Annons:
Etikettpaviljonger-inredning
Läst 3652 ggr
LinaN
2009-01-19 03:08

Husgeråd/tält

Vad har ni för husgeråd och annat när ni åker ut på marknader. Går du enbart som besökare i dina kläder eller bor du på marknadsområdet?

Om du bor på området berätta gärna mer vad du har med dig för utrustning mm.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
2009-01-19 03:12
#1

Jag håller på att bygga upp utrustning så jag akn bo i tält inne på området men i dagsläget så blir det oftast på plastcampingarna i anslutning till marknads/evenemangsområdet.

vad har jag då för sovutrustning och annat?

  • En fuskpälspläd fodrad med ylletyg.
  • två klassiska militärfiltar
  • en beigerosa yllefilt jag funda p loppis för 35kr.
  • vanlig kudde eller min mantel hopknölad till kudde.

Sen i husgeråd

  • tallrikar i trä 2st
  • 2 dryckeshorn och sen har jag även diverse keramiska dryckeskärl
  • smidd sked

Saknar fortfarande massor med grejor, har beställt en trefot som är klar sen ett år tillbaka men smeden får inte tummen ur och skickar mig uppgifterna för hur det ska fraktas osv… litet irriterande men det kommer väl vad det lider. Vill ha litet kokkärl och sådant med senare så jag kan laga mat på plats.

Och planerna på att sy tält kvarstår, kanske har man råd till hösten… var sak har sin tid ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-01-19 10:30
#2

Åker som väpnare/riddardam i nordic och bor i medeltida paviljong med sambon som är riddare. Utrustningen kompleteras allt eftersom och är påväg att bli en diger lista.

2 tältsängar (mycket skönare än liggunderlag!)
2 sovsäckar och kuddar
1 yllefilt (jag är frusen)
1 kista för kläder och andra bra att ha saker
2 skrin för småpryttlar
ett gäng förvaringspåsar för allt från plåster till sömnadssaker
1 koffertliknande sak för riddarrustningen
1 korg för husgeråd
1 björnfäll att ha på golvet
1 matta
1 fältaltare (vi är även medlemmar i en tempelriddargrupp)
husgeråd så som tallrikar (flata och djupa) bägare, supkopp, skedar (har ännu inte hittar bra kniv att äta med)

det ska tillkomma draperier i paviljongen och ljushållare (och gärna en modernare värmekälla av något slag)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-01-19 10:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har "hela kittet", alltså både tidsenliga kläder och paviljong med tillhörande tidsenlig inredning. (Så tidsenligt jag har kunnat göra det, i alla fall. Inga moderna grejer som syns.)

Det jag tycker att man behöver mest av i tältet är förvaringsmöjligheter som kan användas som sittmöbler = lådor, kistor, koffertar och så vidare. Jag har en gammal brudkista i trä med smidda beslag som jag brukar ha en duk över, den går utmärkt att ha både som garderob och bra-att-ha-låda samt stol/soffa när man får besök. Den går också att ställa ljus och kandelabrar på på kvällarna när man vill få lite ljus i tältet.

Jag hittade ett klaffbord på IKEA för typ 149:- som är i äkta romersk stil, så det använder jag som "sängbord" med en duk över. Går inte att sitta på, men är väldigt praktiskt att ha skålar med småsaker på samt ljusstakar för ljusets skull.

Sen har jag ju min säng, förstås; en isärtagbar träram med ribbotten och madrass. Lite pyssligare att få med sig i bilen än en luftmadrass, men mycket hållbarare och mycket skönare att sova i när det är kallt, eftersom man kommer upp en bra bit från marken.

I husgerådsväg har jag inte så mycket, eftersom det jag hade har gått sönder efter lite för mycket användande… Men jag har en tennbägare, en silversejdel, silverbestick, ett silverfat, ett träfat (som jag fått av LiadeThornegge - tack!!!) och så fick jag en träskål och en svepask med tillhörande sked i julklapp av pappa. (Perfekt för socker eller andra kryddor.) Asken är jättefin med vikingatida drakhuvud på sidorna, pappa har gjort den själv. (Så nu är jag nervös att den ska komma bort eller gå sönder i packningen…)

Ljusstakar, kandelabrar, ljusfat, ljuslyktor m.m. är en livsnödvändighet! Och tändstickor. Massor av tändstickor inpackade i plastpåsar, så att de håller sig torra även på syndaflodsevent. Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

niare
2009-01-19 11:42
#4

gutesäck med halm i :) de e varmt och skönt funkar såväl som på medeltida event som lajv…

Ahnna
2009-01-19 11:51
#5

#4 Till vad? Madrass? Kudde? (Kläder…?) Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-19 13:26
#6

#3 hur bred är din säng? jag funderar på att låta tillverka något liknande fast 120 bredd så både gubben o jag får plats ^^ visst är vi vana vid lyxen av 160 hemma men ute på event tenderar det till att kunna bli rätt så svinigt kallt…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-01-19 19:11
#7

#6 Jag har för mig att du frågade samma sak i artikeln som jag skrev om in säng… *tänka*

Den är i alla fall 90 cm bred och samma modell kan göras till 120 cm, men då måste man ha en bräda under ribbottnen som extra stabilitet, annars knäcks ribborna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-19 22:50
#8

#7 jag har dåligt minne vet du ^^ alzheimers light. Men extra bräda i mitten är ju inga större bekymmer så sett. Men då vet jag ^^

utan bräda kan man ju inte ägna sig åt osedligheter… trött på att sängramen ger sig :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Salo
2009-01-20 00:47
#9

#4 och #5 Ja gutesäckar är kanon. Det hade vi sist. Det kan användas som sittkuddar, madrasser och/eller ha kläder i. Jag är gärna medeltidsklädd och ska jag övernatta vill jag göra det på "rätt" sätt i medeltida boning av något slag. Jag har en medeltida paviljong. Har införskaffat rätt mycket skålar och bestick men saknar bra förvaringsmöjligheter som påsar, väskor, kistor och korgar. Mer sånt tack. :) Måste även utöka mitt klädförråd och införskaffa fler djurfällar. Har ett fårfäll som får åka med överallt. Dels ligger den på sadeln under tornerspel och annars är den mysig att sitta eller ligga på. Ljusstakar och sånt har jag nog rätt mycket av. Men nu saknas pengar för att kunna samla ihop mer grejer. :(

LinaN
2009-01-20 01:10
#10

#9 jag har en gammal ren som heter sune-gösta som vi släpar omkring på överallt…. får nog ta fram o vädra honom o se om han börjat möggla eller inte ännu Obestämd han ligger i källaren så där kan man aldrig lita på luften…. samt så hade ha nvart i lägenheten hade han löat ner så kopiöst att katten o hunden hade framstått som icke-fällande.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-20 11:17
#11

#9 Jag har lagt fram lite förslag på lådor och annat i medeltida stil till min far som har tillgång till en träslöjdsverkstad. (Bandsågar, slipmaskiner, svarv… Lycka!) Förhoppningsvis kommer vi tillsammans bygga lite sånt i år, eftersom jag behöver sånt också. Brudkistan jag nämnde är bra att ha, men den är lite otymplig att bära. (Fel form, den är för bred och lång för att jag ska orka bära den när den är fullpackad.) Så jag skulle vilja ha lite pallar och mindre koffertar istället, som är lättare att få plats med i bilen också. Brudkistan går liksom inte att knöka ner bakom förarsätet utan den tar upp nästan hela bakluckan.

Det svåra har varit att hitta lämpliga modeller på medeltida (äkta) fynd som man kan kopiera. Jag vill inte ha några fantasiprojekt utan ska jag bygga, slipa, fila och hyvla så ska det bli en så äkta modell som möjligt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-01-20 11:20
#12

#10 Det är nackdelen med alla skinn (men kanske framför allt ren tyvärr) efter ett tag så blir de så gamla så de fäller. Frukar dagen då Major Ursus börjar fälla.

Gutesäckar (är det jutesäckar ni menar????) tror jag inte mycket på. Men som sagt, det är jag det och min åsikt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-01-20 11:31
#13

#12 Det heter väl jutesäck med J? Det har ju inte med gutar att göra. Tungan ute Skitsamma… Jag tycker i alla fall att det är snyggare med juteväv än med moderna grejer, men jag skulle nog inte vilja ha en jutesäck som kudde.

Älghudar fäller nog värre än renar, förresten.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-01-20 11:43
#14

#13 jo jag blev lite fundersam över alla "gutesäckar" som avhandlats här. Det var inte förens nu jag kopplade ihop det med Jute (och hoppas jag kopplat rätt). ;)

För mig så är jute lika stilvidrigt som modernare saker. Jag skulle lika gärna kunna ha en plastpåse som en jutesäck (hellre plast faktiskt, jute fäller så förbaskat mycket fibrer). Men som sagt, det är mina åsikter. Jag har full förståelse för att man använder jute och tycker det är helt ok när andra gör det (förutsatt att de gjort ett medvetet val och inte bara använder det för att man tror att juteväv är medeltida)

Ah, det hade jag ingen aning om. Vad intressant, undrar varför.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-01-20 12:29
#15

#14 En i NK hade en älg som matta i sitt tält förr om åren och den fällde nåt så infernaliskt så man nästan halkade när man klev på den. Förvånad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-01-20 13:52
#16

#15 Tur att Major Ursus inte fäller då, vi (eller snarare sambon) planerar att ha honom i tältet. Det enda man måste se upp med är huvudet, annars riskerar det att bli "same procedure as last year" Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

niare
2009-01-20 17:54
#17

jag menar en säck som ham har typ krossat korn och sånt i finns ju attg köpa eller så gamla bönder dem :P sova på kudde får man leva utan hehe

Anthka
2009-01-20 18:59
#18

#17, Är säcken ganska grovt vävd och sticksig? I en ljusbrun färg (och fäller fibrer överallt)? I så fall är det juteväv/jutesäck.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-01-20 20:57
#19

Som kudde så viker man ihopa sin mantel eller klänning och använder…. mycket smidigt ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Salo
2009-01-20 21:13
#20

Jaja, juteväv är inte medeltida men ser ju defenetivt bättre ut än en plastpåse… seriöst. Jag har jäkligt taskig ekonomi så nu får det hellre se medeltida ut tills jag har råd att göra allt medeltida. Använder inte säcken som kudde men som madrass. Tycker det åtminstone ser bättre ut en en nutida madrass. Många som leker medeltid använder ju jutesäck som kläder så för det otränade ögat ser det ju bättre ut än inte alls. Det är mitt medvetna val tills jag har råd med annat.

Annons:
Ahnna
2009-01-20 23:24
#21

#20 Det gör du helt rätt i, tycker jag! Flört (Och jag håller med om att jute ser trevligare ut än plast, även om jute i sig inte är det snyggaste och mest HK materialet man kan välja.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-01-21 11:11
#22

Men snälla nån

#20, alla gör sina medvetna val du har gjort ditt (att använda jute) och jag har gjort mitt (att inte göra det).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Salo
2009-01-21 13:51
#23

#22 Ja, vad har jag sagt? Vadå snälla nån? Som sagt, det är mitt medvetna val för att jag inte har råd med bättre. Men jag förstår inte riktigt hur du kan säga att du hellre väljer plast bara för att jute inte är medeltida. Jute ser väl ändå bättre ut? Eller ska vi som inte har råd att ha allt korrekt från början vänta helt med det medeltida tills vi har införskaffat allt Historiskt korrekt?

niare
2009-01-21 15:21
#24

om vi ska vara korrekta så får vi inte använda något om det inte är medeltida och hur många har äkta medeltida saker hemma :S spelar väl ingen roll hur man vill sova, släpp inte in nån i tältet om du anser att det inte är medeltida,

Anthka
2009-01-21 15:43
#25

#23 Jag tror inte på att använda juteväv, det är mitt val, men det innebär inte att jag tänker halshugga alla som väljer att göra det. Väljer du eller någon annan att använda det materialet så är det upp till dig/de.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2009-01-21 15:46
#26

Ahnna, hur mycket plats tar din träsäng i bilen? Svärfar har storslagna planer på att bygga en sådan till tältet men både jag och sambon är tveksamma då vi tror det blir svårt att få med den (och allting annat som ska med).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Vattnadal
2009-01-21 16:23
#27

Vill man ha ren som inte fäller, ska man känna samer, och få köpa de som de egentligen behåller själva. Vi har 3 nu, en riktigt dunderbra, köpt av en bekant som känner samer. Den var dyr, men av en underbar kvalitet. Håller toppenfint nu, minns inte hur gammal den är, men mer än 10 år i alla fall.

Sen har vi en till, ny, som fäller ytterst lite, men kommer att fälla mer med åren. Den 3:e fäller så man kan inte ens ha den i en pavve. Blir bara ute på bänkar när vi grillar korv, typ.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Ahnna
2009-01-21 17:48
#28

#26 Jag lägger ihop alla lång- och kortsidor samt benen till en bunt som blir cirka 2 meter lång (sängens längd), 15 cm bred och kanske 15 cm hög. Ribbotten rullar jag ihop till en liten rulle och kilarna tar jag i en påse vid sidan. Mer plats tar det inte.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-01-21 21:01
#29

Oj, det var ju förvånandsvärt lite plats. Då är det bara längden vi kommer få problem med.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-01-21 23:00
#30

#29 takräcke? Det är något som jag funderar på allvarligt att skaffa den dagen jag har bil, för då kan ma nslänga upp långa saker på taket, dvs sängens sidor och tältstängerna. och så presenningar omkring det för o skydda mot väta om det skulle regna på vägen till evenemanget…. för sängens långsidor och tältstängerna lär kanppast maxa vad man får ha på biltaket. Tungan ute

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-22 11:03
#31

#30 Det beror på hur stor bil du har. Flört En liten Smart Car blir nog väldigt intressant att köra med 2-metersstolpar på taket! (Om det ens finns takräcken till de där små skämtbilarna!) Men med en vanlig mellanklassbil eller combi är det inga problem att ha sånt på taket.

Om jag åker ensam i bilen så får jag plats med paviljongstolpen, sängen, madrassen, tältväskan (som är nästan en kvadratmeter stor) ett bord, brudkistan, två IKEA-kassar fulla med mattor och presenningar till paviljonggolvet, flera tygsäckar och väskor med kläder och husgeråd, sadel och andra hästgrejer inklusive foderhinkar m.m., alla vapen (fler spjut och svärd, men lansen åker i hästttransporten) och min cirka 3 meter långa fana. Jag kör med en Mazda 626 combi. Det blir trångt och man får mickla lite med alla långa grejer så att de får plats mellan sätena och mellan passagerarsätet och passagerardörren och så vidare. Men det går. Jag har åkt så rätt många gånger. (Jag har takräcken, men orkar aldrig sätta upp dem så jag har allting inne i bilen.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-01-22 11:04
#32

Pavven brukar vi skuffa in i hästtransporten (när vi inte har häst sambor vi i föreningens stora mögliga pavve) men sängen borde man ju ha med sig även vid ett sådant tillfälle.

Takräcke vore en idé ja, det finns det dessutom redant till bilen vi åker med nu. I framtiden satsar vi nog på en van av något slag.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-01-22 14:40
#33

#31 TETRIS!!! Det är alltid lika utmanande att packa en bil. Jag då har utvecklat under många års flyttande från olika lägenheter en förmåga att packa in allt i ett lass, allt utom blommor och ömtåliga lampor dvs.

Jag funderar nästan på en B-kortshästlastibil till framtiden. In med häst och paviljoner och allt det andra i kärran o sen är det bara å åka ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-01-22 15:27
#34

#31 och #33 Japp tetris i alla högsta grad!

Om man bortser från pavve, spjut, pik, fana, lans och hästsakerna som åker i transporten (där det förövrigt också blir mycket tetris vid packning) så har vi en volov kombi som vi alltid är 3 pers i (vi har inte prövat 4 än, men det ska bli ett intressant expriment) det innebär: tältsängar, väskor, korgar, instrument, riddarsaker (sköld vapen mastigt tung riddarlåda) Nu ska en av väskorna bli en kista under nästa säsong + mattan och major ursus vilket gör exprimentet extra intressant. Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2009-01-22 15:33
#35

#33 Tetris, ja. Precis så!

Det tråkiga med små hästlastbilar (såna där med 2 platser för hästarna) är att man förlorar stora mängder lastutrymme som man har när man kör med bil + transport. De som är för B-kort saknar oftast baksäte och den baklucka man har på personbilar att lasta saker i. Man har platsen bredvid hästen (om man inte har 2 hästar) att lasta på, men det har man ju när man kör vanlig transport också.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2009-01-22 19:34
#36

Själv önskar jag mig ett tält (eller önskar att jag hade tid att sy ett), eftersom jag är en fattig stackare som tigger sovplats i andras tält.

Nåja, jag är faktiskt medlem i en förening som äger tält - så alldeles "andras" är väl inte tälten…

Ahnna
2009-01-23 11:04
#37

#36 Det behöver inte bli så dyrt att sy, ju. Glad Ett A-tält (typiskt "vikingatält") innehåller inte så många sömmar heller så det tar inte så lång tid att sy. Det jobbiga med de tälten är att få till träramen vilket kräver lite snickarkunskaper.

Ett sånt här; http://www.sueandjohn.com/monstonitrus/photos/EW_XXI/VikingTent.jpg

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-23 13:56
#38

#37 och inte bara det, det är också otroligt mer knöggligt att transportera utan takräcke ^^

De saxiska tälten är mer lätthanterliga… och det är ett sånt jag hade tänkt sy ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-23 14:48
#39

#38 Har du bild?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-23 16:53
#40

Ett sådant häringa tält…. Det är rätt vanligt förekommande på vikingamarknader då det är mer praktiskt att ta med sig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-23 18:13
#41

#40 Typ ett sånt jag trodde du menade, men blev osäker. Men det är ju lite jobbigare att sy… Obestämd Men å andra sidan så står de där tälten väldigt stadigt när det blåser.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-01-24 03:56
#42

#41 jo jag hoppas på att de ska stå stadigt ^^ med tanke på att nere i foteviken så blåser det rätt så bra… för några år sen blåste ju två eller om det var tre A-tält iväg en beta…

Så jag röstar för rejäla tältpinnar att slå ner i backen sen ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-24 10:54
#43

#42 Tältpinnarna ska vara i metall och minst 25 cm långa från kroken till änden. De måste slås ner tills kroken är "försvunnen" i marken, då ska de inte kunna lossna om det inte är väldigt porös jord.

Har man inte förankrat sitt A-tält så får man nog skylla sig själv om det blåser iväg… Oskyldig Självfallet måste de också fästas i marken eftersom de har en så bred sida som vinden kan ta tag i.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-24 12:40
#44

#43 eller så är hela området byggt på en gammal sopetipp så underlaget är itne det bästa…. menmen ^^

Jag har planer på att inte blåsa bort iaf ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-24 14:24
#45

#44 Soptippar brukar ju vara lagom porösa. Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: