Annons:
Etikettnutida-diskussioner
Läst 1986 ggr
Ahnna
2009-02-20 11:06

iFokuspoäng

Just nu är jag väldigt förbryllad över mina iFokuspoäng - de krymper i antal! Förvånad Jag hade drygt 2100 poäng, dagen efter 2090 poäng, sedan mellan 2085 och 2095 och idag har jag 2083 poäng. Ehum…?! Jag är mer aktiv nu än förut, ändå får jag färre och färre poäng i potten. Tack för det, Televerket!

Hur går det för er andra, får ni fler eller färre poäng? Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-02-20 11:25
#1

Jag har också märkt det, om jag inte är aktiv under dagen (eller natten) så krymper de. Och de krymper fortare än vad jag kan samla ihop poängen vilket jag finner skumt. Ett sådanthär meddelande ger mig fem poäng. Men om jag bara skriver ett per dag så blir jag av med dessa fem poäng och mer därtill. Det verkar som om iFokus konstruktrörerna tycker att vi ska vara konstant aktiva, dygnet runt. För att kunna behålla våra påäng.

Jag hade 881 för ett par dagar sedan, nu har jag 820 (825 med detta meddelande) trots att jag knatrat på och skrivit massor…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-20 11:39
#2

Jag har lyckats komma upp i 2103 poäng nu, sedan jag postade den här tråden. Men innan dagen är slut lär de ju försvinna igen… Jag trodde att det var poängräkning som på typ Bukefalos (häst-sajt) där man behåller de poäng man har samlat genom alla år.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-20 11:45
#3

Nja, jag läste mig till i informationen om de där poängen att de minskar

"Vid viss tids inaktivitet minskar poängen."

Men jag och iFokus tycker visst olika om vad "viss tids inaktivitet" är. Jag tycker det är urlöjligt att poängen minskar för att jag inte är aktiv dygnet runt. Jag hade kunnat förstå det om de började minska när jag inte varit aktiv på en vecka eller så. Men efter ett par timmar!

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-20 12:02
#4

#3 Håller med fullständigt. Mycket märkligt system!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
2009-02-20 14:49
#5

Har också märkt detta och jag tycker detsamma at det är märkligt system… och inte bra för hälsan heller… man blir ju då stressad när man ser sina poäng minska… Det räcker om det baseras på antal inlägg man gör och stannar vid det… och inte hur aktiv man är och får massa minuspoäng när man inte är aktiv. Sådant tycker jag låter stressrelaterat! Skrikandes

LinaN
2009-02-20 15:06
#6

jag tappar poäng mellan sajter. men sen är man inaktiv i mer än 10 tim så sjunker det drastiskt… som sagt, en veckas inaktivitet borde man tappa på.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-02-20 16:45
#7

Nu har jag inte varit aktiv på flera timmar men har ändå 2115 poäng. Skitskumt det här!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-20 17:55
#8

#6 10 tim, det är ju jättelite (!)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-21 12:45
#9

Yay! 2205 poäng! Cool Jag siktar hårt på den där akvamarinstenen!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-02-21 13:05
#10

#9 Fast jag har skrivit på andra sajter den senaste kvarten så har jag nu bara 2200 poäng… FÖRKLARA DET!!!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-02-23 23:25
#11

Haha! Jag har fått min akvamarin! Men frågan är om den är kvar imorgon…? Det verkar som att det där med aktivitet är något väldigt relativt som ändras från timme till timme. Ibland tappar jag poäng när jag är inaktiv, ibland inte.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-23 23:31
#12

Någon som kontaktat de som styr detta med poäng och frågat vilka regler som egentligen gäller? (och varför inaktivitetsperioden är så förbannat kort)

Jag hade över 900 poäng i fredags, var bort hela lördagen och loggade in söndag eftermiddag. Då var poängen nere i 820, jag hade alltså tappat över 80 poäng på 1½ dygn…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-23 23:33
#13

#12 Jisses! Det var verkligen elakt!

Man kanske skulle slänga upp en fråga på värdsajten (dit alla sajtvärdar kan ta sig och ställa frågor till iFokus-teamet) men jag skulle gissa att 100 personer redan har gjort precis samma sak.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-02-23 23:39
#14

#13 Detta var vad jag hittade i supportdelen:

"Poängen man får är inte beständig utan den har ett bäst före datum. Så det går inte att skriva jättemycket tex på en dag och få upp poängen och sen att poängen ligger kvar på den nivån. För just dom poäng man får tex idag kommer försvinna efterhand.

Vart gränsen går när poängen börjar sjunka och hur mycket den sjunker är info som i dagens läge inte kommer lämnas ut.

Är man aktiv så kommer man så småningom upp i en viss poängnivå och den kommer sen variera dag till dag eftersom nya poäng tillkommer medan äldre faller bort.

Det blir även så att är man aktiv under en kort period och sen inte skriver nåt under en längre tid så kommer det märkas mera." (ur tråden fel/problem med nya i-fokus)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-23 23:42
#15

#14 Men shit, vad skumt! Verkligen luddigt! Särskilt "nya poäng tillkommer medan äldre faller bort" var synnerligen underligt formulerat!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-23 23:47
#16

#15 i och för sig förstår jag, man ska inte kunna sammla ihop till högsta nivån genom att vara jätteaktiv en kort tid och sedan ligga där och glida på maxpoäng och se ut som man är aktiv fast man egentligen inte är det…

Men jag tycker att de har alldeles för kort "bäst före datum", man måste ju få en chans i alla fall, innan de raderar en massa poäng…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-23 23:51
#17

#16 Taket nu är 250000 poäng - undrar hur många inlägg per dag man måste skicka iväg, och under hur lång tid, för att få det?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-23 23:53
#18

#17 ett inlägg ger 5p, bara att räkna Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-23 23:55
#19

#18 Fast man måste ju räkna bort de poäng som dras av för att man inte är aktiv dygnet runt. Och så länge de inte kan kläcka ur sig hur mycket poäng som dras bort varje inaktiv timme så går det ju inte att räkna korrekt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-02-24 00:20
#20

Vi gör ett test… Om jag kommer ihåg imorgon bitti ska jag kolla hur mycket poäng jag har då och jämföra.

Om jag får 5 p för det här inlägget får jag 2644 poäng.

Loggar ut nu.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2009-02-24 10:16
#21

Nu har jag 2627 poäng…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-24 10:27
#22

#21 det jag tycker är lustigast av allt är att om dessa poäng har ett "bäst före datum" så borde de ju minska i hela 5 tal eftersom de ökar i hela 5 tal (ett inlägg är 5 poäng, jag har kollat undertiden jag skrivit).

Men så är det inte, utan har jag 935 när jag loggar ut så kan jag har 927 när jag loggar in, det är 8 poäng och mig veterligt så är 8 inte ett helt 5-tal…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-24 10:37
#23

#22 Ja, det har jag också funderat över!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

droander
2009-02-24 19:58
#24

för min del som ligger på en låg nivå och bara har glas försvinner 1 poäng varannan dag. det kan ju då bero på procentantal beroende på vilken nivå man ligger på.

så ju mer aktiv du är ju mer förlorar du på attt vara inaktiv

det är vad jag tror iaf

Ahnna
2009-02-24 22:08
#25

#24 Jag gissade att det kunde vara så, men jag tycker att det är grymt galet! Man ska ju inte bli straffad för att man inte kan vara aktiv lika mycket varje dag - om jag är inne i 2 timmar ena dagen och skriver 50 inlägg så är det ju taskigt att jag blir av med en massa poäng om jag bara är aktiv i 1 timme dagen efter och skriver 10 inlägg. Med det här systemet tvingas man ju vara lika aktiv hela tiden för att inte tappa en hel drös poäng varje inaktiv timme.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-24 22:20
#26

#25 jag gilla inte poängsystemet alls från början, jag känner mig oerhört stressad. idag har jag passerat 2150p tre gånger!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-24 22:22
#27

#26 Jag hade nyss 2800 poäng, men efter att ha skrivit 3-4 nya inlägg har jag bara 2795 poäng. Det finns ingen logik!!!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-02-24 23:58
#28

#27 visst är det underbart med ett organiserat kaos som inte fungerar enligt kaos lagar?Obestämd

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-25 10:57
#29

#28 Helt rubbat…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: