Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1447 ggr
Ahnna
2008-11-20 20:30

Och vad kallar vi de här?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu behöver jag namnförslag igen, på ytterligare en huvudbonad.

Vad tror ni att de kan kallas på svenska?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2008-11-21 10:00
#1

Kollat vad Sara Thursfield kallar de i "medieval tailors assistant"? Den finns med där, men som vanligt sitter jag för långt från mina egna böcker för att kolla själv…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2008-11-21 10:55
#2

De olika engelska termerna känner jag till, men jag skulle vilja veta om de har ett svenskt namn.

På engelska kallas de "heart shaped headdress", "heart shaped hennin" eller "reticulated headdress". Vad som är mer rätt är svårt att säga, men det är de namnen jag har hittat i olika litteraturer.

Står det hur man gör dem i "The Medieval Tailor's Assistant"? Jag håller på med en, men den är inte på något sätt "dokumenterad" i konstruktionen. Jag har bara gissat och experimenterat.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2008-11-21 17:23
#3

Japp det står, beskrivning på en liknande iaf men det borde ju gå att modiferaGlad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2008-11-21 18:33
#4

Vad står det då? *nyfiken*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2008-11-21 22:27
#5

Som sagt, jag sitter för långt ifrån mitt exemplar för att kunna kolla, men jag vet att den finns med.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Rozzy
2008-11-22 02:20
#6

Ja man kan ju gissa lite, eller jag har några alternativa påhitt :)

Styvnackad blomstertäppa

Hjärtskallig ljungfruörontäckare

Rödblommig adelfångare

ja,nu jag väntar nog otåligt på det äkta namnet….

Annons:
Ahnna
2008-11-22 11:04
#7

Har frågat runt på andra ställen också, men det verkar inte finnas nåt svenskt namn. Störande…

Min är i alla fall i det närmaste klar, det ska bara sys på en massa pärlor och annat, sen kan jag visa hur jag har konstruerat den.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2008-11-22 13:06
#8

#7 åter igen förundras ajg över att du ens orkar ;) Har du nån sorts huvudbonadsfetish? ;)

Ska bli spännande o se vad du gjort för nogon örontäckare :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2008-11-22 13:35
#9

#8 Nej, ingen fetish. Men jag gillar som sagt sånt som andra oftast inte har. Det är kul att försöka komma på hur man konstruerar nåt som "ingen annan" redan har tänkt ut för 20 år sen och gjort 190 kopiar av. Det finns ju andra som har gett sig på såna här huvudbonader, men hittills har jag inte sett någon som stämmer överrens med hur de ser ut i målningarna. Därmed inte sagt att min kommer göra det till 100% heller, men jag har i alla fall gjort vad jag har kunnat.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: