Annons:
Etiketthantverk
Läst 3373 ggr
LinaN
11/11/08, 2:40 PM

Sy schabrak?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

finns det något bra ställe på nätet där man har beskrivningar på hur mansyr ett bra schabrak för tornerspelsritt?

Ahnna, du har säkert sytt både ett och två sådana, har du några tips om fallgropar och dont's så man inte behöver uppfinna hjulet två gånger ^^

Nedan följer tokfult schabrak i paint :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Bjornen
11/11/08, 2:52 PM
#1

Jag kan inte låta bli att yttra mig. Jag som inte har någon hästerfarenhet använder nog ordet schabrak dagligen som ett dialektalt ord för något väldigt stort.

LinaN
11/11/08, 3:06 PM
#2

#1 ett schabrak i det här fallet är det stora (shabraklet) till hästtäcke som riddarna använder :)

Tror det kan vara därifrån uttrycket kommer att något är stort som ett schabrak(el) iom att de här täckena är ju inte så små :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lorita
11/12/08, 8:29 AM
#3

Utrycket något väldigt stort kommer från hästvärdens shabrak, som så mycket annat då hästen förr var väldigt centrala i våra liv.

Vilket den fortfarande är för många mig blandannat Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Ahnna
11/12/08, 10:24 AM
#4

Jodå, jag har skrivit en artikel om det också! Skrattande (Hur sjutton var det man länkade, nu igen…?) Jag lägger upp den på förstasidan, om det går nu när iFokus är nytt. (Har inte fått grepp om alla funktioner som inte funkar som de gjorde förut!)

Ordet schabrak är inte det mest medeltida, om jag inte minns helt fel. Frågan är vad det finns för bättre ord, jag vet att jag har hört det nån gång, kanske står det i artikelinläggen… "Housings" är ett engelskt ord, som "ska" ha använts på medeltiden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: