Annons:
Etikettevenemang
Läst 3079 ggr
Ahnna
2009-01-02 11:42

Vikingaevent vid midsommar

Kände mig tvungen att tipsa er om ett vikingaevenemang 18-21 juni, det vill säga över midsommar. (Det är ett SCA-event, men man måste inte vara medlem i SCA.)

Eventet har vikinga-tema, vilket innebär att det tar plats i vikingabyn Storholmen utanför Norrtälje (cirka 8 mil norr om Stockholm) men man måste inte klä sig i vikingakläder om man inte vill. Önskemålet från arrangörerna är dock att man gärna klär sig som en viking, eller motsvarande från samma tid men annan del av världen, om man har möjlighet för att ytterligare stärka illusionen av en riktig vikingafest.

Målet för eventet är en kröningsfest eftersom SCA's kung och drottning av Europa för närvarande är svenskar för en gångs skull. (Fast de som ska krönas är tysk-amerikaner.)

Läs mer om eventet på http://coronation.nordmark.org/main.php.

Kostnad: 250:- plus eventuell mat om man inte fixar egen, plats på banketten på lördagskvällen m.m. (Jag kommer fixa egen mat under hela eventet och hoppar över banketten och betalar därför bara 250:-.)

Boende: i egna paviljonger, men har man ingen så finns det plats i arrangörens paviljonger. Klicka då i "need crash space" när ni registrerar er anmälan. Det finns också flera hotell och B & B i Norrtälje med omnejd för den som vill bo lite modernare.

Ta chansen att se en kröning så som den skulle kunna ha gått till på medeltiden! Det kan dröja tills nästa möjlighet infinner sig. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
2009-02-16 12:27
#1

Å vad roligt det vore att åka dit! Ska se om det inte går att övertala sambon min :P

Jag skulle för övrigt vilja vara med i en av de svenska sca-föreningarna..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-02-16 12:35
#2

#1 Var bor du?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-02-16 12:40
#3

#2

I linköping… utan körkort och utan bil. Såhär i efterhand kunde man ju valt ett bättre ställe Tungan ute

Har för mig att jag hört att det förut fanns en sca-förening här men att den dog ut..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-02-16 12:51
#4

#3 Mmmm… *tänker* Jag kommer inte på nån på rak arm runt Linköping, men lite längre söderut har du ju Juneborg i Jönköpings län.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-02-16 13:41
#5

#4

Jo, jag har koll på de som är närmast, Jönköping och sthlm, men problemet blir ju när man inte har körkort också.

Har mest insett att jag kanske måste plugga färdigt och sedan flytta närmre sthlm eller uppsala. (Vi närmre min familj så det är de ända som är aktuella)

Men det skär i hjärtat av längtan till evenamang och dylikt :) har bara på ett evenemang på 3 år Rynkar på näsan

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-02-16 15:08
#6

#5 Det var ju värre. Men kommer du till Stockholm eller Uppsala så finns det massor med SCA-iter och evenemang att välja på. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
2009-02-16 15:29
#7

#6

Ska jag verkligen göra så fort jag kan! Vill dessutom skjuta båge så ska ha utkik efter det med :)

Dessutom tror jag det blir körkortslektioner efter sommaren!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

AutumnWicca
2009-02-16 16:30
#8

#6

Är du förresten men i någon sca-förening? Har lite frågor :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-02-17 12:26
#9

#8 Ja, jag är med i Uppsalas lokalförening Aros, men försöker att starta en ny lokalförening i Gävle. (Jag bor så långt ifrån Aros andra medlemmar, så det vore roligare att ha ett gäng i närheten av där jag bor.)

Fråga på!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-02-17 12:46
#10

#9

Jag undrar lite vad föreningengarna gör. Att ni har workshops har jag förstått :)

Men vad brukar ni hitta på när ni har träffar också sådant?

Vilka platser i Sverige är det mest aktivitet på föreningarna?

Hur är reglerna på tältlägren tex när ni är på gotland? (har sett lägret 2007, underbart)

Jag har nog ton med mer frågor!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Dragula
2009-06-09 15:32
#11

Svenska Cellulosa Aktiebolaget?

[trollduva]
2009-06-09 17:08
#12

allt roligt händer så långt bort=)

Anthka
2009-06-09 17:12
#13

#11 Society for Creative Anachronism

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Dragula
2009-06-09 17:17
#14

#13 Anakronism är vidrigt. :(

AutumnWicca
2009-06-09 21:10
#15

#14

Ordet kan tolkas på olika sätt. Jag tror bara att du inte förstår vad föreningen syftar på.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2009-06-09 21:31
#16

#14 som sagt, ordet kan tolkas på flera sätt. I det här fallet avseer det sällskap världen över som återskapar historia (främst medeltid)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-06-10 13:18
#17

#10 Återigen ett inlägg som inte har visats för mig förut. (iFokus var ju lite knasigt i vintras.)

SCA är hyfsat aktivt inom hela Sverige, även om varje "liten håla" inte har någon egen grupp. När medlemmarna träffas så brukar det bli hantverk av något slag, fighting eller fätkning, dans eller sång och så vidare, beroende på vilken del av återskapandet man är intresserad av.

I Styringheims tältläger under Medeltidsveckan på Gotland så ska tälten, utrustningen och kläderna se hyfsat tidsenliga ut, eller som det heter i regelboken; "ett försök till medeltida dräkt räcker". Målet är att inga moderna saker får vara framme, med undantag för glasögon och tandställning och så vidare. Så man äter med tidsenliga bestick och tallrikar, lagar mat över öppen eld (eller på annat vis utom synhåll, t.ex. i ett tält) och bär medeltida-/vikingatida-/renässansdräkt hela tiden. Hur det ser ut inne i tälten är upp till en själv, så länge man kan leva med att ha tältet stängt så att ingen annan ser. Har man tidsenlig inredning så kan man naturligtvis ha sitt tält öppet för allmän beskådan. (Rekommenderas! Det blir varmt på Gotland i augusti!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-06-10 17:36
#18

#10

Jag är helt inne på att gå med i SCA, kan man gå med i någon förening utan att komma på hantverksträffar för att man bor avsides? Jag har planer på att flytta närmre någon av föreningarna men måste plugga klart först. Jag vill mest stödja föreningen och kunna ha möjlighet att komma på event och dylikt just nu :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-06-10 17:52
#19

#18 Självklart kan man vara medlem utan att bo nära en lokalgrupp, men jag har för mig att man måste välja en grupp att tillhöra… *funderar* Jag tillhör ju Aros som ligger över en timmes resa hemifrån, så jag dyker inte upp på så många hantverksträffar och annat, vilket är synd. Men med dagens bensinpriser, så…

I oktober blir det ett event i Småland (Mullsjö) som du kanske kan åka på, för att få en introduktion i vad SCA är. Annars har du förstås Medeltidsveckan, kröningen som den här tråden handlar om, Hägnan i Luleå och ett flertal andra under sommaren och hösten.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-06-10 18:38
#20

#19

Då ska jag och sambon ta ock kika på föreningarna och välja en :D Så får vi se vilka event vi åker på och när möjlighet finns! Jag tycker SCA verkar vara föreningen för mig :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
2009-06-10 23:59
#21

#20 Kul! Glad Jag tror inte att SCA passar alla, men ger man det inte en chans så vet man ju inte.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-06-11 01:05
#22

#21

precis! både Tomas (fästmannen min) och jag har tidigar lajvet mycket, men känner väl att det vore roligare att återskapa och ha vikinga- /medeltid på ett annat sätt.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-06-11 01:12
#23

Tydligen har den blivande drottningen bestämt att det ska vara 1400-talstema på hennes kröningsdag, eftersom hon är intresserad av bland annat sent 1400-tal och burgundiskt mode. Himla typiskt när man har allt utom just 1400-talskläder! Skrikandes

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-06-11 01:17
#24

#23 aouch… sådant slår en hårt i magen.. kunde hon inte kläckt ur sig det tidigare så alla har en möjlighet (tidsmässigt) att fixa kläder??

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-06-11 01:28
#25

#24 Hmm, jo… Jag fick veta det för ett par veckor sen, men det hjälper liksom inte när man har lagt alla pengar och tid på en saxisk dräkt, en vikingadräkt och en 1500-talsdräkt. Jag får inte in en burgundisk klänning i planeringen hur mycket jag än skulle vilja! Och inte har man några 1400-talskläder liggandes heller, dårå…

Jag lär köra på vikingtemat hela eventet, tror jag bestämt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-06-21 19:32
#26

Jag ska alldeles nu börja lägga in bilder från eventet på Facebook. (Sök efter Ahnna Ehnström.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-06-21 20:10
#27

#26 Spännande med bilder :)

Hade du ett trevligt event?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
2009-06-21 20:17
#28

#27 Jodå, det var kul. Jag spenderade rätt mycket tid i bastun, i sjön och däremellan. (Cirka 5 meter.) Höll på att bryta benet en av kvällarna, när en viss full kämpe halkade på badbryggan framför mig så att jag var tvungen att kliva fort åt sidan och hamnade med vänsterbenet mellan två plankor i bryggan. Det gjorde ont men ingenting gick av, lyckligtvis. (Huva, det var nära, asså!) Livsfarlig jäkla badbrygga… Tur att man kunde linka till bastun och tycka synd om sig i värmen istället för i det kalla vattnet! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-06-21 20:22
#29

#28 Ajdå! tur att du inte skadade dig illa! Gick det bra med han som halkade då? Bastu är förövrigt trevligt speciellt med kalla bad i anslutning :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-06-21 20:31
#30

#29 Det verkade gå bra med honom. En annan överförfriskad kämpe snubblade dock i bastun och brände ändalykten på aggregatet… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-06-21 20:35
#31

#30 *ASG* då blev det bacon till hela sällskapet? ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-06-21 20:38
#32

#30 hehehe så kan det gå när inte haspen är på.. som det heter! men aj så ont det måste gjort dagen efter..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-06-21 20:38
#33

#31 Han låg kvar på golvet ett tag och till slut började vi peta på honom och fråga om han mådde bra. "Mmmm" blev svaret… Oskyldig Liiiiite för många drinkar, tror jag bestämt!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

lillalollo
2009-06-22 11:57
#34

Juneborg heter sca i jönköpingstrakten.

Den gruppen anordnar även eventet i Mullsjö " sägnernas hus" i oktober.

Mycket bra ställe att börja sin "karriär" i Sca eftersom man sover inomhus ( för detta krävs dock att man anmäler sig i tid för att få plats) eget tält behövs inte upplevelsen av banketten och det kungliga eller furstliga hovet, samt dans i den stora festsalen. Detta är ett minne för livet kort sagt du får se och uppleva allt det där du drömde omSkrattande

Förutom allt detta kan man roa sig med workshops, fighting av olika slag, pilbågstävling, art and sience competition ( man visar upp sitt (konst)hantverk)

Kika på denna sidan Crowntornament 2007 såhär ser det ut, en liten filmsnuttGlad

Annons:
Ahnna
2009-06-22 13:03
#35

#34 Det eventet heter Inbördeskriget/Civil Wars. Sägnernas Hus är namnet på anläggningen. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: