Annons:
Etiketthantverk
Läst 1373 ggr
Ahnna
10/27/08, 11:34 PM

Hur ofta hantverkar du?

Har själv varit i en hantverks-frenzy på sistone och har sysslat med någon form av historiskt hantverk 6-7 dagar per vecka. Men ibland blir det total stiltje, tyvärr.

Hur ofta, i genomsnitt, ungefär, typ, sysslar du med hantverk?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Vattnadal
10/28/08, 10:18 AM
#1

Hantverkar inte alls. Fast det händer att jag pysslar med keramik, om jag orkar åka hem till mamma och ta mig i kragen. Gillar att göra små figurer och miniskulpturer. Men det var över ett år sedan sist, så jag kan inte säga att jag hantverkar direkt…

Ska försöka sy mig några par handledsvärmare av fårskinn. Ska bli intressant att se om jag lyckas, då jag är totalt inkompetent på att sy!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
10/28/08, 10:43 AM
#2

Äsch, det är bara att experimentera! Visa bilder sen. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
10/28/08, 12:41 PM
#3

Hantverkar ungefär 3-4 dagar i veckan. Lite trä, måleri av olika slag, tänkte slå mig på metallslöjd (när jag får tid). Men större delen av tiden går åt till i stort sett alla typer av textilhantverk, har minst 10 projekt pågång samtidigt…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
10/28/08, 12:44 PM
#4

Bara tio…? Flört Jag har nog säkert 20 bara på kaffebordet framför TV:n, men jag är också ökänd för att inte alltid avsluta vad jag påbörjar. *hr-hrm*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
10/28/08, 12:58 PM
#5

Det var ca tio förra gången jag faktiskt räknade, men iof det var ett halvår sen och antalet har säkerligen ökat med tanke på att jag nog inte avslutat något utan påbörjat fler.
Allting blir avslutat här frågan är bara hur många år det tar.Flört

Sedan finns det ju ett 20 - 30-tal projekt som inte är påbörjade utan bara befinner sig på idéstadium. Alla dessa "det där skulle jag vilja göra någongång"

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

PogoPedagog
10/28/08, 8:59 PM
#6

men hur definieras egentligen hantverk? är att ådra en möbel hantevrk t.ex? göra ett halsband av pärlor? med en generös definition av hantverk så är det väl ett par gånger i veckan, jag är precis som ahnna inne i en period ev projekt:)

kan det vara hösten kanske? avsaknaden av roliga medeltidsarrangemang så man försöker hålla känslan vid liv?

haha jag låter ju rent filosofisk idag:)

Annons:
Salo
10/28/08, 10:01 PM
#7

Jag har fått några idéer som jag ska ta tag i så fort jag har råd (måste köpa lite material). Några av sakerna har dock inte med medeltiden att göra, men med hästar. Annars har jag en hel hög med saker jag vill göra men aldrig tar tag i.

Ahnna
10/29/08, 9:58 AM
#8

#6 Hantverk tycker jag är allt som har med konstruktion och design av hantverk att göra. Att måla (ådra, t.ex.) på någonting är ju ett hantverk. (Men att måla en tavla som ska hänga på väggen anser jag är mer konst än hantverk, faktiskt. Men det är fortfarande en skapandeprocess.)

Så ja, att göra halsband och dekorera möbler är hantverk, om de görs för hand utan att större delen görs med maskinhjälp. Att rita ut en skiss på en träbit och såga ut den på bandsåg är inte hantverk i min mening, men att snida ut mönster i träet är det. Om nån fattar vad jag menar…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
11/3/08, 10:24 PM
#9

Jag är "periodare", så stundtals blir det varje dag - i typ en månad eller så. Och sen kan det ligga nere några månader. Så jag svarade "någon dag per vecka" eftersom det kanske är ett rimligt genomsnitt…

Sen växlar hantverket också, vissa tider är det bara sömnad som gäller (alltså tillverkning av plagg, broderi har jag inte ägnat mig åt på flera decennier), andra bara tovning/nålbindning, eller läder. Det skulle behöva komma en idog period av brickvävning nu, eftersom jag har lovat ett band åt min mors nyckelharpa men knappt kommit längre än till att varpa…!

Ahnna
11/3/08, 11:20 PM
#10

#9 Ajaj, där påminde du mig just om hur lite jag har vävt på sistone…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
11/22/08, 12:05 AM
#11

nu det sista dagarna har det vart varje dag, har så smått börjat färga garn och små tygpåsar….. just nu håller jag på att brodera påsar för att förvara växtdelar i….

förutom det försöker jag färdigställa min nålbundna halsduk…. har väl bara 1 m enkel rad att slutföra….

Sen har jag massor av projekt framför mig ^^ en långkofta á la viking, kanske rentav sy klart min finska vikingaklänning mm. sen ska jag börja sy på gubbens mantel och sedan så snart vi haft råd, köpa tyg så vi kan börja sy på våra bröllopskläder <3

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
11/22/08, 10:58 AM
#12

#11 Alltså, var är bilderna på din broderade klädsel? Den där broderade hästen, du vet? BILDER!!! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
11/22/08, 8:29 PM
#13

#12 kan fixa det, måste ändå rota i min garderob o städa den :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
11/23/08, 10:29 AM
#14

#13 Vad väntar du på?! Skrattande Du har ju haft hela natten på dig…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
11/23/08, 12:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14 sansa dig kvinna! :D

Ska försöka ordna litet pics idag…. broderade klart en del igår på iaf färgämnespåsarna så ja, nu har jag litet som man kan visa :D

Bild från i somras när jag har den klänningen på mig som jag tror du menar :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
11/23/08, 12:23 PM
#16

Broderiet syns inte alls bra, och jag vart kissenödig som få! precis kommit fram till mamma för att duscha, byta om och äta innan vi åker vidare till trollhättan o hem :D

Vi hade vart nere på Fotevikens sommarmarknad. Fudnerar på att se om man kan dra med litet folk på vintermarknaden med….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
11/23/08, 12:24 PM
#17

Och broderierna syns… inte alls! Hallå, närbilder! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: