Annons:
Etiketttornerspel
Läst 5916 ggr
Ahnna
2009-02-11 13:18

Har du en vapensköld?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här ämnet kanske mest berör folk i tornerspels-Sverige, men alla som har en registrerad vapensköld får gärna visa den här. Glad Med registrerad menar jag att den är reggad antingen i SRS, SCA eller annan förening där man följer heraldiska regler och inte tillåter att det finns två likadana sköldar eller att någon har tagit sitt landskapsvapen eller dylikt.

Min sköld här hittills bara reggad i SRS men tanken är att försöka få igenom den i SCA också när jag hittar nån som kan hjälpa mig med att leta upp vilka andra sköldar i SCA som kan tänkas påminna för mycket om min. (I SCA ska det skilja minst 2 punkter mellan alla sköldar.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-02-11 13:28
#1

Jag har klurat och krånglat med sköldar länge men ännu inte hittat något som passar mig…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-02-11 13:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Än sålänge är vapnet bara godkänt i föreningen men när jag får råd och orkar ta tag i det så ska jag skicka in det till svenskt vapenregister och få det registrerat som mitt vapen.

(istället för att dubbelposta så kör vi svaret här)

Svalorna har stor betydelse för mig. Dels har jag haft otroliga upplevelser med svalor, dels var min morfar en del av eibofolket i Estland och Estlands nationaldjur är just svala.

Och jag tror det gick igenom i föreningen (trots alla andras pippi på fåglar Tungan ute) just för att jag inte vill rida. Tvivlar på att det hade gått igenom om jag velat bli riddare med det.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-11 14:07
#3

#2 Det hade nog säkert gått igenom även om du ville rida, för det huvudsakliga är att det inte har exakt samma färger och mönster som någon annan har, och just nu är det ingen som rider med svart, gult och rött i NK.

Och så är det ju viktigt att du inte kallar dig för nåt som någon annan redan heter eller liknande. Det ÄR lite väl nära med våra riddare Svarta Korpen och Svarta Tjädern t.ex., med tanke på att båda är fåglar också, men ibland går det inte att lösa på nåt annat sätt. Det hade ju inte blivit så bra om du började rida och vill kalla dig för Svarta Svalan, om du förstår vad jag menar? Det blir för mycket svarta pippifåglar. Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-02-11 14:07
#4

#1 Varför inte nåt med en svan?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-11 14:11
#5

#3 Jodå jag förstår vad du menar Glad, men hur är det, finns det inte två som rider i Svart, rött och gult?

Tjädern är förövrigt borta

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2009-02-11 14:12
#6

#4 ännu en fågel Tungan ute

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2009-02-11 14:14
#7

#5 Inte i NK. Och så länge din sköld inte är exakt likadan som en sköld som redan finns i SRS så får du rida i samma färger som andra riddare om du vill, det finns det inga hinder för. Alla färgkombinationer är ju redan upptagna i alla fall.

#6 Hon heter ju Svan, och så rider hon inte NK heller… Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-11 14:22
#8

#7 men Elden och Norrby, är inte de svarta/röda/gula?

Hur som hellst, jag har inga planer på att rida. Trivs bättre på marken och dessutom, hur skulle ni klara er utan migFlört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-11 14:35
#9

#8 Ah, sant! Jag tänkte på riddare med röd botten med gult och lite svart. Elden och Norrby har båda svart botten med lite rött och lite gult. Så det är inga problem för dig, du skulle alldeles säkert få rida med din sköld.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-11 14:36
#10

#4 jo, har ju funderat på det men så är det ju den här detaljen att Svan heter min styvfar som min mamma gifte sig med för många år sedan, anledningen till att jag fick heta svan och inte bara mitt efternamn på pappas sida var att min mor ansåg att det skulle binda mig med mina syskon. En god tanke. Men vill jag verkligen rida under namnet som min styvfar har? enkelt svar. Nej. Speciellt inte med tanke på att mamma o han vart skilda i mer än 10 år…

Sen kommer ju jag och sambon snart gifta oss. Sjöquist blir då efternamnet (han vill byta till sin morfars namn, och hellre sjöquist än karlsson ^^) så då är ju frågan om man ska krångla med en sköld för mig nu, och en för honom så man kan dela sköld senare… för om jag inte missminner mig så ärver hustrun halva makens sköld… men samtidigt så kan jag ju inte rida med delad sköld som kvinna? eller?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-02-11 14:43
#11

#10 japp hustrun äver halva makens sköld.

Förstår att din sambo vill byta bort namnet Karlsson, det är ett otyg. Jag har haft lösa planer i åratal på att byta bort mitt Karlsson. Kan bara inte bestämma mig för vad jag vill heta istället; Bjurbäck (farmor) Holmgren (mormor) eller Storm (morfar)…Obestämd

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-11 14:44
#12

#10 Eftersom de flesta tornerlag jag känner till rider med "manliga" sköldar så får du då välja att skapa en egen sköld eller rida med den äkta mannens sköld.

En i mitt tornerlag gjorde en sköld som representerade både honom själv och hans fästmö, med en guldkrans på en blå himmel som stod för henne och under himlen blommor i en grön dal som stod för honom. Det är ett sätt att lösa problematiken.

Jag kan förstå om du inte vill rida med en svan då, men samtidigt heter du ju svan än så länge  så det är inte fel att rida med en svan. Sjöquist måste ju gå att knippla ihop till en sköld på nåt sätt, tycker jag. Blå botten med ett träd i kanske?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
2009-02-11 17:14
#13

Kan man ha egen sköld även om man inte rider riktigt eller inte är med i tornerlag ? Tungan ute

Annons:
Anthka
2009-02-11 17:26
#14

#13 Ja det kan man, det är svårt att få det officiellt om du inte är medlem i en förening, planerar att rida tornerspel eller registrerar det hos svenskt vapenregister men klart du kan ha ett.

Jag har inga planer på att börja rida, och som väpnare spelar mitt vapen mindre roll. Jag planerar att ha mitt heraldiska vapen som dam (och dessutom att på sikt få det registrerat i svenskt vapenregister vilket gör det mer officiellt än vad det är nu)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-11 17:41
#15

#13 Som #14 skrev så krävs det nog att man är medlem någonstans där vapensköldar hör hemma, t.ex. i ett tornerlag, SCA eller liknande, för att det ska gå att registrera vapnet "på riktigt". Men visst kan man skaffa sig ett inofficiellt vapen och använda, men risken är då att man råkar använda nåt som någon annan har registrerat. (Det man har reggat tillhör ju den som har reggat det och det får ingen annan använda utan tillstånd.) Det finns rätt många regler att följa vad gäller färger och symboler, vilket jag har försökt att förklara i en artikel om heraldik. (Ska försöka hitta den och putta upp den.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-11 17:54
#16

#15 (och #13) risken är också att det kommer någon mindre nogräknad person och kopierar vapnet om det inte är registrerat någonstans.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Spejare
2009-02-11 19:05
#17

vart kan man registrera sköldar?

Har en väldigt specielt vapen på gång^^

Anthka
2009-02-11 19:18
#18

# 17 svenskt vapenregister registrerar heraldiska vapen för privatpersoner. Annars är det den medeltida förening du är med i (förutsatt att de använder sig av heraldiskt korrekta vapensköldar).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Spejare
2009-02-11 19:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

här kommer det 

inte så bra men vad gör det

Vargar är speciela för mig på grund av att jag känner samspel med månen och vargar min födelse sten är en då svart pärla ^^

LinaN
2009-02-11 22:50
#20

#19 den har ju iaf inte jag sett någonstans innan. ^^

ska sätta mig och skissa på något. Funderar på att ha min kuse som grund…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
zayla
2009-02-11 23:53
#21

Tack så mkt för informationen! Kollade in hemsidan..ojoj vad mycke o tänka på..!! Suck! Ok… ska fundera vidare….

Ahnna
2009-02-12 10:44
#22

#19 Den är fin, men följer inte heraldiska regler, dessvärre. (Läs gärna artikeln om heraldik, där har jag beskrivit allt mer detaljerat.) Det fanns bara ett visst antal färger och ett visst antal modeller som var tillåtna att ha som "mall". Dessvärre tror jag inte att ditt sätt att dela in skölden i fält är tillåtet enligt reglerna. (Om du vill registrera den, alltså.)

Vit och gul symboliserar silver och guld och två symboler i samma metall kan inte ligga på varandra. (Grå fanns inte som färg utan blir per automatik vit = silver.)

Sen fanns det regler för hur olika djur fick se ut också. Samma med skölden i #2, det finns regler för hur svalor skulle se ut i heraldiken. (Vilket bara är intressant när man skickar in sin sköld för registrering. Hur man väljer att rita sina svalor eller andra symboler efter det är upp till en själv.) Symbolerna på skölden, om det bara är en eller två, bör vara så stora som möjligt så att de verkligen syns på håll. Din varg borde därför vara mycket större, och ha en annan kroppsställning. (Det finns massor med regler för hur de ska hålla tassarna, huvudet, svansen och så vidare.)

Besök gärna www.heraldik.se, där finns massor att läsa!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-12 11:14
#23

#22 känner du till Riddaren Ayden af Rottweil? Hon red/rider med skånska björnen. Hon har ju en standard Rottis i silhouette på sin sköld. och där är det ju knappast beaktat de här "djur-kroppsdels-positionerings-reglerna" ? Eller?

*febrig, trött och förvirrad*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-12 11:23
#24

#23 Nej, det låter inte rätt. Men hon har väl bara reggat den skölden i SRS, om ens det. (Har hon inte ridit i Rikstorneringen så är det möjligt att hennes lag inte har skickat in skölden till SRS.) SRS har tyvärr reggat en del sköldar som verkligen inte håller måttet. Den orangea skölden med en silvertjur på, t.ex. Orange var inte en heraldisk färg.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-12 12:15
#25

# 19, mycket möjligt, men med tanke på hur sköldarna ser ut idag. Både de som är registrerade i SRS och de som har fått sin sköld registerad hos svenskt vapenregsiter så verkar det inte som om man följer de medeltida reglerna särskilt noga.

Har du ett exempel på heraldisk korrekt svala, och regler för hur denna får eller inte får se ut får du gärna visa det, jag har då inte sett någon.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-12 12:43
#26

#25 Idag går nog det mesta igenom, så länge det inte är alltför skrikigt modernt… Obestämd

Jag har sett svalor i heraldiken, men har ingenting på datorn tyvärr… De är rätt kantiga, lite som geometriska figurer. Stjärtarna är trekanter, t.ex.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-12 12:59
#27

# 26 saken är den att jag har gjort en ganska grundlig undersökning innan jag ritade upp mitt vapen (vill inte riskera att trampa någon på tårna alltför mycket) och det finns inga heraldiska svalor (vad jag har hittat). Däremot finns det ett fågelmotiv som kallas martlets och som i Engelsk heraldik ritas som en svala utan fötter, medan fågel i Fransk heraldik ser ut som en and och i Tysk heraldik som en trädgårdsfågel.

Efter vad jag har förstått så bör det heraldiska motivet vara stiriliserat så man ser tydligt vad det är. Alternativt, för däggdjur, se ut som en fantasifulla bestar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2009-02-12 13:03
#28

#27 Jag har sett svalor i böcker, men inte på nätet. Dessvärre minns jag inga boktitlar, för det var på bibblan för många år sen. (Du vet, man tar alla böcker man hittar om ett visst ämne, bläddrar igenom alla och ställer tillbaka dem…) Det var definitit svalor (de benämndes som det också, swallow) och inte änder eller annat.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-12 13:05
#29

#28 där ser man, jag har kikat både i böcker och på nätet och inte hittat några.

Men men, på det här sätter riskerar jag ju att inte bli förväxlad med någon annan.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-12 13:10
#30

#29 Nej, och som sagt, det mesta slinker nog igenom nu även om det på medeltiden hade sett lite annorlunda ut. Vem ska haffa dig för att dina svalor inte ser ut som de jag har sett i en bok för länge sen? Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Spejare
2009-02-12 19:10
#31

tog upp fel bakgrund Ö-ÖTungan ute

Spejare
2009-02-12 19:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

inte bakgruns vapen X-X här kommer det=

Upp till toppen
Annons: