Annons:
Etikettallmänt
Läst 4338 ggr
Ahnna
2009-01-26 11:03

Nostradamus gåta - vad tror ni?

Nostradamus (1503 - 1566) ansågs ju kunna förutspå framtiden. Det finns flera olika tolkningar av hans profetior, men en speciell som jag nyss hittade tyckte jag var extra intressant;

Come the millennium, month twelve, in the home of greatest power, The village idiot will come forth to be acclamied the leader.

Fritt översatt;
Efter milleniet, månad tolv, där den största makten finns, kliver Byfånen fram för att väljas till ledare.

Ja, vem var det som blev vald till ny ledare över världens mäktigaste land i december 2000? Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-01-26 12:47
#1

Vart inte det busch? ^^

Men vad säger stroferna efter det? är mer intresserad av att veta vad som komma skall efter att det som redan inträffat inträffat.

Nu vill jag gärna få en fingervisning om de närmsta kommande åren. Vad händer när den svarte presidenten i us tillträder, överlever han? vad hände ri övriga världen enligt nostradamus förutsägelser?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-26 13:07
#2

#1 Hörrudu, Nostradamus är faktiskt död! Tungan ute Han kan nog inte komma med fler profetior nu… Men om jag bara hittade hans samtliga profetior någonstans så skulle jag kunna gå igenom dem och se om det finns nåt om Obama där…

Och ja, George W Bush blev vald till president 12 december 2000. Sammanträffande eller var Nostradamus verkligen synsk? Jag vet vad jag tror. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-26 13:32
#3

#2 jo men han såg ju en bra bit in på 2000-talet om jag inte minns fel, ända fram till jordens undergång om inte annat… eller jag mänsklighetens undergång…

jag tror att i viss mån är hans förutsägelser sådant som vi i eftehand fått till att vara att så är det, men jag tror ocskså att han vet vad han sysslade med… Om jag kan förutspå med mina runor så nog fasiken kunde han förutspå sina profetior,

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-26 13:45
#4

En intressant sak är att de första översättningarna blir nåt helt annat än de senare översättningarna, som faktiskt inte ens innebär så mycket siande. De första översättningarna innehöll en del gissningar, enligt "nutida" forskning, där översättarna satte in ord och bokstäver så att det bildades meningar som de trodde var rätt. (De letade ju efter profetior i texterna och skapade dem själva i viss mån när inte texterna innehöll det de sökte.) De senare översättningarna är helt och hållet baserade på vad Nostradamus faktiskt skrev och inte ett fantasihopkok. Genom att titta på vad han skrev och inte böja orden eller fraserna så får man fram nåt helt annat.

Ska försöka hitta exempel på nätet så fort mitt virus ger upp…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Frida
2009-01-26 17:09
#5

#2 Måste säga att jag gillar kopplingen mellan Bush och "the village idiot" (jag tror för övrigt som du). Flört Hur va det nu, hade han inte blivit korad till USAs minst omtyckta president?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

zayla
2009-01-26 17:50
#6

Jodå…jag har läst någonstans att Nostradamus spådde låååångt fram i framtiden.. minns inte vilket århundrade som han till slut inte kunde se vidare… om det var efter 2500 eller 3000 något sådant… men det skulle bli något omväldande långt i framtiden och därefter lever folk i harmoni..Nu närmast vet jag inte. Men det finns också flera olika tolkare till hans strofer så….man får väl ta det med nypa salt tills det har hänt ?

#4 jaa ta reda på det…! För jag är mera intresserad av orginalverket än de andras.

Har en amerikanskt film hemma som jag spelade in o det handlade om Nostradamus spådomar.

Annons:
Ahnna
2009-01-26 18:19
#7

#5 Det är ju onekligen intressant att Nostradamus sa att en byfåne skulle bli boss över hela världen just i december 2000 och så blir Bush vald till president då… Oskyldig

#6 Japp, jag ska försöka hitta det så snart min dator är frisk. Jag blir skogstokig på den som det är nu, för jag kommer ibland ingenstans när jag försöker googla.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
2009-01-27 01:35
#8

Hmm… mysko! I Ohlmarks bok står det att Nostradamus profetior går ända fram till 2797 medan en saijt skriver 3797. Så..?!

Bjornen
2009-01-27 09:45
#9

Gammal text är svår att översätta. Ja själva översättningen är kanske inte så svår. Men många ord hade en lite annorlunda betydelse idag mot var det var förr.

Jag ser det mycket ofta då jag skriver av gamla skrivningar från 1600- och 1700-talen och i viss mån förklarar detta. Nu är det inte så svårt för mig när jag har stora kunskaper i olika ords äldre betydelse som ofta finns kvar i dialekterna. Bara den grammatiska biten har ändrats mycket och det måste finnas mycket goda kunskaper i ett språks utveckling för att kunna översätta det till ett modernt språk. Ännu värre om det också ska översättas från ett annat språk också. Jag misstänker att det är så svårt att få det som skrivaren menade att det nog inte finns någon som klarar av det fullt ut.

Ju äldre text desto svårare. Förutom språkets utveckling så var samhället så mycket annorlunda som vi i dag inte förstår.

Jag ska ge några svenska exempel:

glad = tycka om, älska

snäll = försiktig, fort (jmf. tyskan) 

rik = stor

stor = gammal, vis

osv.

Ahnna
2009-01-27 10:30
#10

För att spinna vidare på Björnens linje så ska jag försöka förklara lite kring vad jag har läst om Nostradamus översatta texter.

Ta t.ex. order caper, som betyder bock på latin om jag inte är ute och cyklar. Om man har den kunskapen, att det betyder bock, och aktivt letar efter t.ex. profetior om djävulen, så är det lätt att översätta fel av bara farten. Det jag läste om Nostradamus texter var att många på "hans" tid översatte texterna så som de förväntade sig att de skulle vara. Om orden capri eller capero (t.ex.)dök upp så översattes dem till innebörden av caper, även om det inte var rätt. Det var en tolkning av översättaren, helt enkelt, antagligen för att denne saknade kunskap om vad orden egentligen betyder. Men som sagt, letar man aktivt efter djävular och bockar så visst, då kan nog vissa ord låta som det även fast de betyder nåt helt annat.

I nutid, när det är lite lättare att kommunicera över landsgränser med folk som kan flera olika språk, så har några forskare tittat på Nostradamus texter igen, både i original och översatta till andra språk. Det de har kommit fram till är att såna där små misstag som jag skrev ovan har lett till att vissa av hans profetior har fått en helt annan innebörd än Nostradamus menade.

T.ex. såhär;

Om originaltexten går: "Fjärilen flyger mot den gula solen i den ljumma vårvinden" så kan man med lite felaktig översättning få det till: "Flygande insekter kommer att stiga mot en eldig solskiva och framkalla en hiskelig stormvind på våren." Nu är det bara ett exempel, men medge att översättningen låter som en profetia fast det egentligen, från början, var öppningen till en dikt eller dagboksanteckning. (Allt som Nostradamus skrev var ju inte ämnat som framtidsutsikter.) Det är på precis det viset som Nostradamus texter ibland har missuppfattats på grund av felaktiga översättningar. Så alla förutspådda saker behöver inte vara nåt som han har förutspått alls, utan bara harmlösa textstycken som misstolkats.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
2009-01-27 17:00
#11

#10

T.ex. såhär;

Om originaltexten går: "Fjärilen flyger mot den gula solen i den ljumma vårvinden" …………………….Det är på precis det viset som Nostradamus texter ibland har missuppfattats på grund av felaktiga översättningar. Så alla förutspådda saker behöver inte vara nåt som han har förutspått alls, utan bara harmlösa textstycken som misstolkats.

Aaahaaa! Mycket intressant! Om man är intresserad av att skriva dikter och sådant så varför skulle han inte göra det. Då är det ju en väsentlig skillnad och då måste skilja på vad som är dikt och strof! Hmhm….*funderar vidare…* Oskyldig

Hae-Mosu
2009-01-27 18:13
#12

Nu var det ju inte så att Nostradamus skrivit det där:

http://www.snopes.com/humor/iftrue/nostra.asp

Ahnna
2009-01-28 10:27
#13

#12 Jag kan inte se vad det står på den sidan eftersom min dator är dum just nu. Men om det inte var Nostradamus som skrev det så har min källa fel, helt enkelt. Roligt var det, i vilket fall som helst.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
[Hukanson]
2009-01-30 10:18
#14

En mycket intressant bok och ett fascinerande männskoöde. Tänk vad denne Notradamus fick vara med om …

En ledare är en person andra respekterar och följer. Finns sådana personer överallt. Den buddhistiska läran säger att man ska inte välja en dåre till ledare. Därför är det så ovanligt speciellt att Nostradamus förutspår att vi kommer att välja följa bydåren (har du en sådan i närheten ?) därför att den fått speciella andliga gåvor och välsignelser.

Hae-Mosu
2009-01-31 00:39
#15

Hukanson: Visst hade det varit intressant, detta med de "andliga dårarna" som framförallt är en rysk- och grekisk-ortodox tradition, men eftersom Nostradamus inte gjorde denna förutspåelse så spelar det mindre roll.

[Hukanson]
2009-02-17 14:13
#16

Hur vet du att an inte gjorde det ? Ingen människa kan tolka det som är sant och hävda att hans tolknng är mer sant .  Det kan vara så att det framträder en ortodox rysk bykung med buddhistiska ideal i denna minut .

Hae-Mosu
2009-02-19 00:59
#17

Hur jag vet att Nostradamus inte skrev det som påstås att han skrev? För att personer som har läst alla centennier många gånger och livnär sig på att skriva om det säger att han aldrig skrev det.

Men visa gärna vilket centennie det var han skrev uttryckligen det som påstås att han skrev. :)

[Hukanson]
2009-02-19 01:20
#18

ok kan inte själv minnas att jag läst det . litet groteskt att använda en europeisk spiritist för att göra egna reflektioner kan man då ev tycka . Håhåjaja . eller var han verkligen en ovanligt feg profet ? visserligen var den katolska kyrkan hård mot fritänkare men han måste ägt en stor tro på sig själv för att gömma sanningen bakom dimridåer .

Upp till toppen
Annons: