Annons:
Etiketthantverk
Läst 3186 ggr
Ahnna
2008-11-15 11:49

Vad ska vi kalla de här då?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, vad ska vi kalla dessa huvudbonader? Sitter och experimenterar fram en just nu, tänkte lägga upp en artikel om den sen.

De finns omnämnda i Herbert Norris "Medieval Costume And Fashion" men inte under något speciellt namn.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2008-11-17 15:51
#1

tombolamössa?

Biltvättshatt?

Bra fråga….. ibland undrar man verkligen vad de tänkte med visst mode som fanns förr ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2008-11-17 16:24
#2

ååå en artikel om de där skulle vara guld, har funderat på de till och från men aldrig kommit till skott och faktskt gjort några.

Ang namnet, vi kallar de kopparstick från 1800-talet Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2008-11-17 18:39
#3

#2 Såklart, "kopparstick från 1800-talet" är det ju! Foten i munnen Vad dum jag är, att jag inte tänkte på det! Oskyldig Tungan ute

#1 Bra förslag, men… nej. Lägger dem i samma kategori som bubbelplastmössa och skogshuggarcoif.  Skrattande

Har letat runt lite bland bilder på nätet, vilket är förbaskat svårt när man inte har nåt namn att googla på, men jag har i alla fall hittat flera olika varianter som bygger på samma konstruktion. Vissa har bara ett nät, som man ser håret igenom, medan andra (som på bilden i tråden) verkar vara helt täckta med något material som är dekorerat med pärlor och annat.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Vattnadal
2008-11-19 00:08
#4

Crispinette, metallkrona med korgar för håret, coronette metallkrona.

Så har jag lärt mig i alla fall.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
2008-11-19 11:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Hmm… Jag har lärt mig att det här är en crespinette. Men om man googlar på ordet så kommer det upp fler huvudbonader som den jag efterlyser namnet på, så det har du helt rätt i.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-11-19 11:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Har också lärt mig att dessa kallas coronet. Alltså bara ett band som går runt huvudet, utsmyckat eller ej. Bild lånad från www.westkingdom.org

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2008-11-19 15:10
#7

#6 så snyggt! vill ha (fast med en månskära framtill)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2008-11-19 16:04
#8

#7 Är du wiccan?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2008-11-19 21:32
#9

#8 nej, mer åt det jordnära och shamanska hållet, men ett av mina "signum" är en månskära som jag har som halsband… Vet att även wiccanerna använder månskäran dock så lånar wiccanismen en del från äldre religioner så ^^ Barnen får hållas.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2008-11-19 22:42
#10

#9 Okej, men månen i pannan är ju typ väldigt wiccanskt… Flört Lätt för missförstånd.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2008-11-20 13:18
#11

#10 jo, men man har ju inte copyright på månen direkt ;) månskäran har ju även knytningar till Isis och många andra gudinnor och deras prästinnor ur mycket äldre religioner så det löser sig säkert, undrar nån får de fråga :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2008-11-20 13:49
#12

Självklart. Skrattande

Jag bär ju ett kors på min sköld, men jag är långt ifrån troende. Lite samma sak.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2008-11-21 16:39
#13

Om jag får återknyta till diskussionen om huvudbonader (?) så är ju "coronet" typ samma ord som "krona". Men eftersom man nu för tiden förknippar krona med kungligheter (så var det ju inte då) så kommer säkert ordet "coronet" att fortsätta användas.

Annons:
Ahnna
2008-11-21 17:17
#14

#13 Klart du får! Skrattande

Och ja, det blir ju lite fel att säga "krona". (Fast coronet har jag förvisso alltid förknippat med just "metallring runt huvudet", däremot crown har jag förknippat med krona.)

Finns det inget "svenska till Medeltid-lexikon"? Vore så mycket enklare att bara slå upp "krona" och få den medeltida motsvarigheten! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2008-11-21 17:24
#15

Var inte en metallring runt huvudet en typ av krona? Det är ju iaf en huvudbonad som är förunnad adeln.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2008-11-21 18:35
#16

Hade inte vissa borgare på sina håll också släta metallringar runt huvudet? Annars var det lågadel jag blandar ihop det med… *funderar* Skit samma.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: