Annons:
Etikettnutida-diskussioner
Läst 2224 ggr
Ahnna
1/25/09, 6:57 PM

Jag har åkt på virus - i datorn...

Jahapp, då har man fått internetsjukan, då! Min dator insjuknade igår och lider nu av hallucinationer och delirium. Spottar, fräser och kräks pop-ups med jämna mellanrum. Gråter Det ser mörkt ut…

Dessa virus kan liknas med superbakterier, eftersom de är intelligenta och stoppar alla försök till utrotning. De går inte att bli av med när de väl har börjat sprida sig i systemet. Eventuellt måste jag hjärntvätta min dator (radera hela hårddisken) och lämna in den på sanatorium tills den är helt ren och frisk.

Vilket innebär att alla bilder, alla artiklar, allt påbörjat material m.m. kommer försvinna om jag inte får tag i tillräckligt många CD-skivor så att jag kan spara ner grejerna där. Muntert! Skrikandes

Ser ni nåt som heter Antivirus 360 så spring för livet! Det är ett falskt antivirusprogram som säger att det ska rädda din dator från angrepp om du bara betalar 100 dollar ungefär och installerar mjukvaran de erbjuder. Men viruset är redan aktivt när pop-upsen kommer, all text som kommer upp är bara till för att lura dig så att du inte hinner få tag på ett riktigt antivirusprogram i tid. Kör man Malwarebytes Anti-Malware inom några minuter så kan man klara sig, men har viruset fått sprida sig i mer än några minuter så är det kört.

Jag har ingen aning om var jag har fått min smitta ifrån, men dessa virus skickar trojanska hästar med skit in i datorn medan den är uppkopplad mot internet och det spelar inte så stor roll att man har antivirusprogram aktiverade alla gånger… Så se upp!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
1/25/09, 8:36 PM
#1

Jag hade ett liknande problem i min burk förra sommaren, det poppade upp fönster lite nu och då (oavsett om internet var igång eller inte). Jag fick tips om att blockera alla popuppfönser i internetexplorer samt att rensa hela listan med tillåtna fönster (då jag redan hade popup blockerare). Samt köra antivirusprogrammet och spyware programmet dagligen. Efter idogt arbete hjälpte det.

Nu har jag dessutom alla mina "viktiga" filer på en extern hårddisk som är avstängd större delen av tiden, en sådan kanske kan vara någonting för dig? Även om de kostar en del så är det billigare i längden än att bränna ut på skiva.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
1/26/09, 12:10 AM
#2

#1 Jo, en till hårddisk hade inte suttit fel, men det är nog en ekonimisk fråga just nu.

Jag har precis kört ett anti-malware-program flera gånger och rensat bort infekterade filer, men viruset är ändå inte borta. Pop-upsen har slutat, men jag blir ändå blockerad hela tiden när jag försöker surfa på nätet. Det är ett under att jag kom in här! Förvånad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
1/26/09, 12:35 AM
#3

#2 låter inget vidare…..

kanske dags att hota datorn med en rejäl käftsmäll av bredsvärdet om den inte sköter sig?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
1/26/09, 12:39 AM
#4

#3 *harkel* Jag frågade pappa i eftermiddags om jag får köra över den med bilen… Det fick jag inte. Skäms

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
1/26/09, 12:55 AM
#5

#4 *ASG* så det fick du inte?

provat att mata hästen med den?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
1/26/09, 10:25 AM
#6

#5 Jag får inte förstöra den alls om jag inte har råd att köpa en ny… Och det har jag inte, förstås.

Jag har blivit av med alla pop-ups som sagt, men det är fortfarande virus kvar som inte tillåter mig att surfa som jag vill. Den kan blockera samma sida 10 gånger i rad och sen plötsligt funkar det i 2 minuter, den börjar den blockera igen… *svordom*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
1/26/09, 1:41 PM
#7

klart frustrerande. :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Bjornen
1/26/09, 10:20 PM
#8

I somras råkad jag ut för ett antivirus som innebar att jag tvingades ominstallera windows och dår försvann allt som fanns i datorn. Men som tur var, säkerhetskopierade jag bara några dagar tidigare allt på en separat hårddisk utom eposten som jag inte lärt mig kopiera. Numera har jag hårddisken uppdelad och programmen finns i en och faktan i en annan och om jag måste ominstallera windoms igen rörs inte faktadelen alls.

Några veckor senare kom samma antivirus in igen men då klarade mitt virusprogram att ta bort det efter några dagar. Den hade väl blivit lite immun mot smittan. Då upptäckte jag också varför jag fick in den, då den hade windoms logotype eller mycket likt och jag tog in den som uppgradering av windows.   

En separat hårddisk kostar kanske inte så mycket mera än att använda CD- eller DVD-skivor som säkerhetskopior och det är mycket lättare att kopiera alla mappar på ett ställe. Jag rekommenderar att varje kopiering döps efter datumet. För mig tog det flera dagar att sortera bort dubbletter av filer.

Jag har ju en del släktforskaruppgifter som inte går att omskapa (det ligger 10.000 tals timmar forskning bakom) utan jag måste vara helt säker att ha det bevarat och därför kopierar jag det också på 2 USB-minnen.

Ahnna
1/28/09, 6:17 PM
#9

Imorgon hoppas jag att jag får bukt med skiten, för då kommer pappa hit och kikar på burken. Funkar det inte då så slänger jag den under bussen eller nåt!

Installerade PC Tools Internet Security igår, men då slutade internetuppkopplingen att fungera. Jag hade en uppkoppling på beundransvärda 0.56 Kb! Förvånad Det räckte inte ens för att ladda förstasidan i Explorer.

Avinstallerade PC Tools imorse och vips var jag uppe i 400 Kb på ett kick. Nån som kan svara på varför det blidde så?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
1/31/09, 10:02 PM
#10

Hur har det gått nu? fått nån ordning på skitet?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
1/31/09, 10:51 PM
#11

Nepp… Men det sitter tydligen en extra hårddisk i datorn som jag skulle kunna använda som backup. Dessvärre kan ju viruset följa med dit… Men det lutar åt att lämna in datorn och sanera, så hör ni inte av mig på några dagar helt plötsligt så vet ni varför.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
1/31/09, 11:19 PM
#12

Låter gubben ta över mitt konto här en stund han hade ev en lösning:

*Gubben tar över rodret*

Tjingeling!
Låter inget vidare alls!

Jag har aldrig själv råkat ut för detta "virus" och har lite svårt att veta exakt vad man skall göra åt det. :)
Men kollade via youtube över hur man kan ta bort det och det verkar inte allt för avancerat gämnfört med andra saker som jag har ådragit mig.

Klistrar in videon som jag hittade på youtube där en person talar om hur man gör sig av med just Antivirus 360 som jag såg att du nämnde i din första post.

I många fall där folk tror att det är virus som härjar kan det lika gärna vara malware/spyware.
Spyware kan man ta bort med vissa program som är BRA
Man skall inte lita på alla saker som finns på nätet utan kolla via forum och rådfråga personer som kan datorer lite mera ingående.

I vissa fall så kan det vara knepigare att få bort skiten på datorn och det brukar betyda att man måste starta om sin dator i felsäkert-läge och rensa då datorn enbart använder sig utav det som verkligen krävs för att hålla den igång.

Några bra program för att ta bort malware/spyware är.
Rekomenderar att du kör något av dessa innan du beslutar dig för att blåsa rent datorn.

AdAware SuperAntiSpyware Malwarebytes Anti-Malware

Vissa elakingar sätter sig i windows register med, därför efter att ha kört ett av ovanstående program kan det vara bra att rensa upp där med.

Några bra program för detta är

CCleaner EasyCleaner

En liten sak man kan komma ihåg är att "virus" som dessa ofta nästlar sig djupare in i datorn ju mer man startar om den, den får då chansen att "plantera" in nya scam-filer som den registrerar.
Just Antivirus 360 hittade ca 100 "farliga" filer på en helt fräscht installerad WIN XP PRO installation, dessa var helt falska alltså och skapades av programet för att det skulle vara lockande att "köpa" en licens..

Om inget annat funkar så går det troligtvis att orientera via felsäkert läge med kommandotolk och kopiera över bilder/andra dokument till tex ett USB-minne för att sedan omformatera datorn.

Mvh
Gubben

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
1/31/09, 11:28 PM
#13

Tack! Enda kruxet är att jag har kört det mesta av det där utan resultat. (Jo, Malwarebytes Anti-Malware tog bort pop-upsen, men inte resten.) Idag, igår och i förrgår körde jag en scan med AVG, som hittade massor med trojaner och cookies, men trots att de togs bort så återstår problemet. Jag har kört scans i felsäkert läge också.

Jag tror att jag har sett filmen du länkar till (jag kan inte se den nu, för datorn orkar inte) om det är den där videon där en kille med flit dar in Antivirus 360 på datorn för att visa hur man tar bort det? I videon jag såg så säger killen i slutet att har man haft viruset i ett par minuter så funkar Malwarebytes Anti-Malware, men har man haft det längre än så, så är det kört. Jag har haft virus, cookies, trojaner och annat skit sen den 24:e, så det är nog inte så mycket mer att göra än att spola ur hela systemet.

Tack för hjälpen, LinaN's gubbe!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
1/31/09, 11:46 PM
#14

*linans gubbe igen*

Denna filmen är med en kille som bryter på någon som bryter på indiska tror jag, han visar hur man stoppar processer som antivirus 360 använder och hur man tar bort det ur msconfig samt visar hur man gör med ccleaner..

Men nu ropar hon..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2/1/09, 12:12 AM
#15

#14 Jag står o färgar garner för fulla muggar i kök och badrum…. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/1/09, 6:58 PM
#16

#14 Aj si. Den har jag inte sett och viruset tillåter inte att jag gör det heller. Men jag ska skicka länken vidare till min far, han kan säkert se den och säga hur jag ska göra.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: