Annons:
Etikettköpes-säljes-uthyres
Läst 2579 ggr
LinaN
2009-01-25 13:48

Köpes växfärgat ullgarn

Letar nu efter 4 trådig normaltjockt och även tunnare garn.

Ser gärna flamfärgade i 2-3 nyanser, så att när man nålbinder blir det naturliga övergångar i färgerna. gärna gröna och bruna nyanser. Annat också av intresse.

Pris diskuteras. Köper helst hela hekton Så det räcker till projekten ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-01-25 18:39
#1

Jag ska växtfärga en del nu framöver, samt igen när björklöven och granskotten kommer i vår.

Vad får det kosta per hekto? Vilken kvalitet på garn är du intresserad av?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-25 21:34
#2

#1 till i vår? hu… vill ju ha garner nu ju ^^ satt o skalade lök här o fyllde en bunke Tungan ute

Pris per hekto, det beror ju helt och hållet på färgämnen med… kvalisort på garn hur ska jag beskriva? som de andra garner jag använder. Har ev hittat en leverantör som jag ska köpa hem en del av i både vitt och två gråa nyanser isf kan jag skicka upp några härvor åt dig ^^

Det löser sig säkert, bara tänke mest om någon hade smo låg och drällde hemma.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-26 00:08
#3

#2 Jag har en del som ligger och dräller, men inte så många som kommer upp i ett hekto eller två. Mest mindre nystan och härvor. (Det är därför jag ska färga mer eget.)

Du får gärna skicka hit härvor som jag kan färga åt dig. Glad Men jag kan inte garantera någon viss nyans eftersom det alltid blir lite olika.

Jag har krapp, koschenill och indigo hemma, som jag kommer ihåg just nu. Ska ge mig på lite lökskal inom kort och eventuellt nåt mer. Löv, bark och barr går ju inte att göra så mycket med just nu, men om några månader så! Glad Svamp och lav blir nog till hösten.

Jag har några onystade härvor med krapp, koschenill och indigo från senaste färgningen jag gjorde, men flera av dem är entrådiga handspunna garner med lite skiftande kvalitet. Några är rätt flammiga, i och för sig, det gillade du va? Tungan ute Men jag är lite tveksam till hur bra de blir att jobba med. (Färgade dem som experiment men måste nog provsy lite med dem för att få ett hum om de går att jobba med eller om de är för korviga/översnodda.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-26 00:27
#4

Jadu, jag är ju ute efter färger som går ton i ton, viss skillnad men ändå inte för skarpt eller oskarpt… svårt o beskriva. och att garantera nån nyans det vet jag att det itne går ^^

4 trådigt som är normaltjockt är det som jag gärna arbetar med när jag nålbinder, det ger bra stadga i många fall o tål en hel del ^^ Men jag kan skicka upp några olika när jag får tummen ur och handlar in mina garner.

Sen så har jag ju krapp själv som jag ska färga med, samt lökskal. Men litet olika nyanser med kochenill vore ju inte dumt… Så blir det kanske en ny sjal ^^ Kan du färga något grönt hade jag blitt överlycklig :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-26 00:37
#5

#4 Mmm, grönt är en färg som jag desperat vill färga fram, men också en av de svårare. Men jag ska ge mig på det framöver, promise! (Behöver själv gröna garner, har nästan inga.)

Blandar man indigo med krapp och koschenill så kan man få riktigt balla färger.

Jag ska kolla om några av mina härvor är 4-trådiga.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-26 00:38
#6

#5 synd att vi bor så långt ifrån varandra, annars hade vi kunnat färg ihopa… roligare så :D

Men som sagt, jag kan skicka litet garn till dig så småningom :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-01-26 00:41
#7

#6 Jag kanske kommer åka lite mer på marknader och stå och färga där framöver, och då är det inte omöjligt att jag åker söderöver nån gång ibland. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-26 00:54
#8

#7 du är så välkommen så till tex Ale vikingamarknad som är i maj….  då kan vi färga en massa :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-26 10:22
#9

#8 Vet du vad det kostar att stå som försäljare där? (Fast jag är på fälttävlanskurs den helgen i år…)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-26 12:43
#10

#9 på Ale? inte ett rött öre, man behåller allt man säljer för :)

Så jag ahr planer på att sälja litet nålbundet jux där, samt ev ett gäng nålbindningsnålar i älghorn och renhorn. Litet brodyrgarn i ull mm… Kläder som inte används osv osv…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-26 13:11
#11

#10 Najs! Kanske inför nästa år då. Hur är det med Foteviken, vet du vad det kostar att vara med där? Andra marknader runt söderhavet?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-01-26 13:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Dessa garner har jag bild på nu - de är kvar i sina härvor, inte nystade.

Krappfärgat grått garn av god kvalitet, väl genomfärgat. Tror att det är 2- eller 4-trådigt, ganska tjockt. 200g har jag för mig.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-01-26 13:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Indigofärgat grått garn, exakt samma som ovan. Väl genomfärgat, inte flammigt. 200 g här också tror jag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2009-01-26 13:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Handspunnet vitt garn, färgat med indigo, mycket flammigt. Lite korvigt, men borde gå bra att arbeta med ändå. (Handspunna garner är ju som bekant lite speciella.) Minns inte vikten, men minst 100 g, troligen mer.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-26 13:35
#15

#11 samma på fote, man behåller allt man säljer för. :)

Tror det är samma på Fröja thing i klippan men är inte säker… där är de så fräcka att de tar betalt för vikingar som kommer och besöker… dålig stil. På fote går man in gratis om man är tidstypiskt klädd.

Men hojta till om du ska till fote eller ale eller här grannsocknes för då kan vi ju hjälpas åt med ståndet så man inte är bunden att stå där och uggla hela tiden.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-26 13:47
#16

#15 Låter trevligt! Ale blir det som sagt inte i år eftersom jag ska på kurs då. Men något av de andra kanske…

Är några av garnerna intressanta?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-26 14:25
#17

#12 och #14 är klart intressanta. :D

hur mkt tjockare är de än de garnerna som jag nålbinder av nu?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-01-26 14:56
#18

Åh Ahnna, vilken vacker blå färg #13 hadeGlad Menar du att du vill sälja det?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-01-26 19:15
#19

#17 Om de är tjockare alls så rör det sig om mikromillimeter. Tror att det är ungefär exakt samma tjocklek. (Det handspunna garnet är lite svårt att säga, eftersom det ju är handspunnet…)

#18 Jadå! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-01-26 19:33
#20

#19 ÅhåhåSkrattande vad vill du ha för det?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
LinaN
2009-01-26 19:58
#21

#19 ok, men pma mig o nämn ditt pris så löser det sig säkert, får nålbinda finstrumpor av det som inte är handspunnet ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-26 20:42
#22

Efter moget övervägande och en snabbtitt på vad härvorna och färgmaterialen har kostat… (Fick order av mamma att höja priserna litegrann också, sorry! Det var mamma som köpte dem, så jag kan inte säga nåt.)

Priser:

#12 Nästan 200 g krappfärgat - 60:-/hg, totalt 110:- eftersom det var lite mindre än 2 hg.

#13 Nästan 200 g indigofärgat - 75:-/hg, totalt 140:- eftersom det var lite mindre än 2 hg.

#14 Ganska exakt 200 g indigofärgat, handspunnet - 85:-/hg, totalt 170:-. Har dragit av lite för att det är krulligt på vissa ställen. (Se bilden i #14.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-01-26 22:46
#23

#21 och #22
LinaN ville du ha garnet i #13? (tycker du har första tjing då det är din tråd) Annars tar jag gärna det.Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-01-26 23:07
#24

jag avvaktar på det handspunna, då jag inte vet vad jag ska göra med det. Men är fortfarande intresserad av det krappfärgade men eg har jag ju så jag kan färga krapp själv… Då är det ju bättre om jag tar det blå…

nu fick jag beslutsångest…. :S

jag kan ju inte köpa garn bara för att det ska bli liggande, måste ju göra något av det också ju. gah!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-01-26 23:11
#25

#24 ingen brådska, säg till när du blivit av med beslutsångesten Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-01-27 10:15
#26

Skicka PM om och när ni har bestämt hur ni vill göra.

Att priserna blev högre beror på att garnerna inte var köpta för det pris som jag fick höra först av mamma. De var mycket dyrare tydligen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-01-27 11:33
#27

LinaN, jag säger som Ahnna, PMa mig när din beslutsångest är över, så jag vet vilket garn som eventuellt blir kvar Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2009-01-27 11:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Jag har några härvor till;

Tunnt 1-trådigt garn, handspunnet, färgat med krapp och koschenill. Perfekt för broderier med små detaljer.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-01-27 11:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Två härvor färgade med koschenill;

Ljusrosa - samma som #14, handspunnet, lite korvigt, troligen 200 g. (Ska väga.) Lite flammigt, mot vitt.

Mörkrosa - tunnt, handspunnet, 1-trådigt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-01-29 21:24
#30

Nå, tjejor… Har ni funderat klart? Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-01-29 22:04
#31

#30, det beror på vad LinaN vill ha.. Som sagt, hennes tråd så det är artigast att låta henne välja först Flört

Annars är jag intresserad av #12 eller #13 (beroende på vad som finns kvar, mitt köpstopp tål tyvärr bara en härva)Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-01-29 22:33
#32

#31 ta du det du vill ha, jag måste fundera och sen ska jag leta rätt på nån bild som visar den sortens färgning jag vill ha ^^ Se om stackars Ahnna kan framställa det åt mig ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-30 10:14
#33

Okej, skicka PM om och när ni vill ha någon av härvorna, de finns här.

#32 Ja, leta rätt på en bild och visa vad du söker så ska jag försöka få till nåt. Jag har beställt mer garn som ska färgas så snart det kommer, orange och grönt!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-01-30 12:10
#34

Härva #12 är såld!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-01-30 18:10
#35

#33 grönt ska jag ha iaf :D

Har köpt några härvor garn som jag vill ha infärgade (hitta billigt o ofärgat här på loppis idag :)) Dels så ska jag färga själv i helgen hade jag tänkt mig. ^^

Men grönt får du gärna färga åt mig, skickar dem tillsammans med mössan när den är klar, så kan du ju skicka tillbaka med väskan sen när det är klart :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-30 18:54
#36

#35 Kanon, så kan vi göra! Vad smart du är! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-30 20:25
#37

#36 visst är jag? Det händer litet nu o då så då får man passa på att ta till vara på smartheten :D

Här finns den typ av garn jag funderar på, för detta är ju färgat i ett stycke och inte avgränsat med flera olika färger ju… Gult o grönt hade vart fint att blanda men jag lämnar den artistiska friheten åt dig :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-31 10:25
#38

#37 Jag har ingen erfarenhet av hur man blandar sådär när man färgar, tyvärr. Obestämd Jag kan tänka mig hur det är gjort, men det är inget jag är kunnig i.

Möjligen om man färgar härvan gul, sen lägger ändarna så att de doppas i t.ex. indigo och mittendelen hänger över kanten och förblir gul… Men kruxet är då att det kan komma ner syre i indigobadet och då förstörs färgningen. (Idealet är ju att ingenting stör ytan när man färgar med indigo. Man rör ju inte om och grejar med badet under tiden, som man kan göra med andra färger.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-31 14:22
#39

#38 det dära är klurigt minst sagt!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-31 18:45
#40

Nu har mina garner kommit i alla fall, så jag kan börja experimentera. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-31 20:58
#41

#40 ge det till slutet av veckan så bör det komma mer på posten åt dig ^^ som iof ska tillbaka hit sen men ändå :)

Btw hur går det med väskan?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-01-31 21:14
#42

#41 Oh, ännu mer garner! *hoppar och studsar*

Jag har inte börjat på väskan ännu - den tar bara en kväll att göra så jag tänkte att jag fixar den när mössan är klar. (Så slipper jag förlägga den någonstans och leta mig fördärvad efter den.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-31 22:01
#43

#42 låter som en plan ^^

Hade tänkt skicka med 3-4hg vitt obehandlat garn som du får färga åt mig ^^ Två nyanser grönt står på önskelistan iaf. Sen de övriga härvorna får du färga litet som du vill med, överraska mig! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-01-31 22:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Såhär ser det ut hemma hos mig just nu….

Garn som betas och färg som håller på att blötläggas.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-31 22:47
#45

#44 Najs! Vad är det som sitter på pinnen?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-01-31 22:48
#46

#43 Absolut, här ska experimenteras! Glad Jag är bara sur för att alla färggrejor är hemma hos föräldrarna så jag kan inte färga nåt än. *mummel* Men det blir väl till att åka dit nästa helg kanske, eller nåt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-31 22:55
#47

#45 det är en nylonknästrumpa med krapp i, sist jag färgade emd krapp hade jag hela garnet fullt med miljoners småbitar av färgämnet så hade tänkt slippa det denna gången. Och jag märkte att om krappen får stå på spisen vid låg temp en lååååång stund så färgar den ur bättre för jag har ju ingen mortel ännu (hej hopp second hand här kommer vi!) så jag kan inte krossa det mer än litet hjälpligt.

Nylonen är ju relativt lätt o tvätta samt så tar den inte åt sig några större mängder färg heller :D

Så det är vad som hänger på pinnen Cool

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-31 23:06
#48

#47 Ah! Uppfattat. Ja, det blir ju massor med småbitar av rötter i garnet när man färgar med krapp, men tar man sig ut på sin eminenta bakgård och fattar härvan med ena handen och svingar det runt, runt, runt i en snabb cirkel i 30 sekunder så brukar bitarna lossna. Glad

Krapp ska alltid läggas i blöt i några timmar innan färgning, annars får man knappt någon färg.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-02-01 00:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

#48 då har du inte pratat med min krapp :D fick otroliga nyanser på första härvan för kvällen! :D

Dock så blev det väääldigt klent till härva nummer två så den ska jag färga över imorrn med lökskal för att få fram en orange ton istället, för nu är den aprikosrosa om det nu finns en sån färg ^^

Har en ljusgrå härva också som ska färgas ikväll sen får det vara nog.

Men jag har en fråga, jag använder en gryta med 6l vatten i för att beta garnet med alun (har inte köpt nått vinsten ännu, och måste man blanda bägge egentligen? ser många recept där man blandar…) nåja, men iaf. Nu när mina garnhärvor är betade så undrar jag ju självklart vad jag ska göra med alunvattnet, känns ju onödigt och hälla ut det räcker de 3 rejäla matskedar jag hade i (en matsked per hekto garn) eller ska jag tillsätta ytterligare 1 msk per ny härva jag tänker färga in? För isf sparar jag alunvattnet till imorrn eller övermorrn.

Garnet som blev så blekt och som ska färas om imorrn, måste jag ombeta det eller räcker det med att jag förblöter och doppar det igen?

Många frågor Cool

Och bilden gör inte garnet rättvisa. Mycket vackrare IRL

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-01 19:07
#50

#49 Vilken skum nyans - men snygg! Skrattande

Nej, helt riktigt, din krapp har jag inte pratat med. Flört Men du får vassare nyanser, och skarpare efterbad, om du förblöter krappen dagen innan färgningen. (Några timmar räcker egentligen, men det är enkelt att fixa det samtidigt som man lägger garnerna i betvattnet dagen innan, se nedan.)

De garner du ska färga imorgon kan du lägga i betvattnet idag och låta ligga över natten. Men lägger du i nya härvor så bör du tillsätta ungefär halva mängden (enligt recept) betmedel i betvattnet, annars finns det inget kvar till de nya härvorna. (De första härvorna har förhoppningsvis sugit åt sig allt betmedel.)

Jag har alltid använt både vinsten och alun, "för det är så det ska vara" och jag har faktiskt aldrig frågat om man kan låta bli det ena eller det andra. Men jag kan höra mig för med familjens färgexpert! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-02-01 19:24
#51

Startar en ny tråd…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-01 20:45
#52

Jag blev väldigt nöjd, just nu i kvällstid så är färgerna inte alls lika snygga, ska se om vi får solljus imorrn och ta ut härvorna och fota utomhus eller i varje fall fota med dagsljus på….

Så sjukt härlig nyans jag fick fram på svag färgning av krapp och sedan omfärgning med lökskal.

Nu har jag ett par vantar och en halsduk som är nålbundna som ska färgas med avkok på krappen från igår och lökskalen från idag. Ska bli spännande o se hur de blir i slutändan :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2009-02-01 20:54
#53

Du! Det här med efterbad! förklara det för mig är du snäll för jag har inte riktigt begripit vad det rör sig om. Obestämd

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-01 20:59
#54

#53 Efterbad är när du lägger nytt garn i samma färgbad som du nyss använde. "Bad nr 2" i samma gryta, typ. Eller "nr 3" eller "nr 4" och så vidare. Ju fler efterbad du gör, desto svagare blir färgen, beroende på hur starkt badet var från början.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-02-01 21:00
#55

#52 Glöm inte att fota allt när det är klart!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-02-01 21:06
#56

#54 o 55 okej, då är jag med! :D då efterbadade jag det svaga garnet som jag idag överfärgade med lökskal!

och bild kommer! Det lovar jag! Ser så fint ut nu i badrumet där det hänger, testar i ta en bidl sen o ser hur det blir :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: