Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 3992 ggr
Ahnna
2009-02-10 12:24

Smaksättning av mjöd?

Vad rekommenderar ni som smaksättning av mjöd? Vad har ni provat som var mindre lyckat?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-02-10 12:28
#1

Har en kompis som smaksatt ett mjöd som vart ljuvligt gott, kanel hade han i, men vad mer vet jag inte han vägra ju avslöja vad som var i.

annars så kan man ju ha humle, men det ger bitterhet till drycken, och visst gillar man inte söta drycker kan ju det vara ett alternativ.

i övrigt kan man ju även krydda med vanliga örter, rosmarin, salvia, johannesört osv, men vad det ger för smaker har jag inte den blekaste aningen om…

hade tänkt börja experimentera med kryddningar sedan när jag fått ordning på grundkonceptet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-10 12:34
#2

Hur mycket av smaksättningen ska man ha i?

Eftersom jag själv inte dricker alkohol alls så kan jag inte provsmaka. (Eller ens ha en vettig åsikt om smaken eftersom jag tycker att all alkohol är äcklig…)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-10 12:41
#3

#2 jadu… min tanke är väl litet den att om du inte dricker eller ens tycker om alkohol varför brygga själv? Flört

Blir ju väldigt svårt att provsmaka och se om man tycker om smaken liksom Cool

Det råd jag fått när det gäller mjöd är smaka-smaka-smaka och det kan ju bli litet besvärligt för dig. Fast har du provat mjöd innan? För många som inte gillar öl, sprit o dyl kan ha bättre tolerans mot mjöd och kan rentav tycka om mjödet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-10 12:47
#4

#3 Jag tycker inte om nåt som har alkohol i sig, jag tycker att det smakar riktigt illa. Vet inte varför.

Varför brygga själv? Tja, jag lagar gärna mat också men den äter jag inte så många olika variationer av själv. Det är väl själva skapandet som är intressant, inte att laga eller brygga nåt som jag själv kan förtära.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-10 12:51
#5

#4 du kanske har nån sort allergi eller överkänslighet?

men jag förstår ändå hur du menar med skapandet, även om det kan vara bra besvärligt ibland :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Spejare
2009-02-10 12:54
#6

 vavrför inte oregano då da det smakar helt underbart med honung

Annons:
Anthka
2009-02-10 13:10
#7

Jag röstar för fläder Skrattande

Hör med Eldens Härskare och speakern i Nordic, de gör ju mjöd.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-10 13:13
#8

#6 Intressant!

#7 Ja, Elden brukar ju segla in här ibland…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

droander
2009-02-10 17:45
#9

mjödforum

om ni kollar igenom det här forumet lite finns det dels en massa tips om hur man gör mjöd och allmänt tips men också en hel del disskusioner om smaksättning

Spejare
2009-02-10 18:14
#10

eller så kan man ju ha i lite kanel och torkade malda äppelbitar

Upp till toppen
Annons: