Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2710 ggr
Ahnna
2009-02-08 21:16

Vilken färg på mellanklänning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag behöver lite synpunkter från er, känner jag. Jag ska sy en mellanklänning till min nya anglo-saxiska klänning, se nedan. (Den är numera broderad med gult och vita pärlor också.) Men jag kan inte bestämma mig för vilken färg jag ska satsa på. Vad ser bra ut och inte? Klänningen blir troligen i linne och ska helst kunna "bära sig själv" utan den blåa klänningen utanpå när det är varmt. Under mellanklänningen blir det en underklänning i vitt/creme men den kommer inte synas så mycket.

Vad skulle ni välja för färg?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-02-08 22:05
#1

jag funderar på nån gyllengul eller gyllengrön nyans… det beror ju på vilka färger du själv har, jag tex ser sjuk ut så fort jag använder gula plagg upptill.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-08 22:09
#2

Hmm… Gyllengul tror jag går bort, eftersom broderierna är i den färgen och jag gillar inte alltför matchy-matchy. Däremot nån varm olivgrön kanske kan funka. Glad

Skit samma hur mitt ansikte ser ut med alla färger, jag kommer ha slöja! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-08 23:04
#3

Hur mycket av mellanklänningen kommer synas?

Fast LinaN har en poäng, i och med slöja kommer ditt ansikte ta upp färgen på klänningarna mycket tydligare än om du inte hade slöja. Alltså syns det mer om färgen får dig att se sjuk ut. Själv väljer jag bort blåaktiga toner då jag inte ser riktigt klok ut i de.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-09 10:44
#4

#3 I halsringningen och ärmsluten kommer den synas, samt kanske lite i nederkanten. Men jag vill kunna bära den "ensam" också om det blir 30 grader och soligt.

Jag har inte märkt någon färg som får mig att se sjuklig ut, faktiskt. Jag har rätt ljus hy för jämnan så jag blir inte blekare av någon specifik färg. Dessutom är det ju medeltid, spelar roll om man ser ut att ha drabbats av pesten! Cool Bara tidsenligt, ju…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-09 11:24
#5

Lyllos Tungan ute

Då röstar jag på en varmgrön nyans, inte olivgrön utan snarare mer åt det hållet som är på väggen bakom klänningen. Lite ljust med gulaktiga inslag

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-09 11:27
#6

#5 Vet! Tungan ute

Mm, jag har funderat på den färgen fast jag vill ha lite mer grönt i. Inte massor, bara lite. Det syns inte på bilden, men väggen är egentligten "ärtpuréfärgad".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-02-09 14:07
#7

Har jag gula nyanser vid ansiktet så blir jag inte blekare, jag blir askgrå i ansiktet, ser nästan ut som om jag har typ gulsot eller dylikt….

Så det där emd blekt är ju inte det stora bekymret, det är vilken nyans av blek ma nblir ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-02-09 14:54
#8

#7 eller så blir man rödpluffsig, det är i alla fall vad jag blir av blåaktiga nyanser. Jag ser ut som ett alkoholpåverkat spöke (blek i större delen av ansiktet och rödplufisg över kinder och näsa)Oskyldig

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Spejare
2009-02-09 20:26
#9

jag skulle föreslå något lite mer åt lust lust lila

Ahnna
2009-02-09 20:58
#10

Jag har ändrat mig - det ska inte bli en mellanklänning utan en överklänning till den blåa. Den blåa får helt enkelt bli mellanklänningen. Jag har googlat lite och kommit fram till att det är mer HK för anglo-saxer att ha en löst sittande, knälång, kortärmad modell över en liknande klänning som den blåa är.

Så det jag söker är alltså en bra färg på en överklänning där den blåa kommer synas i ärmarna, nederkanten och halsen. (Tänk på att den blåa klänningen är broderad med gult garn och vita pärlor i de röda fälten.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-09 21:06
#11

#10 jo men det stämmer ju, nu när du säger det. Jag har dragit mina funderingar till en 1100-tals klänning och de är ju knäkorta/långa. Norris har finfina bilder på sådana klänningar.

Hmmm, då blev det svårare… Terrakotta/rostorange kanske??? Eller som någon nämde en lilanyans..

(ger en mängd vilda förslagTungan ute)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Spejare
2009-02-09 21:09
#12

håller med om lila nyansen (var ju ändå mitt förslag)Skäms

Spejare
2009-02-09 21:11
#13

Eller så kan du ju ta Trä brun färg

Annons:
Spejare
2009-02-09 21:14
#14

eller en lite sötare skogs grön färg

Ahnna
2009-02-09 21:30
#15

Mmm… Det tåls att fundera på! Skrattande (Skulle vilja vara i en tygaffär just nu och titta på utbudet!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: