Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4339 ggr
Heleneafelm
2008-12-17 19:14

Vinterkläder

Ny idag på Medeltiden i Fokus! Vad mycket fint ni gör!

Jag väntade mig inte några evenemang på vintern, men nu blir det så, ett avverkat och ett kommande. På det vi var på kom vi fram till att yllemantlarna är tjocka och bra men behöver förstärkning. Frågan är HUR?

Vi kommer att använda underställ som inte syns i moderna material. "Materialäkthet" är mindre viktigt i det läge vi är i nu, men "Utseende-äkthet" vill vi ha.

Päls, skinn, mössa, muddar, foder? Förslag mottages tacksamt!

Annons:
Ahnna
2008-12-17 23:51
#1

Hej och välkommen! Glad

Min rekommendation är flera lager med yllekläder under manteln. Sen givetvis mössa av något slag, gärna en huva som täcker axlarna också, vantar och varma skor. (Pälsfodrade är skönt!)

Min vinterutstyrsel som jag hade förut (innan mössen åt upp dem) bestod av; yllebyxor och underklänning i lin, mellanklänning i ylle något kortare än underklänningen och över det en överklänning i tjockt ylle som var lite kortare än mellanklänningen och hade armbågslånga ärmar. På det hade jag en huva som täckte axlarna och huvudet, en nålbunden mössa och två mantlar, den inre i ylle och den yttre i vadmal. (Jag är frusen av mig, okej!) Hade också tovade tumvantar. Det var en ganska typisk 1000-1100-talsdress.

Om man syr sig en hyfsat tjock ylleklänning som man fodrar i tunnt ylle så behöver man nog ingen mellanklänning även om det är Historiskt korrekt. Blir nog lite enklare att klä sig med färre lager, samt kanske lite enklare att röra sig om man ska vara väldigt aktiv.

Jag rekommenderar att man lägger några kronor extra på tyget och köper äkta ylle istället för polyetserylle. Det äkta yllet håller värmen mycket bättre och det brukar inte skilja så mycket i pris. (Det är värt det!)

För en manlig variant hade jag nog valt att ha; som underkläder en skjorta och brokor i lin, hosor i ylle eller ett par hellånga byxor i ylle för att slippa frysa om rumpan, samt en tunika eller dylikt i ylle med en jacka av något slag i ylle eller vadmal över. (Beroende på århundrade och rådande mode.)

Pälsfodrat är alltid varmt och skönt, men dyrt. Har man inte möjlighet att fodra med ett ylletyg så kan ett tjock lintyg funka också, men ger inte riktigt samma värme men är bättre än inget foder alls.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

niare
2008-12-18 01:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

fast så kalla vintarar har vi knappast :P jag använde mig av inget under :P sedan en klänning i linne sen en överkläning i ylle, samt en mantel , frös inte ett dugg nu i december men jag är varmblodig och rör mkt på mig :p

jag till höger på bilden

Ahnna
2008-12-18 10:33
#3

#2 Det funkar när vädret är sådär som på bilden, men min vinter-outfit funkade även vid -25 med en meter snö, stillastående utomhus i x antal timmar. (Och alla som varit i Stockholm när tempen varit så låg vet hur isande kyligt det blir! Norrland, släng er i väggen… Skrattande)

Men var glad för att du är varmblodig, det måste vara underbart såhär års! Själv måste jag motivera mig att överhuvudtaget kliva ur sängen på mornarna när tempen är 12-15 grader inomhus. (Dåligt isolerad kåk, trasigt värmesystem som blir kallt så fort elden slocknar på kvällen.) Vill också vara varmblodig, ju! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2008-12-18 20:01
#4

Säger som Ahnna, lager på lager på lager.
Mitt pågående vinterprojekt (förhoppningsvis färdigt lagom till årsmötet med ena föreningen) kommer att bestå av:

Särk i linne - underklänning i ylle - överklänning i ylle. Yllemantel med linnefoder, hätta/huva med pälsfoder, pälsfodrade tumvantar, hosor i ylle. (jag tillhör också kategorin frusen)

Fortsätter i instämmandet att riktigt ylle är mycket bättre än polystererylle. Min överklänning i tunnt ylle är precis lika varm (om inte varmare) än den i tjockt polyesterylle, och den tunna är mycket lättare att röra sig i.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

lillalollo
2008-12-18 20:35
#5

Förslag.

Lite omedeltida men det funkar

 Jag letatde upp en damkappa på loppis en sådandär fin damkappa som man kan knäppa ur fodret på.  Ibland kan man hitta kappor med foder av päls. Ja köpte kappan till en billig peng, knäppte av fodret och lämnade tillbaka kappan. 

 Fodret sitter inuti min kåpa/slängkappa. Visst är det ylleklänning under och varma underställ som gäller när det är kallt, men det är skönt med en kåpa som är gosig, ja så gosig att jag inte nänts ta ur fodret på sommaren, använder den ju bara när det är kyligt. Så det blir schalar eller liknande om det är varmt.

Heleneafelm
2008-12-19 11:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tack för alla tips! Tar förstås gärna fler Glad! Lager på lager känns bra, sommarkläderna kan vara underst, och sen kompletterar jag bara med ylle-överkläder, och ett sånt foder till manteln känns inte omöjligt att kunna få tag på. Vi är fem i familjen och jag syr helst inte själv pga en skada, då får man sänka sina krav lite, även om drömmen förstås är handgjort från grunden (har får och en linåker, så… Flört). Men polyesterylle blir det inte, kan jag lugna er med!

Annons:
Heleneafelm
2008-12-28 19:53
#7

Inspirerad av lillalollo ovan var jag ute och sköt mig ett par björnar idag, men eftersom varken nutidens tillgång eller jaktregler tillåter mig äkta pälsfoder till mantlarna….så fick jaktmarken bli det lokala köpcentret. Heminredningsaffären hade extra-efter-jul-rea på överkast i imiterad päls, riktigt fin så gott som äkta lyster på "pälsen" faktiskt, det har hänt en del på den fronten sedan "päls-debatten" började! Och eftersom vi ska föreställa adel behöver jag inte be "mina egna jägare" om vildsvinsskinnen (här finns tillgång och tillåtande jaktregler!), vi "får" ha finare grejer…

På evenemanget vi var på innan jul var det inte hiskligt kallt, som tur var, men lika bra att vara redo för nästa gång Glad.

Som en parentes fick jag en bra inblick i varför medeltidens danser innehåller en del stampande….de frös förstås om fötterna, stackarna! Praktisk arkeologi, kallade smeden som var med det. Han frös inte, smeder gör nog sällan det Flört.

Ahnna
2008-12-28 23:43
#8

#7 Den som fryser i en smedja där ässjan är igång fryser nog överallt! Tungan ute Inte ens jag fryser i strålningsvärmen från en ässja och jag har ju is i blodet såhär års.

Det tråkiga med syntetpäls är att den sällan värmer särskilt mycket. Det är ju luften i rörhåren man vill åt när man fodrar vinterkläder med riktig päls, eftersom den isolerar mot vind och kyla. Syntetpäls är bara platta eller runda fibrer utan luft i. Men fuskpäls lär ju värma mer än ingen päls! Flört Visa bilder på dina färdiga plagg sen!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: