Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 4477 ggr
Ahnna
12/11/08, 1:12 PM

Fylld kyckling

Det här måste alla ni som är kyckling-lovers prova nån gång! Skrattande Fick receptet från en vän, som i sin tur har läst det i en medeltida kokbok, som jag förstås alldeles nyss glömde namnet på… I vilket fall som helst så "ska" det vara ett äkta recept från "mellan-Europa" eller liknande. Någonstans där det finns vindruvor och vitlök.

1 kyckling, hel
½ vitlök, i klyftor
½ ask gröna vindruvor, i bitar
3-4 hönsbuljongtärningar
2 tsk timjan, persilja och/eller rosmarin
2 tsk citronpeppar, svartpeppar, vitpeppar eller vad man vill.
½ tsk salt
Nylontråd (helst, sytråd är inte lika stark)
Synål

(Kryddningen är "på en höft" efter tycker och smak.)

Ta ut inkråmet. Blanda vindruvor, vitlök och kryddor i en skål. Fyll kycklingen med blandningen, smeta gärna in utsidan på kycklingen med lite kryddor. Om man gör detta någon timme eller längre innan man kokar så tar köttet lite mer smak av kryddorna.

Sy ihop kycklingen så att fyllningen inte kan åka ut. Det är bäst att sy med täta stygn så att sömmen verkligen håller ihop.

Lägg kycklingen i en tillräckligt stor gryta, fyll upp med vatten så att det täcker och lägg i buljongtärningarna.

Koka i cirka 1 timme och 15 minuter, lite beroende på kycklingens storlek. När köttet lossnar lätt ifrån benen är kycklingen klar.

Fiska upp kycklingen och lägg på serveringsfat.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
[slo]
12/11/08, 10:45 PM
#1

Oh jisses, det där lät RUGGIGT gott måste jag säga! Skrattande Får nog försöka styra upp det till nästa helg! Klurar på vad man ska servera till, kokt potatis bör väl funka fint?

Ahnna
12/12/08, 10:58 AM
#2

#1 Potatis, ris, eller pasta borde funka, beroende på tycke och smak. Som den militanta köttätare jag är så äter jag hellre utan "tillbehör", även om jag ibland lägger kyckling mellan två brödbitar och äter som kycklingburgare. Funkar super med smält ost! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

lillalollo
12/12/08, 12:34 PM
#3

Om man nu skall hålla medeltids stuket på rätten som verkar bli en god och saftig rätt, så hade man inte potatis, på medeltiden. Förmodligen inte heller ris eller pasta.  Har inte hört talas om det i alla fall.  Vid medeltida måltider som jag bevistat, har vi ätit allehanda rotfrukter tillagade på alla möjliga sätt, till kött och fiskrätterna, just för att det skall vara medeltida.

Fast i nutid kan man nog äta vad som helst tillGlad Varför inte pröva , bulgur, couscous, quinoa eller…..

Vattnadal
12/12/08, 1:15 PM
#4

Jag som inte äter kött, men fisk, brukar fylla lax istället. Stoppar in massor av godsaker, alltefter säsong. Lök, smör, enbär, purjo, äpplen, apelsin, persilja od. Knyter sen bestämt ihopå magen, lägger den på rygg i ugnen på en persiljebädd, täcker den med persilja, så in i ugnen!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

niare
12/12/08, 2:44 PM
#5

nej det stämmer potatisen fanns inte under medeltiden utan kom senare, om ni ska köra rent medeltid så får ni ju ta bort buljontärningarna med :P men rotfrukter i all dess ära går att äta och tillaga på många olika sätt inte lika gott en ligt min mening men helt medeltida

lillalollo
12/13/08, 6:45 PM
#6

Vattnadal

Den där laxen går nog inte av för hackor. Det vattnas i munnen bara jag läser ditt inlägg

Annons:
LinaN
12/13/08, 10:08 PM
#7

Går den göras som vegetarisk tro?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
12/14/08, 1:04 PM
#8

Givetvis fanns vrkern pasta eller potatis på medeltiden, och ris fanns väl bara söderut (Asien, typ), men mitt svar i #2 var menat som "nutida" tillbehör. Vill man vara helt medeltida så är väl grönsaker, bröd, ost och ännu mer kött korrekt, antar jag.

#4 Kan du skriva ett recept på fisken i en egen tråd, tror du? Skulle gissa att många skulle vilja veta exakt hur man gör en fylld lax. Bra alternativ till icke-köttätare.

#7 Menar du om den fyllda kycklingen går att göra vegetarisk? Ehum… *tänker* Ja, om man tar endast kryddor, vindruvor och vitlök! Skrattande Kan inte svära på om det är gott, men du kanske kan prova och upplysa oss?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
12/14/08, 10:31 PM
#9

#8 jag får testa att göra den med quornfiléer… i en keramikgryta eller något…

#4 och #8 en egen tråd är bra, och är man lakto-ovo-vegetarian äter man bara mejeriprodukter och ägg, inte fisk, fiskätande "vegetarianer" heter mer korrekt pescarianer o nått till som jag inte kommer på… ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
12/15/08, 12:43 PM
#10

#9 Fast quorn är ju inte kött och saknar köttrådar, så varför skulle det må bra av att kokas? *fundersam*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
12/15/08, 9:49 PM
#11

#10 vi koker ju det när vi lagar grytor av diverse slag…. efter att det stekts en omgång för att inte bli så sladdrigt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
12/16/08, 1:02 PM
#12

#11 Tar det verkligen smak av kryddor och sånt under ett kok då?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
12/16/08, 1:14 PM
#13

#12 jupp det gör det. quorn i sig smakar nästan ingenting, det är kryddorna som gör det… det enda är väl att det kan bli litet svampigare än kycklingkött…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Vattnadal
12/18/08, 2:29 PM
#14

Vi fuskar ofta poch använde påoatis ändå, för det är gott. Kan med fördel döljas i rotmos, eller riv potatis, kålrot och lök, stek i smör, salta, lägg i gjutjärnsgryta, låt stå på låg värme till tummotståndet är lagom. Servera med rödbetor till kött, fisk ed.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
12/18/08, 5:50 PM
#15

#8 Ska skriva ihop nåt senare, just nu har jag för många järn i elden samtidigt. Potatisgratin i ugnen, chokladtryffel under tillverkning och så tänkte jag dammsuga mellan varven i det andra…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
12/18/08, 5:54 PM
#16

#15 Låter som att du har fullt upp! (Och det påminner mig om allt som jag borde göra, men som jag aktivt har glömt. Hehe. He. Hehe. Hehe.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: