Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 6914 ggr
LinaN
2008-12-03 21:12

Min vikingaklänning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

såhär ser min vikingadräkt ut idag…. ska tillkomma litet flera plagg så småningom.

planerat att lägga till:

  • skor (beställda o betalda till hälften)
  • en huvudbonad av något slag för sommarbruk
  • En ny långärmad underklänning i ljusgrönt
  • En kappa i ett ylletyg jag har.
  • En ny mantel med ryggbrodyr
  • nålbundna strumpor som är knähöga
  • Ett förkläde så jag kan kladda massor vid matlagningen ^^

det är väl det… sen är jag sugen på att göra en ny dräkt i rostbrunt…. men en sak i taget ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
droander
2008-12-03 21:45
#1

Min goda väninna hälsar att hon tycker väldigt mycket om din klänning och speciellt förtjust är hon i färgen på din underklänning^^

(knähöga strumpor är bäst)

Ahnna
2008-12-03 21:56
#2

Snygg! Gillar framförallt att du inte verkar ha gjort hängselklänningen så tajt. Har just diskuterat det på ett annat forum och det finns inga belägg för att de ska vara tajta, snarare tvärt om. Att de ofta är tajta på re-enactors verkar bara vara ett nutida mode eller feltolkning. Obestämd

Men det kanske bara är din provdocka som är väldigt smal?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2008-12-03 23:00
#3

#1 tack ^^ tycker om blått och har försökt sträva efter vejdeblått men det har vart smått omöjligt, men för en välbärgad sejderska så ska det väl itne vara omöjligt o ha litet finare stass :D

#2 provdockan är magrare än vad jag är ^^ på mig sitter den väl litet för tajt men det gjorde den inte när den syddes….. man har ju lagt på sig litet väl mkt…. Sen är min bara kroppsnära över bröstkorg och sedan slitsar upp i sidorna, hade kilar förr men det såg ut som en jäkla blå julgran så jag sprätte bort dem.

Men jag tror att dagens mode spelar in här litet, man vill ha tajt ändå för att framhäva sin kropp som en annat litet köttstycke även på medeltids/vikingamarknader….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2008-12-04 10:13
#4

#3 Förvånad Då HAR du fallit offer för nutidens mode, trots allt! Foten i munnen

Flört

Men okej, vikingarna hade väl också glädjeflickor… Oskyldig

Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2008-12-04 11:49
#5

#4 det är väl snarare som så att midjemåttet ökade efter gymnasiet (när jag sydde överklänningen som del av projektarbete) och sedan dess har det vart litet besvärlgit att komma ner i samma vikt igen.

Så det har snarare med människans fysiologi och glädje för sötsaker och god mat som gjort att man fyller ut hela klänningen ^^

Om jag hade fått bestämma så hade den itne suttit tajt överhuvudtaget som det är nu…. jag känner mig som en stoppad korv…. :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Vattnadal
2008-12-04 12:16
#6

Men det är inte meningen att man ska vara lika smal som på gymnasiet när man blir vuxen!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
LinaN
2008-12-04 12:54
#7

#6 nej men jag vart ändå inte smal ^^ nu är jag tjock… efter gymnasiet lade jag på mig en 30kg och nu har jag väl snart gått ner halvvägs…. så det är en beta kvar innan jag är nere i min matchvikt (som för övrigt är reell och inte alls omöjlig.)

nu i efterhand har man ju insett att den vikten man hade i slutet av gymnasiet vart lagom… när man ser på bilder fårn högstadiet så ser jag sjukligt smal ut, och bilder från 3 år sedan så är jag på gränsen till fettma. men på gymnasiet såg det normalt ut o jag trivdes faktiskt emd den vikten ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2008-12-04 19:00
#8

Intressant hur fort en tråd om en klänning kan utvecklas till en vikttråd… Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2008-12-05 00:33
#9

#8 visst är det ^^ men det är ett känsligt ämne för många kvinnor :D

Ska vi försöka gå on-topic igen? ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2008-12-05 10:19
#10

#9 Vi kan ju försöka, men eftersom merparten här är kvinnor så kan man ju räkna ut hur det kommer sluta… Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

sofieedstroem
2008-12-17 00:22
#11

hahaha, jaa jag säger då det ;D

själv så håller jag på och ska till och sy min första klänning nu :)
jag har annars lånat kläder och annat på föreningen.

anledningen till varför detta har dröjt är för att jag vet inte hur man syr klänningen :o någon som har en bra förklaring? :)

Ahnna
2008-12-17 11:34
#12

#11 Vilken sorts klänning är det? Ska du sy på maskin eller för hand?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2008-12-17 13:58
#13

Underklänningen är lätt att sy, ta ett t-shirtmönster och förläng ärmar och nertill så den blir så lång som du vill, klipp ut två kilar som räcxker till midjan eller högre om du vill..

  • Sy i kilarna på ena fram eller bakstycket, räta mot räta. utgå från nederkanten på klänningen.
  • sy sedan ihopa axlarna, dvs framsida mot baksida räta mot räta.
  • sen på med ärmarna sy sedan från handled till klänningens nederdel. Glöm inte att nåla. Vill man vara riktigt avancerad kan man sy i en ärmhålelapp, en 4-kantig litet rombiskt formad lapp som ger mer rörelsefrihet i ärmhålet.
  • Fålla halslinning, ärmsluten och kjolfållen.
  • Färdigt  att dekoreras!

annars om det är överklänningen du menar utgår man från två raka stycken plus två kilar. samt axelband. Den här beskrivningen har jag använt från början men modifierade sedan mönstret.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
hampa
2009-01-05 18:25
#14

hejsan

Jag är själv väldigt intresserad av Vikinga och medeltidenGlad

Jag och några av mina kompisar åker runt ibland och är med på marknader och andra tillställningar! Både säljer och köper lite annorlunda saker! Och så är jag med i en teater-grupp som just sysslar med vikingatids-historierGlad

Även om jag bara är 13 år så är jag väldigt intresserad!¨

Kanske lägger ut lite bilder på mina hemsydda kläder!Oskyldig

Hannah Jilleskog, udda men fantastisk ändå.

Ahnna
2009-01-05 18:46
#15

#14 Hej och välkommen! Visa gärna dina kläder om du vill och har möjlighet, det är alltid kul att se andras kreationer! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

pyromanen
2009-01-09 08:52
#16

Lästa på nån arkeologisk sida om klädsel (kommer tyvärr inte ihåg nu var) men det var när jag plugggade på inför att sy min vikingaklädsel i somras…  I alla fall fanns det bilder på hittade kläder från tiden och beskrivninger och där hävdade de (tvärt om vad #2 skriver) att hängselklänningar och överklänningar oftast var figursydda och att dehär löst hängande "säckarna" många gör idag inte har belägg i fynd.

Ahnna
2009-01-09 10:13
#17

#16 Jag har läst det exakt motsatta. (Och diskuterat det med kunniga personer på ett annat forum, som sagt.) Att man nuförtiden vill ha dem figursydda men att man när det begav sig på vikingatiden ville ha lösare plagg som är bekvämare att jobba och röra sig i. Var läste du någonstans? Vore kul att jämföra olika källor! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

pyromanen
2009-01-09 17:31
#18

Jag fick info/tips om sidan från min kollega som är arkeolog, så jag tror den var seriös. Ska kolla med henne till veckan när jag träffar henne vad det var för ställe. Återkommer.

Ahnna
2009-01-09 19:43
#19

#18 Hör gärna efter vad det var för en sida, eller länka om du hittar den. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

droander
2009-01-10 21:20
#20

Fast i så fall vore det inte logiskt(?) att de högre uppsatta gärna hade figursytt för att visa att de inte behövde arbeta (var väl därför vit hud var populärt)

bara en stilla förflugen tanke

Annons:
Ahnna
2009-01-11 12:23
#21

#20 Var verkligen "adeln" så pass utbredd på vikingatiden i Sverige? Jag har mer fått bilden av att de flesta arbetade i någon form, även om de "rika" kunde ha trälar till hjälp med det hårdaste arbetet. *funderar*

Skapar en ny tråd!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

pyromanen
2009-01-11 12:28
#22

Förstår inte varför ni tycker att figursydd skulle göra det svårare att arbeta i kläderna. Figursydd betyder väl bara att det är sydd efter kroppen (inte att det är stramt) iställer för att vara raka tygstycken. Jag tror det underlätter fysiskt arbete att kläderna följer kroppen framför att man bär runt "et tält" med onödigt mycket tyg.

Ahnna
2009-01-12 10:56
#23

#22 Nu menar jag inte att man måste ha ett tält på kroppen bara för att man har en lite lösare klädsel. Men alla som har haft figursytt med snörning eller knäppning vet att man inte kan utföra vissa moment lika bra som om plagget suttit lösare. (Gäller framförallt medeltidskläder eftersom linne och ylle inte är så stretchigt som moderna material.)

Det vi diskuterade på det andra forumet när vikingakläder kom upp var om kläderna var tighta runt kroppen eller om de var "loose fit" och det som kom fram var att det finns belägg för att kläderna var mer "loose fit" på vikingatiden än nutidens replikor. Vi pratade inte enbart om hängselklänningar utan om vikingatida kläder i största allmänhet, alltså även undersärkar, kaftaner och byxor m.m.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

pyromanen
2009-01-12 13:25
#24

Då menar vi kanske samma sak egentligen!?  Med figursydd menar jag (och detdärstället jag läste) att man inte använde hela tygstycken utan klippte till tyget och sydde det efter den kropp det skulle sitta på.  Självklart funkar det inte att ha kläder som sitter så tight att det hindrar en i att röra sig.

Ahnna
2009-01-13 11:06
#25

#24 Ja, självklart bar man nog kläder som var sydda efter bäraren (såtillvida att plaggen inte hade gått i arv och var sydda åt någon helt annan) men figursytt betyder tight. Att det ligger an mot formerna/figuren. Så vi pratade nog förbi varandra! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: