Annons:
Etiketthantverk
Läst 1241 ggr
LinaN
2/10/09, 3:49 PM

växtfärgningsavfall

ja, det blir ju avfall när man är klar med växtfärgningen… Hur gör du när du tar hand om avfallet?

Mina växtdelar går i komposten, alunet och färgvatten ner i toa-avloppet. Men jag gör kanske inte rätt? Men jag resonerar som så att det kommer komma till reningsverket som renar det bättre än om jag häller ut det i närmaste gatbrunn eller rätt ut på hyresvärdens gräsmatta…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Spejare
2/10/09, 6:13 PM
#1

skulle nog göra presis som du

Ahnna
2/11/09, 12:09 PM
#2

Det enda jag har lite problem med är var jag ska göra av det överblivna färgbadet efter indigon. Det innehåller ju en hel del saker som inte är bra för naturen, men som LinaN skrev, reningsverket lär ju ha bättre saker att rena det med än jag har. Eller?

Växterna är ju inte miljöfarliga (hur skulle det se ut?) så de slänger jag ute eller i soptunnan om de har varit i kontakt med saker som inte naturen mår bra av.

Vissa betvatten blir giftiga och ska inte hällas ut i avloppet, men alun och vinsten, som de flesta betar med, är inte farligt på det sättet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2/11/09, 12:20 PM
#3

#2 Jag skulle nog göra så jag också, som du säger reningsverket har med all säkerhet bättre saker att rena med än vad en privatperson har.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

zayla
2/12/09, 12:21 PM
#4

Men om det innehåller kemikaliska ämnen kan det väl vara en god idé och lämna in en dunk hos stora återvinningsstationen, Häljestorp eller vad det nu heter hemma hos er. Inte vid dom små stationerna alltså. ?

Upp till toppen
Annons: