Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 14300 ggr
Spejare
2/10/09, 10:36 PM

Medeltidens frisyrer

Ja här kan ni väll skriva ner lite grann ocm vad ni vet om medeltidens frisyrer och annat… 

Här kommer i alla fall mitt förslag:

steg 1: Fläta två flätor med band (kan också vara utan)

steg 2: rulla upp dom i en rund "bulle" över öronen

steg 3: fixa till dom lite med nålar

voîla! en snygg medeltids frisyr

Annons:
Spejare
2/10/09, 10:38 PM
#1

Kom gärna med förslag

LinaN
2/10/09, 10:42 PM
#2

Den frisyr som du föreslår är säkert korrekt, men får massa prinsessan Leia-vibbar (hon i vit klänning ur star wars 3 sista/orginalfilmerna)

Jag tycker det är svårt att hitta uppsatta frisyrer som inte är "föranvända" så det blivit en norm, två långa flätor som korsas över huvudet och fästs igen i nacken ger mig oerhörda october-fest vibbar av tjocka blonda österrikiskor i nationaldräkter…

Jag brukar köra på två långa flätor, alternativt två inbakade på var sida av huvdet, antingen hela vägen ut eller bara till nacken där det hänger fritt sedan. och sen den klassiska enkla flätan i nacken eller flätad över ena axeln. mer avancerat har itne jag gjort iaf. och jag brukar få mentala sammanbrott på hårnålar, de gör ont och jag hittar sällan alla när jag plockar ur dem… Skrikandes

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2/10/09, 11:08 PM
#3

En frisyr jag sett och tydligen kallas junfrufläta (vad min vän kallade det). Det är en inbakad fläta som går enasidan av huvudet (vid örat) går sedan fram vid pannan och så bak igen.

Blir som en krans, man måste ha minst axellångt Hår för att det ska fungera. Hela håret ska ingå i den inbakade flätan.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2/10/09, 11:38 PM
#4

#2 när jag hade långt Hår var två korsade flätor över huvudet det som var enklast att göra. I fält utan annan spegel än den som är 5x5 cm (jag är dessutom urusel på frisyrer, har aldrig fått "prinsessan leila bullarna" att fungera). Dessutom var det så bra att kunna fästa slöjan i flätorna.

Nu kör jag på två korsade flätor över huvudet uppsydda på band, bara att knyta om och fästa slöjan i bandetFlört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Spejare
2/11/09, 8:39 AM
#5

kan visa en bild lite senare

Ahnna
2/11/09, 12:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det är helt korrekt för medeltid och renässans att ha "Leia-frisyr". Att det blev "Hollywood" över det hela är Star Wars fel, men det tar inte bort att frisyren som sådan är helt rätt.

En annan variant, som påminner om "Leia" är en fläta på vardera sidan av huvudet, vars ände nålas fast en liten bit upp på hjässan. (Flätan ska dras framåt, så att den stora halvcirkeln som flätan bildar på sidan av huvudet går fram mot ansiktet.) Jag bifogar en bild på mig själv i sån frisyr med mitt piplin över. (Alla som har läst artikeln har sett bilden förut, men jag tar med den i alla fall för att visa hur frisyren ser ut med en slöja över.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: