Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 3537 ggr
Ariel61
2009-02-17 21:35

Sylt, saft och sånt

Hur var det med t.ex. sylt på vikinga/medeltid? Jag googlade och fann en del info, men nån här kanske kan tipsa mej om fler infoställen.

Det står socker i flera medeltida recept. Var det inte vanligare med honung som sötningsmedel, eller är jag alldeles ute och cyklar? Och hur förslöt man burkarna, bivax?

Många frågor från en nybörjareSkrattande. Hoppas man får vara lite "dum" iblandFlört

Annons:
Ahnna
2009-02-17 23:28
#1

Klart man får vara dum, annars måste jag lämna den här sajten… Oskyldig

Hur det var med sötningsmedel vet jag inte, men svenska samer har i alla fall i många år förvarat sin sylt i glasflaskor tätade med näverkorkar. Det ska tydligen vara grymt bra för hållbarheten - jag såg 40 år gammal hjortronsylt förvarad på det viset en gång, fullt ätbar fortfarande.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ariel61
2009-02-18 10:04
#2

Tackar, tackarGlad

Jag ska nog prova med både näver och bivax, jag har bådadera utanför knuten.

Bjornen
2009-02-18 10:30
#3

Lingon, tranbär, och hjortron har mycket lång hållbarhet utan sötningsmedel. Samma sak gäller nog också odon, kråkbär, havtorn och berberis. En del mjölksyrning har troligen också skett med bär och frukt. Annars torkades bär och frukt och fick därigenom nästan obegränsad hållbarhet.

Användning av glas och glasflaskor var under lång tid en dyr lyxvara. Man använde istället keramik eller lergods samt trä- eller näverflaskor. Kunskapen att förvara matvaror var mycket större under medeltiden och behov av olika moderna metoder fanns inte. Ett vanligt konserveringsmedel var lingon och tranbär (lingonpäron). Jag tror inte det fanns något behov att förvara bär och frukt helt syrefritt utan man använde nog bara ett tättslutande trälock. Genom användning av sötningsmedel stimuleras mögeltillväxt och ogynnsamma bakterier. Man använde ofta träkärl som möjligen först varit använt som mjölkkärl.

Det är inte uteslutet att man använde särskilda växter som mögelhämmare och konserveringsmedel, såsom t.ex. pepparrot har använts på senare tid. Möjligen har flera växter införts för detta ändamål som vi nu saknar kunskap om.

Socker är ju en extrem lyxvara fram till åtminstone början av 1700-talet. 1739 startar sockerbruket i Gävle som använde sockerrör. Honung fanns däremot under medeltiden men minskade genom kallare klimat mot slutet särskilt norröver.

Ariel61
2009-02-18 10:57
#4

Lingon har ju "inbyggt" konserveringsmedel, att man sötar den sylten är väl mest för att lingon är så sura. Kan ingefära också möjligen användas för hållbarhet?

Anthka
2009-02-18 13:35
#5

#3 och #4 har helt rätt i att lingon har lång hållbarhet..

Ett gammalt recept på just lingon är "vattlingon", min mor gjorde alltid det till jul, liksom hennes farmor (och hennes mor osv). I sverige skulle det kallas "vattenlingon" (stavelsen "en" har fallit bort i det recept som min mor gjorde men det är samma princip):

Rensa nyplockade lingon noga (ett dåligt lingon kan förstöra hela satsen), lägg dessa i en burk med tätslutande lock och fyll på med vatten ända upp. Låt stå svalt. Lingonen håller sig alltså från plockningen i september tills slutet av december (kanske ännu längre, jag har inte provat att låta det stå).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Bjornen
2009-02-18 17:28
#6

#5

Det är inget problem med lagring på detta vis ett antal år. Gissningsvis åtminstone 10 år men troligen längre. Jag har i alla fall lagrat några år utan minsta försämring (förmodligen vitaminförlust).

Annons:
Upp till toppen
Annons: