Annons:
Etikettlitteratur
Läst 2105 ggr
Halvdansken
1/7/09, 4:36 PM

Böcker?

Jag är väldigt intresserad av medeltiden, men inte "fysiskt" utan i bokform. De flesta böcker (Englund, Harrisson mfl) fokuserar dock på krig, ekonomi, kungar osv och det blir lite tjatigt att för 4e gången läsa om hur byn delade upp åkrar, hur präster påverkade politiken och en massa statistik om ditt och datt.

Vad jag vill läsa är mer om hur vanligt folk hade det. Hur var man klädd, hur såg det ut i en stuga eller hus i en stad. Om det är i ren faktaform eller romanform (typ Fogelström, Moberg) spelar ingen roll.

Nån som har något bra förslag? 

Helst inte av typen "smid ditt eget svärd" eller liknande Skrattande

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Anthka
1/7/09, 9:17 PM
#1

Efter en första titt i bokhyllan:

Den dynamiska medeltiden av Michael Nordberg (läs den, superbt bra!)

Helgon bönder och krigare - berättelser ur den svenska medeltidens historia av Christer Öhman

En fjärran spegel - det stormiga 1300-talet av Barbara W Tuchman (kan inte garantera avsaknaden av krig och ekonomi då det är sambons bok och jag själv inte läst den ännu, men han påstår att den är väldigt bra)

Vill du ha skönlitteratur också eller är det bara facklitterartur som gäller?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
1/7/09, 9:25 PM
#2

Ah, såg nu att det inte spelar någon roll (bra att läsa hela inlägget innan man svararFlört)

Då kan vi utöka listan med:

Påven Johanna av Donna Woolfolk Cross (Europeiskt 800-tal)

Ivanhoe - Walter Scott (England, efter tredje korståget)

Serien om Arn - Jan Guillou (Svenskt 1100- 1200-tal)

Kristin Lavransdotter - Sigrid Undset (Norskt 1300-tal)

Röde Orm - Frans G Bengtsson (Vikingatid)

Trägudars land, Gryningsfolket och Offerrök - Jan Fridegård (också vikingatid)

Ny fråga, vill du ha ungdomsromaner också?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

niare
1/7/09, 10:47 PM
#3

får väll lägga till vår egen bok om kronobäck ^^

kronobäcks klosterruin

Halvdansken
1/8/09, 10:42 AM
#4

Inga ungdomsromaner, jag är 47 år nu…

Tackar för hjälp!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ahnna
1/8/09, 10:57 AM
#5

#4 För info om hur man klädde sig så finns det en uppsjö av dräktböcker som är väldigt detaljrika och bra. T.ex:

Herbert Norris böcker

Janet Arnolds böcker

"The Tudor Tailor"

"The Medieval Tailior's Assistant"

Jane Stockton har mycket matnyttigt om kläder och broderier m.m. på nätet, bland annat; http://www.geocities.com/jane_of_stockton/sca_garb_myths.html (Vad som är Historiskt korrekt och inte av alla myter därute.)

http://www.geocities.com/jane_of_stockton/scandinavian.html (Skandinaviskt broderi land för land.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
1/8/09, 7:04 PM
#6

Ahnna, du råkar inte ha titlar på Arnolds medeltida dräkböcker? Trodde hon bara skrev om 1560 och frammåt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
1/9/09, 10:00 AM
#7

#6 Det stämmer, med en modifiering att PoF 4 sträcker sig från 1540. Flört Inte medeltid, men renässans - och det ger en väldigt detaljerad bild av hur kläder syddes, dekorerades och broderades även innan renässansens början. (Men kläderna som visas på bild är alltås från renässansen, det är helt riktigt.)

De Janet Arnold-titlar som jag tycker är mest intressanta är;

Patterns of Fashion 3: the cut and construction of clothes for men and women 1560-1620

Patterns of Fashion 4: The Cut and Construction of Linen Shirts, Smocks, Neckwear, Headwear and Accessories for Men and Women C. 1540-1660

Lost from Her Majesty's Back (Kläder och smycken som Elizabeth I tappat eller gett bort.)

Queen Elizabeth's Wardrobe Unlock'd (Elizabeth I's garderob i detalj.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
1/9/09, 11:41 AM
#8

#7 Ah, de två i mitten låter mycket intressanta.
Ska ge mig på att sy upp ett par renässansklänningar och har lånat både PoF 1560-1620 och PoF Cut and Construction of clothes for men and women 1560-1620

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
1/9/09, 7:42 PM
#9

#8 Skrev du inte samma titel två gånger nu? *förvirrad*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: