Annons:
Etiketthantverk
Läst 1387 ggr
Ahnna
2009-02-06 10:58

Växer det vejde i dina trakter?

Jag blev sjukt sugen på att färga garn och tyg med vejde häromdagen och har börjat luska på var det växer någonstans. Hittills har jag bara fått bekräftade uppgifter från Stora Karlsö utanför Gotland, vilket känns lite krångligt. Vet någon om det växer vejde någon annanstans? Någon som vill plocka lite åt mig om det finns möjlighet i sommar?

Jag har en bok som beskriver precis hur man färgar på gammalt vis med urin och en gödselstack som värmekälla och det skulle vara ett väldigt roligt experiment, tycker jag. Jag vet folk som har färgat på liknande vis med lavar och det har funkat över förväntan. Ett spännande projekt, helt enkelt! Men då behövs som sagt själva växten… Nån som kan hjälpa till?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
zayla
2009-02-06 13:40
#1

Googla på nätet så hittar du Vejde, var man kan plocka! Hittade info på wikipedia som säger att den är sällsynt och växer endast på Öland, Gotland och längst med östkusten. Kolla in också på Trädgård ifokus…och sök efter vejde ! Skrattande

Ahnna
2009-02-06 14:05
#2

Mitt datorvirus stoppar mig från att googla just nu. *svordom*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
2009-02-06 14:25
#3

ajdåajdå…. lämna in din dator på service o be dem städa den! Så kan du få bukt med problemet.

zayla
2009-02-06 14:26
#4

Sorry..jag avvek från diskussionsfrågan! Skäms

Ahnna
2009-02-06 14:30
#5

#3 Jodå, det är planen, så fort jag är klar med att spara över allt viktigt till en ny hårddisk. (Som kanske också har virus och måste raderas, det återstår att se.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
2009-02-06 15:28
#6

Okey…låter som en bra investering…lycka till ! Glad

Annons:
droander
2009-02-08 20:59
#7

Jag ska kolla efter men den ser helt klart bekant ut^^

(å andra sidan kan det bero på att den till utseendet liknar lomme)  men i vilket fall som helst så bor jag ju nära öland och kusten och ska som sagt hålla utkik och meddela när jag ser en (lite kallt och kalt här än)

Ahnna
2009-02-08 21:02
#8

#7 Åh, vad bra! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: