunda finsk sima under namnet "mjöd" (jag stod där och sålde mat till turister ett par veckor). Har receptet någonstans… Den får inte jäsa mer än över natten, så det går definitivt under beteckningen "honungsvatten". Men fullt drickbart, ingen fara.

Det finns säkert recept på sima runt om på nätet, om man nu vill ha "svag-mjöd"…

Annons:
MegN
2009-02-19 21:15
#105

Hittade det här receptet på "odla.nu":

-------------------------------------------------

Sima ( finsk gammaldags citonlemonad )
4 liter vatten
2 citroner
4 dl socker
1 tsk jäst
Citronerna skall du tvätta ordentligt och sedan tar du av det gula av skalet med en potatisskalare. Plus köttet. Var noga med att kasta allt det vita.
Koka upp vatten o socker. Ta av från plattan och tillsätt därefter citronerna. 
Låt svalna en dag under lock. Lyft ej på locket då resultatet blir sämre.
Tillsätt jäst och låt stå i kastrullen i 3 dygn så det jäser. 
Häll upp det i flaskor och tillsätt några russin för varje flaska. Ställ flaskorna svalt. När russinen flutit upp till ytan är drycken klar att avnjutas. Obs ! Skaka ej flaskan innan du ska dricka för då kommer jästsmaken upp till ytan.
Vill du ha mer alkohol ( fast det är inte lika gott då ) tillsätt mer jäst o socker.
Drick o njut !

-------------------------------------------------

Men det som vi serverade hade alltså bara stått ETT dygn… Och det var definitivt ingen jäst tillsatt.

LinaN
2009-02-19 23:50
#106

#105 Sima är jättetrevlig dryck, serveras till barnen i finland, och dricks som typ pommac :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-02-20 10:26
#107

nu puttrar det fint i vinets jäsrör.

O mjödet lyssnade jag på igår och det pyser och bubblar i dunken men inget i röret, så det är ju fortfarande fart på det hela däri ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-02-26 16:22
#108

Så, nu har jag hällt av en flaska (1l) mjöd, och resten står nu o klarnar med klarningsmedel. Smaka helt ok, men ska ha i resten av klarmedlet ikväll och sen på söndag ska det tappas på flaskor för lagring Tungan ute

Vinet puttrar på, inte lika aggressivt längre men det bubblar bra av kolsyra fortfarande. två veckor till sen är det klart ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-27 10:20
#109

#108 Blir det provsmakning hemma hos dig i sommar då? Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-27 10:26
#110

#109 det blir det nog redan i Ale om det finns något kvar då :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-27 11:05
#111

#110 Ja, se vikingar… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-02-27 11:48
#112

#111 jupp så är det ^^

vi provsmaka en flaska som vi tappa av i förrgår, den är obehandlad, så ska se hur det behandlade mjödet står sig gentemot detta sen.

och med behandlat menar jag då det som har blivit klarnat med klarningsmedel.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-27 11:53
#113

#112 Ni provsmakade en flaska som ni hade tappat…? *ser framför mig hur LinaN + gubbe ligger på knä på golvet och lapar alkoholhaltig dryck direkt från parketten*

Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-03-02 12:37
#114

#113 haha! :D

Vi tappade upp resten som blivit klarnat och jag måste säga att det är bra mycket godare än den första flaskan. Den luktar inte lika skarpt och den där litet konstiga bismaken försvann iom klarningen.

Vinet pluttrar bara nångång om dagen nu, det är ju bara nån vecka kvar tills vi ska ha i jässtopp och klarningsmedel.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-07-27 13:56
#115

*putt till Ahnna*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: