Sömnad & dräkter

Och vad kallar vi de här?

2008-11-20 20:30 #0 av: Ahnna

Nu behöver jag namnförslag igen, på ytterligare en huvudbonad.

Vad tror ni att de kan kallas på svenska?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anmäl
2008-11-21 10:00 #1 av: Anthka

Kollat vad Sara Thursfield kallar de i "medieval tailors assistant"? Den finns med där, men som vanligt sitter jag för långt från mina egna böcker för att kolla själv...

Anmäl
2008-11-21 10:55 #2 av: Ahnna

De olika engelska termerna känner jag till, men jag skulle vilja veta om de har ett svenskt namn.

På engelska kallas de "heart shaped headdress", "heart shaped hennin" eller "reticulated headdress". Vad som är mer rätt är svårt att säga, men det är de namnen jag har hittat i olika litteraturer.

Står det hur man gör dem i "The Medieval Tailor's Assistant"? Jag håller på med en, men den är inte på något sätt "dokumenterad" i konstruktionen. Jag har bara gissat och experimenterat.

www.stuteriprecious.se

Anmäl
2008-11-21 17:23 #3 av: Anthka

Japp det står, beskrivning på en liknande iaf men det borde ju gå att modiferaGlad

Anmäl
2008-11-21 18:33 #4 av: Ahnna

Vad står det då? *nyfiken*

www.stuteriprecious.se

Anmäl
2008-11-21 22:27 #5 av: Anthka

Som sagt, jag sitter för långt ifrån mitt exemplar för att kunna kolla, men jag vet att den finns med.

Anmäl
2008-11-22 02:20 #6 av: Rozzy

Ja man kan ju gissa lite, eller jag har några alternativa påhitt :)

Styvnackad blomstertäppa

Hjärtskallig ljungfruörontäckare

Rödblommig adelfångare

ja,nu jag väntar nog otåligt på det äkta namnet.... 

Anmäl
2008-11-22 11:04 #7 av: Ahnna

Har frågat runt på andra ställen också, men det verkar inte finnas nåt svenskt namn. Störande...

Min är i alla fall i det närmaste klar, det ska bara sys på en massa pärlor och annat, sen kan jag visa hur jag har konstruerat den.

www.stuteriprecious.se

Anmäl
2008-11-22 13:06 #8 av: LinaN

#7 åter igen förundras ajg över att du ens orkar ;) Har du nån sorts huvudbonadsfetish? ;)

Ska bli spännande o se vad du gjort för nogon örontäckare :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.