Annons:
Etiketthantverk
Läst 2441 ggr
AutumnWicca
2/17/09, 10:20 PM

Växtfärga med skvattram?

Har någon provat att växtfärga med Skvattram? Är lite nyfiken på av det ger för färg/färger.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Ahnna
2/17/09, 11:58 PM
#1

Jag har bestämt för mig att skvattram ger gula färger. Jag har inte färgat med det än, men skulle kunna tänka mig att prova nån gång. Enligt vad jag har hört så är inte färgen helt ljusäkta, men ju starkare bad desto härdigare färg.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/18/09, 12:09 AM
#2

Gröna nyanser har jag på det garn som är färgat med skvattram, dock är de inte färgade av mig så jag vet inte om de badat i indigo eller inte.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/18/09, 12:15 AM
#3

#2 Troligen är det det, för det är få växter som ger grönt direkt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/18/09, 12:19 AM
#4

men iaf vad gäller skvattram så ska man akta sig för att inmundiga henne.

Hon är en ganska så stark växtande och har förmågan att få folk att bli litet udda.

Ni har säkert hört uttrycket "skvatt galen" och det är från den tid då man krydda sitt öl eller brännvin med skvattram, så jag vill väl påstå att man kanske ska akta sig litet när man kokar växten.

Har inte provat själv att koka skvattram, men har väl smakat av henne och det är en stark, bitter smak. Har arbetat litet med skvattram som växt under en av de shamankurser jag var på förra året.

Vill bara säga det som ett varningens ord. Så man är medveten att om man är känslig för påverkan så ska man vara frösiktig. kanske välventilerat rum/kök/vara utomhus och använda skyddshandskar vid plockning.

*ler*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Bjornen
2/18/09, 10:36 AM
#5

#4. Det är väl onödiga säkerhetsåtgärder. Visst luktar skvattram starkt när det blommar men handskar är väl onödigt.

Skvattram heter här getpôrs och innebär att det var lite nödkrydda av brännvinet istället för pors. Det väl brännvinet som är det farliga och inte kryddan. Att dricka för mycket skvattramsdricka kan vara lite olämpligt då det innehåller en hel del bitterämnen.

Anthka
2/18/09, 10:44 AM
#6

De prover jag har på skvattram är guldgula - gulbruna. Och de är rent färgade, det vill säga inga överfärgningar av någonting annat.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2/18/09, 10:47 AM
#7

#6 Precis vad jag tänkte, det blir gult med skvattram.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/18/09, 12:19 PM
#8

#5 då ursäktar jag mig för den extra kuriosan… sen får man ju inte förglömma att det finns de som har kontaktkänslighet på växtsafter. Men jag kan hålla mina erfarenheter för mig själv framöver.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/18/09, 12:38 PM
#9

#8 Allas åsikter och erfarenheter räknas! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2/18/09, 1:36 PM
#10

#8 Dela gärna med dig av dina erfarenheter. Jag tar i alla fall gärna del av de Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Bjornen
2/18/09, 5:23 PM
#11

Du får ursäkta mig LinaN om jag skrev på ett burdust sätt.

Skvattram ger väldigt lite växtsaft, men lukten skulle jag mera tro att kan drabba känsliga personer. Själva blommorna avger större mängd "växtsafter" som borde kunna vara farligare. Jag blev förbjuden av mina föräldrar att ha blommande exemplar inne i sovrummet.

AutumnWicca
2/18/09, 6:51 PM
#12

Å vad många bra svar! Vi är några i min klass som funderar på att växtfärga i vårt tekniklabb på skolan fram mot våren och då ska vi ha björk, lökskal och skvattram :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Upp till toppen
Annons: