Annons:
Etiketthantverk
Läst 1303 ggr
Ahnna
2/23/09, 11:11 PM

Kolla in denna underbara lover's purse!

Uttrycket "lovers purse" eller "lovers pouch" kommer av högmedeltidens broderade tygpåsar med en man och en kvinna i olika sammanhang på.

Maîtresse Sabine du Bourbonnais (SCA-namn) har gjort en egen variant av en lover's purse som verkligen är helt otrolig! Nästan hela är gjord i klyvsöm, vilket blir väldigt snyggt men tar hur lång tid som helst. Hon skriver på sin hemsida att påsen tog nära 400 timmar att färdigställa!

Kolla in: http://www.boryssnorc.com/content/view/4/9/

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2/23/09, 11:22 PM
#1

Fantastiskt!

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2/23/09, 11:24 PM
#2

#1 Jag tänkte först "en såndär kanske man skulle göra" men sen kickade förståndet in och sa "NEJ!" Skrattande Den är grymt snygg, men shit, vilket jobb…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2/23/09, 11:28 PM
#3

#2 klar man skulle kunna göra en sådan, som ett långtidsprojekt (ett mycket långt långtidsprojekt)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2/23/09, 11:32 PM
#4

#3 Extremt långt! Dyrt var det också, i alla fall för Sabine. Runt 1500:- bara i material… Men det går ju alltid att hitta billigare, förstås - jag köpte till exempel cirka 1000 m bomullstråd för broderi för 40:- på en symässa förra året. Samma försäljare hade nystan i samma storlek i regnbågens alla färger. Man måste ju inte köpa DMC-garn som är i tåtar om 8 meter per docka för massor med pengar…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2/23/09, 11:33 PM
#5

#4 Precis, om man tar lite vad man har hemma så blir det mycket billigare.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anco
2/23/09, 11:37 PM
#6

Suverän, helt fantastisk. #2… hade liknande tankar…även mitt förstånd sade mig att jag har inte det tålamodet eller tiden att göra något liknande Rynkar på näsan

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman

Annons:
Ahnna
2/23/09, 11:40 PM
#7

#6 Jag sitter och funderar… (Kan inte låta bli!) Om man gör en lite mindre påse och ser till att det mesta är gjort med läggsöm, som ju tar lite mindre tid än klyvsöm, då kanske man skulle orka göra en såndär… (Läggsöm benämns "couched" på engelska.) Och framförallt skulle jag, om jag gjorde en sån påse, undvika en massa kläder med veck och grejer som kräver en massa tålamod med rätt nyans på garnet! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/24/09, 1:00 AM
#8

#7 du får väl börja göra en påse som du har med dig på evenemang och jobbar med när du inte sitter till häst Skrattande

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[trollduva]
2/24/09, 1:11 AM
#9

tänk om man kunde sy så bra,den är riktigt vacker

Anthka
2/24/09, 10:16 AM
#10

#7 Precis, det går ju att sänka ambitionsnivån lite och ändå få en helbroderad påse.Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2/24/09, 10:23 AM
#11

#8 Jag är lite allergisk mot hantverk i fält, faktiskt. Skäms Jag tycker att det blir en massa snack med kompisar och väldigt lite verkstad, det saknas oftast ett bra bord att ha grejerna på, det kan vara kallt eller olidligt varmt, det kan bli fuktigt, nålar som är tappade på marken syns oftast inte förrän någon får den rakt in i foten, och så vidare… Oskyldig

Men hade jag en bra arbetsyta så kanske jag skulle orka bemöda mig att sitta med ett broderi ute på event.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ariel61
2/24/09, 12:04 PM
#12

Mycket vackert arbete! Det skulle vara roligt att försöka göra nån liten provlapp med färre detaljer o färre nyanser, bara för att se om man kan.

Klyvsöm, jag tycker det påminner om kedjestygn, eller…?

Ahnna
2/24/09, 12:13 PM
#13

#12 Nej, klyvsöm är som en raksöm där man klyver ena änden på det stygn man just sydde. Med kedjestygn blir det ju två rader med tråd som bildar en kedja, men med klyvsöm är det bara en rad med tråd.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
2/24/09, 12:18 PM
#14

Helt fantastiskt snyggt! En sådan vill jag göra!

Klyvsöm är mitt favorit stygn! Har broderat en kudde med inspiration av skånsktyllebroderi i klyvsöm och olika bottensömmar, mycket trevligt och avkopplande.

Jag rekomenderar att brodera på ylle/kläde med mora redgarn (ullgarn). Ull fyller mycket mer än bomull och silke

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Upp till toppen
Annons: