Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 7367 ggr
Ahnna
2008-12-19 15:08

Vad ska jag göra med mitt dyra ylle?

Köpte 2 m snordyr ylle, fast till ett mycket rabatterat pris, nyligen. Betalade 150:-/m och originalpriset låg på runt det dubbla.

Det är mörkblått, tunnt och väldigt vackert. Lätt, väger typ ingenting.

Men vad ska jag göra med det? Jag behöver yllekläder, men det här är "för fint" för att bäras i skogen där det kan gå sönder och för snyggt för att bäras som underkläder. Har fått några förslag;

Figursydd 1300-talsklänning med tighta ärmar. (Bara om jag hittar ett tyg till att göra en mi-parti med. Men jag har redan en ny mi-parti Moy Bog, behöver nog inte en till.)

1500-tals kirtle med korsettliv. (Tyget räcker, men dessa bärs ofta under finare klänningar, även om man kan ha dem som överklänning också om man vill.)

Hängselklänning eller annan vikingaklänning. (Tyget räcker, men jag är nog inte så fast i vikingatugget att jag vill satsa det här fina tyget på just vikingakläder.)

Jag är kluven! Kom med idéer! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Vattnadal
2008-12-19 16:31
#1

Skicka det till mig så slipper du fundera!Tungan ute

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ahnna
2008-12-19 16:48
#2

Meh! Förvånad

Tungan ute

Har aldrig haft såhär fint, dyrt tyg förut. NÅT måste det väl gå att hitta på!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2008-12-19 22:46
#3

jag har ylletyg som legat orört i snart 10 år, och jag vet fortfarande inte vad jag ska göra med det….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2008-12-19 23:01
#4

#3 Du är ju skadad, på riktigt! Förvånad Okej, jag har sidentyger som legat så länge, men ulltyger är ju liksom bra till så mycket. Hade jag "obegränsat" med ulltyger så skulle jag sy upp dem först av alla. Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-12-22 10:13
#5

Okej, jag har bestämt mig. Det blir en typisk 1140-1180-tals-klänning. (Normandisk.) Trodde inte att tyget skulle räcka, men det verkar faktiskt som att det gör det.

Två raka stycken som fram och baksida, med "nyckelhålsöppning" för huvudet. Två raka stycken (något avsmalnande mot handleden) för ärmarna. Två fyrkanter att lägga in som extra vidd i ärmhålorna och två långa kilar från midjan och neråt. (I sidsömmarna.) Jag hoppas att det blir en lagom vidd på kjolen, för det är där tygmängden tryter lite. De raka styckena blir tillsammans 120 cm breda + två kilar á 40 cm vardera = 2 m i nederkant. Ganska lite. Hoppas det räcker. *håller tumme*

Tänker handsy hela projektet i lintråd, så det tar väl ett tag innan jag kan visa upp hur det blev.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-12-22 10:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Blir ungefär som den blåa klänningen längst till vänster på nedre raden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2008-12-22 13:22
#7

Ahnna, var kommer den där underbara bilden ifrån?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2008-12-23 23:16
#8

#7 Googla på Racinet Le Costume Historique, det finns massor i samma serie. De kommer bland annat ifrån en bok, av Auguste Racinet, som heter "Racinet's Full-Colour Pictorial History of Western Costume". (Har för mig att det är fler böcker, eller så var det bara en…?) Boken: http://www.costumes.org/HISTORY/racinet/new/raccoverpaper.jpg

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-12-24 18:31
#9

Gör ett nyckelhål som halsringning och ta bort mittenkilen på den här ritningen, så får ni en ungefärlig bild av hur min klänning blir.

http://www.damehelen.com/images/tunic1.gif

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-12-28 11:41
#10

Har fått ihop alla delar nu, har varit lite lat så det tog lite längre tid än väntat. Halsringningen lyckades jag göra för stor, så det var lite pyssligt att "lappa ihop" ordentligt så att klänningen sitter där den ska och inte glider ner på axlarna. Måste lägga en dekorativ remsa med tyg runt hela halsringningen för att dölja mitt misstag… Vilket innebär att jag kommer få lägga samma sorts tyg runt handleder och nederkant också, så att det blir en typiskt anglo-saxisk klänning istället för en normandisk. Lika glad för det är jag, det kvittar, men det innebär lite mer jobb. Men det kommer bli snyggt! Glad (Hoppas jag.)

Typ som på den här bilden blir det, fast i andra färger samt att min klänning blir längre ner mot fotknölarna. http://www.members.optusnet.com.au/mel.venn/garb/images/aqua%20tunic1-sm.jpg

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Trim
2008-12-28 14:15
#11

Något fint till hästen…Flört

gunnargegerfelt
2009-01-19 01:33
#12

gör en snygg skjortel..praktisk o snygg…..struthättor är inte heller fel..räcker nog till båda,,beror llite på bredden också…lycka ttill

Ahnna
2009-01-19 10:42
#13

#12 Om du tittar lite längre ner i tråden så ser du att jag redan har klippt till tyget och sytt ihop det till en ganska typisk 1000-talsklänning. Just nu sitter jag och funderar över dekorationen som jag inte riktigt kan bestämma mig för hur den ska se ut.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-01-19 13:27
#14

Men bild!!! bild! bild!

vill ju se hur det ser ut innan du dekorerar också ju!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-19 19:13
#15

#14 Ja, jo… Jag måste bara fixa lite kring halsen först. (Jag handsyr, så det tar lite extra tid.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-01-22 11:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Här är klänningen, ihopsydd och dekorerad med rött linne. Men jag måste ha någon form av broderier på det röda, så kom gärna med förslag! (Jag är barnsligt förtjust i broderier med pärlor inblandade och eftersom det är en Anglo-Saxisk klänning så är det inte helt fel att ha det.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-01-22 11:19
#17

Slå en titt i boken Yllebroderier. Där finns mängder av inspirerarnde bilder från svenska allmoge broderier.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-01-22 11:47
#18

Nederkanten på klänningen har veckat sig, den är inte sådär ojämn egentligen. Flört Den är inte heller struken så den är lite skrynklig.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-01-22 11:56
#19

#17 Men njaej… Inte allmoge väl… Jag vill ha anglo-saxiska broderier ju! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-22 14:37
#20

#19 tjusgit! jag hade nog satsat på några knotwork hundar eller liknande som springer längsmed fållarna på ärm och kjolens nederkant och kanske sittande odjur på kragen…

jag är då barnsligt förtjust i allt vad knutvärk heter ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-01-22 15:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#20 Jag gillar knutar, men det känns inte helt anglo, asså… De hade ju mer cirklar med djur i som tuggar på sina egna svansar och sådär. Samt sammanvävda vinrankor och liknande. Franska liljor och sånt.

Jag hade en fundering på att antingen försöka härma det här mönstret med pärlor och guldtråd…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-01-22 15:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

… eller härma nederkanten på den här tunikan (som är en modern återskapning av ett fynd som inte har likadana broderier alls) i alla fall på ärmar och fåll. Runt kragen vete katten…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2009-01-22 19:38
#23

Själv letar jag tunt ylletyg - som inte är för dyrt - att göra pösbyxor av (öst-vikinga stil) men eftersom det går åt minst 4 meter så krävs som sagt att det inte kostar skjortan. (- För hur skulle det se ut? En kvinna med byxor men utan skjorta? *Fy skäms* ;-)

Svarta Katten hade tunna ylletyger, men 250 kr/m? Nejtack, inte lägger jag ut 1000 kr på ett par pösbyxor, bara tyget…

Ahnna
2009-01-23 11:08
#24

#23 Medeltidsmode! Glad http://www.medeltidsmode.se/

Kollade på hennes tygprover nyligen och hon hade väldigt fint, tunnt ylle för mellan 120:- och 150:- per meter.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-01-23 11:11
#25

#24  Förvånad är det rent ylle eller är det konstfibrer i det också?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-01-23 12:07
#26

#25 Helt och hållet rent. Det fanns dyrare, tunna ulltyger också, samt vadmal. Vet flera i SCA som köper tyger från Medeltidsmode.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-23 13:53
#27

#24 hon är absolut bäst på att ta in fina tyger! Och trevlig så det räcker och blir över! Har köpt nästan uteslutande från henne det senaste och allt har varit över förväntan!

Ska ju köpa ett antal metrar av henne nu i februari som ska sys inför sommaren mm.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: