Annons:
Etikettallmänt
Läst 3316 ggr
PogoPedagog
2008-10-26 15:43

medeltidspipa

Är det någon som vet något om detta instrument? Såg nämligen att dom har börjart sälja sådana på fredmans musik och det lät ju som en käck pryl. Letar nämligen efter ett instrument med rörblad för att få den där mysiga nasala klangen när man spelar men vill ha ett mindre ljudstarkt instrument.

Fast jag har fått intrycket av att det inte är så många här som håller på med musik? synd i sådana fall.

jaja om det är någon som vet hur de låter om de är svårspelade m.m så svara gärna.

Annons:
Ahnna
2008-10-26 16:31
#1

Kan väldigt lite om medeltida musik, faktiskt. Inte för att jag är omusikalisk, för det är jag inte, men blåsinstrument har jag aldrig haft någon form av närkontakt med. Skulle däremot gärna lära mig mer, så jag hoppas att det finns någon eller några här som kan svara!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2008-10-27 18:05
#2

Jag spelar fiol (folkmusik på gehör), vilket tyvärr inte är så medeltida. Har även sjungit en hel del folkvisor under åren, men de flesta är förstås 1700-1800-tal (eller färskare…).

Det vore kul att lära sig mer historisk musik (och inte bara lajvtraditionens sång/låt-versioner), särskilt något blåsinstrument - eftersom det är lättare att bära med sig än en fiol (som inte platsar i medeltidssammanhang, måste stämmas ordentligt för varje gång, och är väderkänsligare+ömtåligare än många andra instrument).

PogoPedagog
2008-10-27 19:47
#3

så sant som det är sant, vilken lyx det vore att vara bra på ett lätthanterligt instrument:) jag spelar lite blockflöjt men inte så bra,  så jag föredrara att inte försöka mig på några solon

hmm, har nu fått reda på att en medeltidspipa har ett tonomfång från F-A, dvs en oktav + två toner, känns ju inte så jätteanvändbart, ( har svår beslutsångest om jag borde köpa en eller ej)

Fragusius
2008-11-01 10:55
#4

Har lite problem att ladda Fredmans sida… Vad menar de med en medeltidspipa?

Överhuvudtaget brukar inte Fredmans vara det roligaste stället att köpa instrument på, förutom blockflöjter som ju är deras specialområde. De brukar ha rätt dålig koll på vad de säljer egentligen. Det blir ett extra stort problem när man ska ha rörbladsinstrument(var det vad det var frågan om?), för att de sällan har bra rör att sälja.

Att en medeltidspipa har det tonomfånget är helt perfekt för medeltidsmusik! Min skalmeja som jag spelar på har egentligen en ton mindre, och det är nästan aldrig något problem. Det händer att jag behöver en ton högre, men då brukar det gå att klämma till lite extra för att få den där extra tonen.

Gustav

Medeltidsbandet Själ
http://www.sjalsjal.se
http://www.myspace.com/sjalsjal

PogoPedagog
2008-11-03 21:45
#5

Jag har nu köpt en dylik, och jag vet egentligen inte heller vad de menar med medeltidspipa, kan vara så att dom bara har gjort ett stilfullt blåsinstrument (sert ut  som en skalmeja tycker jag) o döpt det själv för jag har aldrig hört talas om det innan. Det är ett dubbelt blad på den som de verkar ha tillverkat av plast, ståltråd och två sorters tejp så du har väl kasnek rätt i att det inte är så bra kvalitet

Men icke desto mindre låter den strålande och är lättspelad, väldigt likt en klarinett tycker jag. Enda problemet är att jag inte hittar något H men jag får väl experimentera fram ett.

Spelar du (gustav) någonslags andrastämma på skalmejan då eller har du  lyckats snoka reda på bra låtar med en förstastämma som inte varndrar från himmel till jord?

Fragusius
2008-11-03 23:28
#6

Plaströr ser ofta rätt fula ut, behöver inte alls ha med kvalitén att göra. Om det stämmer, är stabilt och låter bra så är det bra.

Är den tänkt att vara kromatisk? Annars kan det ta att tag att hitta alla toner som går(och antagligen finns inte alla).

Oftast spelar jag melodi. Den andra melodispelaren i bandet spelar fiddla och eftersom att det är lite ljudsvagare så är det bra att ha en tydlig melodi på skalmejan. De flesta medeltidslåtarna funkar jättebra på skalmeja. Det är närmare renässansen som låtarna börjar få stora, kromartiska omfång, även om det börjar utvecklas en del under 1300-talet.

Annons:
PogoPedagog
2008-11-04 19:45
#7

tror jag har hittat något liknande ett H nu men det krävber lite mer övning att täcka ett av hålen precis lagom mycket för att det inte ska låta för djävligt.

Det har du ju helt rätt i när jag tänker efter. Får satsa mer på medeltid och mindre på renässans.

Fragusius
2008-11-04 20:04
#8

Kan krävas en hel del för vissa toner. Och en del toner går inte riktigt jämt heller…

Klart att du ska spela mer medeltid. =)

PogoPedagog
2008-11-24 22:15
#9

Fragusius:

Vet du om man kan stämma rörbladsinstrument genom att fippla med själva bladet på något sätt, klämma ihop det eller flytta det längre ut eller in, har provat lite men får bara "klarinetttjut" som effekt:)

pipan visade sig vara svår att spela med andra för den tycks inte gå att stämma alls, så man måste stämma om allt annat man spelar ihop med. men annars är den så fin så.

Fragusius
2008-12-19 11:40
#10

Ursäkta sent svar, men jag har varit ute på äventyr.

Man stämmer nog alltid genom att hålla på med röret. Om det är någon enstaka ton som inte stämmer kan man tejpa lite vid den tonens fingerhål för att sänka den, men annars är det som sagt rörbladet som gäller.

Om man klämmer på det så påverkar man mer hur hårdblåst pipan blir. Om öppningen är större blir det trögare och om den är för mindre så blir det lättare. Om den är liten är också lättare att överblåsa, både frivilligt och ofrivilligt. En mer lättblåst pipa är dessutom tystare!

Oftast när man ska stämma så flyttar man in eller ut röret lite. Det är olika hur mycket man flyttar på det från pipa till pipa. Pipor beter sig alltid olika… Konstigt att det bara tjuter när du gör så. Förstår inte hur det kan vara så. Är korken på röret koniskt? Isåfall kanske det inte blir riktigt tätt när du drar ut den?

Ett till sätt att stämma på är att fila på rörbladet. Ta något finkornigt sandpapper och fila. Lite i taget bara. Det som är borta går inte att sätta dit igen! Och alltid lika mycket på båda sidorna av röret. Röret blir mer lättblåst och jag antar(det var längesen jag gjorde det, så jag minns inte helt) att det stiger en aning i tonhöjd. Att fila på det är ju inte något som man gör varje gång man ska stämma, utan om man tror att det behövs så kan du sitta hemma och göra det någon dag.
Har du stämapparat eller ett piano? Något som är lätt att stämma efter? Då är det mycket lättare att sitta hemma och stämma pipan. En stämapparat kostar nog ett par hundra, på sin höjd, och är ofta väldigt praktisk om man spelar!

Hur har det gått med pipan i övrigt? Fungerar den som den ska? =)

Eyra
2009-03-30 23:39
#11

Hej!

Jag har just köpt en, och glad i hågen går jag hem för att spela på den, men icke. Det blir små ledsna tjut.

Nu ska jag ärligt erkänna att jag inte har någon som helst koll på instrument med rörblad, och är väl möjligen något miindre dålig på blockflöjt/altflöjt…

Hur 17 ska jag göra för att få ut toner ur den istälelt för små ledsna tjut? (den har för övrigt gått från helt stum till ledsna tjut under kvällen)

Ahnna
2009-03-31 11:51
#12

#11 Någonstans i bakhuvudet hör jag en röst som säger att man måste fukta den och då blir det bättre och bättre. Men om det innebär fukta som i "spela så mycket som möjligt så att saliven smörjer bladet" eller om det betyder "lägg den i en hink med vatten", det låter jag vara osagt! Foten i munnen Men jag tippar på det första.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

PogoPedagog
2009-03-31 22:01
#13

om du som jag fick ett rör av plast med ståltråd runt så får du forma om det tills det fungerar, antagligen är det för hårt ihoppressat, runda det lite inne vid röret, Jag får oxå glada åsnetjut ibland men då gör jag så till jag hittar en lagom form. Om du sedan lyckas komma på hur man spelar ett H istället för B får du gärna tipsa:)

plastblad behöver nog inte fuktas men om det är av trä väter man det lite i munnen innan varje speltillfälle, inte en hink med vatten ;)

Annons:
Eyra
2009-03-31 23:00
#14

Så fort jag fåt till det här med ljudet, så ska jag jaga rätt på toneer, jag lovar. Tack för tipsen, jag fortsätter att bråka.

Men det är en sak jag inte fattar;

Ska de sitta väldigt tätt ihop högst upp eller inte?

Eyra
2009-04-01 00:00
#15

#12 & 13, jg vill tacka er för toipsen. Nu har jg ljud, och tonr. Men jag hade förväntat mig att den skull leva om mera, den är faktiskt ganska tyst?

Hur får jag mera ljud , alltså volym i dden?

Fragusius
2009-04-01 15:18
#16

Kul att du har fått den att låta! Hur gjorde du? Vätska eller böja, eller båda? Har du trä eller plast förresten och vem har byggt den?
Om du vill att den ska låta mer så kan du forma den mer. Ju större öppningen i rörbladet är, desto mer låter det. Men det blir också mer hårdblåst. När du ska träna så är det nog bra att ha den ganska tyst så att du inte förstör öronen. Med en minde öppningen så blir den mer lättblåst och låter mindre, men det blir större risk för missljud.

Eyra
2009-04-01 23:22
#17

ok… du menar alltså att jag kan få ut mer voluým ur den om jag gör öppningen sstörre. dEt är intressant.

Jag fick ljud i den genom att fippla med rörbladen, med tejp. Det är plastblad, inte vet du var man kan få tag i träblad?

Min medeltidspipa är köpt på Nosag Folkharpa.

Fragusius
2009-04-03 18:39
#18

Det brukar oftast vara så iallafall. Jag kan tänka mig att tungorna får mer utrymme och därför vibrerar mer och skapar med ljud.

Hur gjorde du med tejpen? Har inte hört om något sånt innan, men allt som fungerar är ju bra! Om du vill vara säker på att hitta trärör som fungerar så ska du kolla direkt med byggaren. De flesta byggare har olika mått, så om du beställer från någon annan finns det en ganska stor risk att det inte stämmer. Fråga Nosag Folkharpa om vem som har gjort den och kontakta henne/honom.

Eyra
2009-04-04 22:26
#19

Ja du…

Tejpfipplandet;

Det satt (om man er det utifrån & in) vanlig tejp, en bit ståltråd & sedan frystejp på röret då jag fick hem det. Eftersom jag VERKLIGEN inte vet något om rörblad, antog jag att ddet var transportsäkringar, och pillade bort alltihop.

Insåg efter en stunds frustrerat pipande att de kanske fllde en funktion, om än helt obegriplig för mig. Fick inte dit ståltråden igen, utan exprimenterade med att tejpa olika högt upp på röret. Vilket resulterade i ljud, med tendenser till urskiljbara toner.

Nu har jag fipplat tillbaka en ståltråd, & tagit bort tejpen i stort sett, vilket för tillfället har lett till lite mera ljud, lite mera toner och en ganska nöjd ägare… Men jag har fortfarande inte helt fattat hur det ska se ut eller ska funka. Skulle behöva få ett tips på en låt där man klart och tydligt hör medeltidspipan spelas, så jag kan avgöra om jag börjar närma mig hur det SKA vara.

Kul har jag i alla fall…

Fragusius
2009-04-05 14:39
#20

Det enklaste är nog att beställa nya rör… Då borde det ju fungera iallafall. Och utan att ta bort ståltråden! Den betyder väldigt mycket för stämningen och det är den som formar röret och ser till så att allt fungerar som det ska.

De flesta medeltidsband använder skalmeja, bl.a. mitt band Själ. Du kan lyssna både på myspace och vår hemsida om du vill höra lite pipa. www.myspace.com/sjalsjal eller www.sjalsjal.se

Har du med eller utan vindkapsel? Vilken tonart är den stämd i?

Annons:
Eyra
2009-04-07 12:17
#21

Pipan är F-stämd och den har kapsel. Jag upplever att det är betydligt mera svårtblåst då jag har kapsel på, spelar jag utan, alltså bara i röret blir det högre volym och mera svårreglerade toner dock. Inte helt lätt.

Jag tror också att nya rör är lösningen.

Känner mig rätt så korkad, men då  man inget vet får man vväl lära sig den hårda vägen.Rynkar på näsan

Och jag tror stenhårt på att komplettera mitt ägande med en skalmeja.

Fragusius
2009-04-15 21:15
#22

Det du har verkar vara en skalmeja, men de kanske sålde den under ett annat namn. Skalmeja är ett samlingsnamn för väldigt många liknande instrument.

Köp nya rör och berätta gärna mer senare om hur det går!

Upp till toppen
Annons: