Annons:
Etikettallmänt
Läst 2294 ggr
Ahnna
1/23/09, 11:11 AM

Vad vill du hitta i butik?

Jag ställde samma fråga på lajvforumet, men mer specifikt för lajv. Frågar därför er medeltidare vad ni skulle vilja se för medeltidssaker - vad som helst - i en butik eller webshop? Finns det nåt som ni har sökt länge men inte funnit?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
1/23/09, 11:15 AM
#1

En muff!! Har letat ganska länge efter en pälsmuff som är rund och har päls runt om (de jag har hittat är från 40-talet med tyg på baksidan och päls på framsidan). Inte till medeltidssakerna men till de blivande 1500-tals kläderna (och alla kläder i andra perioder)

Sedan är det såklart en stående punkt som kallas textila tillbehör (garn tyg osv). Ätbestick till billigt pris skulle inte vara fel eller en trevlig flaska. Remändesbeslag till bältet… Listan blir nog ganska långObestämd

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
1/23/09, 12:08 PM
#2

Fortsätt gärna din lista! Glad Jag vill veta vad folk söker!

Spännbucklor har ju efterfrågats förut - är runda bucklor (typ broscher) med celtiska motiv intressanta?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
1/23/09, 1:43 PM
#3

Något jag saknar är byggsatser i form av "gör det själv-kit"

typ gör ditt eget bälte, gör din egen coif osv osv… för nybörjaren som är osäker på att klippa mönster.

Men personligen till mig själv, så något jag eftertraktar är en bok över medeltida frisyrer med beskrivning HUR man sätter upp dem och vilka huvudbonader som är standard till vilken håruppsättning. Jag har ju som bekant ganska så långt Hår, ner till rumpan, 5cm till så kommer jag att sitta på det.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
1/23/09, 7:32 PM
#4

Kom på någonting mer: Nålhus, det är jag på jakt efter i alla fall (och det är det med all säkerhet fler som behöver)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

PogoPedagog
1/23/09, 9:04 PM
#5

Jag skulle uppskatta någonslags broshyr med en massa bilder på kläder, broderier m.m som man kan använda till inspiration, annars har man alltid hundra olika böcker och sajter man får kolla igenom.

Och som någon sa innan så är ju sytillbehör trevligt, gärna band som inte är blanka.

Skulle även vara intressead av brosher, knappar och olika spännen.

Ahnna
1/24/09, 10:22 AM
#6

#5 Det finns kompendium på nätet med bilder och broderier m.m. Jag har själv nyligen skrivit ut några med vikingakläder och anglo-saxiska kläder + broderier.

Sytillbehör, check! Glad (Börjar bli mycket i anteckningarna nu - jättebra!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
PogoPedagog
1/25/09, 8:40 PM
#7

#6 Aha, du råkar inte ha några länkar? (Jag är som du kanske gissat tämligen lat av mig ) Glad

Ahnna
1/26/09, 12:17 AM
#8

#7Historiska Världars hemsida finns en del.

Jane Stockton har en hel del handouts och annat som man kan skriva ut i PDF, men jag hittar dem inte på nätet längre. (Jag har dem på papper.) Bland annat ett jättebra kompendium om anglo-saxiska broderier och dito tekniker.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
1/26/09, 1:27 AM
#9

#8 har du en kopiator? *blink blink*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
1/26/09, 10:32 AM
#10

#8 Öhm, njajej… Inte än. Men asså, jag hittade det på nätet för högst 4 månader sen, det SKA finnas där!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
1/26/09, 12:47 PM
#11

#10 okie, då ska vi dammsuga spindelnätet :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

PogoPedagog
1/27/09, 10:15 PM
#12

#7 tackar för tipsen, ska kika runt:)

Ahnna
1/30/09, 7:14 PM
#13

Vad får saker och ting kosta? Ungefär…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
1/30/09, 10:26 PM
#14

Ekonomisk som jag är säger jag, så lite som möjligt Flört

Men det är klart att ska du sälja ska du ju göra i alla fall en liten vinst på sakerna. Inga överpriser men heller inga underpriser. Ska du sälja växtfärgade garner låter de priser du satt i andra tråden bra. Sedan är priset klart beroende på kvallitet och material.

Kika runt och se vad andra försäljare tar och lägg dig något lägre (förutsatt att du fortfarande går runt) på det sättet får du kunder, även om du kanske inte blir populär bland de andra försäljarna. Det är vad jag har gjort.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
1/31/09, 10:40 AM
#15

#24 Fast jag tittar inte efter sånt som andra försäljare har. Flört Känns onödigt eftersom de redan har sånt, så jag letar efter andra saker. Jag vill hellre ha helt nya saker än att följa i alla andras fotspår och försöka sno deras kunder. Har jag ett helt annorlunda sortiment så konkurrerar vi ju inte med varandra på samma sätt.

I mångt och mycket har de största medeltids/lajv-butikerna väldigt höga priser och tjänar nog rätt mycket pengar eftersom ingen konkurrerar med dem. (Jag vet, eftersom jag har tittat in hos grossister som säljer liknande saker som butkikerna här säljer. De lägger ofta på mellan 400 och 600%! Normalt lägger man på 300-400% för att inte gå back på moms och skatter.)

Anledningen till att jag frågar vad det får kosta är att jag har hittat vissa saker, som inte finns i någon större utsträckning i andra butiker här, som kostar lite mer än vi är vana vid men så är de ju också "unika". Eller hur man ska säga. Till exempel;

Jag har hittat knappar med extremt snygg design, som jag inte har sett i Skandinavien förut (jag är lite knapp-fetishist) och dessa skulle jag kunna sälja här för 20-25 kronor styck. Det är dyrt för en knapp, jag vet, men samtidigt kan jag inte gå lägre utan att gå back. Då är frågan om det är värt ett försök att plocka hem dem alls eller om man ska skita i det? Jag kan lämna en viss rabatt vid storköp, säg 10-20 stycken, men det blir ändå dyrare än knappar oftast är annars. Så hur göra? Jag vill ju ta hem knapparna, för de är så extremt snygga, men får jag dem inte sålda så är de ju bara en belastning.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
1/31/09, 11:25 AM
#16

Förstår på sätt och vis hur du tänker. Det jag har tänkt att satsa på är också unikt (såtillvida att jag inte sett den tekniken tillämpas på det sättet) men jag tittar ändå på vad liknande produkter kostar hos andra försäljare. För att få ett hum om prisläget och var jag kan lägga mig.

20-25 för en knapp är dyrt ja, jag antar att det är typen som funkar på medeltidskläder vilket innebär att man (för ett par ärmar, om knappen är 1cm i diam) skulle behöva minst 10-20 st på en gång. Jag skulle kunna betala 20-25 spänn för en knapp om jag tycker den är fin, men då skulle jag bara köpa 1 eller kanske 2 och ha liggande hemma i lådan. Jag skulle inte betala 20-25 spänn om det är till ett medeltidsplagg där jag behöver såpass många knappar. Så risken är att du inte får de sålda.

Du skulle kunna ta hem ett litet parti av det du är mest osäker på och pröva under ett par marknader/en säsong för att se hur det fungerar. Ett litet parti blir inte lika belastande som ett större.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
1/31/09, 12:52 PM
#17

#16 Nej, precis, det går ju åt rätt många knappar till en hel dräkt. Nu är i och för sig dessa knappar, i exemplet ovan, rätt stora, - nära 2 cm i diameter. Kanske inte den sorten man normalt väljer till knäppning längs ärmar.

Jag har naturligtvis luskat reda på lite mindre, billigare knappar också, men de som är allara finast är också de dyraste.

Vissa grossister vill ju att man köper stora partier varje gång, men av just den här sortens knappar så kan jag plocka hem lite åt gången, vilket jag antagligen kommer göra också. Om inte annat är de så fina att titta på så att jag gärna har dem kvar bara därför! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: