Annons:
Etiketthantverk
Läst 4211 ggr
SHV-Pysen
2009-01-18 19:55

Förklara Nålbindning?

Jag är ju helt ny i det här med medeltid och med andra ord helt borta. Jag har börjat övat upp hantverket lite, inget har blivit helt tidsenligt, men som sagt, jag lär mig fortfarande ^^,

Idag hade jag lite tråkigt och lyckades hitta en hel korg med en massa garn. I stort sett bara bomull men eftersom jag lär mig så börjar jag md billiga varianter som vi har gratis hemma innan jag lägger pengarna och energin på riktiga saker.

För att komma till saken: Jag kom iaf att tänka på att sticka något först när jag hittade allt garn, men sedan kom jag på att det kunda vara kul att testa medeltidens variant; nålbindning!

Jag har ingen aning om hur man gör detta, vad man behöver osv, så finns det någon som kan förklara (helst visa lite med bilder) och/eller länka någonstans där det finns? Jga har fått uppfattningen om att det är svårt, men det kanske det inte är? Jag kan knappt sticka så det kasnke blir hemskt svårt då??

Men man får väl exprimentera sig fram i sådana fall. ^^

Annons:
Ahnna
2009-01-18 20:09
#1

Det här är bland annat LinaN bättre på än jag är, men det finns också böcker som handlar om nålbindning samt studiecirklar och andra kurser. Det allra enklaste är om någon som kan nålbinda visar dig hur man gör. (Jag har försökt lära mig via bilder i ett kompendium, men det gick inte.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-01-18 21:01
#2

Bara en liten förtydling. Väljer man att återskapa (europeisk) medeltid från 1300-tal och frammåt är stickning minst lika bra som nålbindning.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

droander
2009-01-18 21:05
#3

Spangmurs sida har en riktigt bra förklaring. (klicka häftet som pdf-fil)

Häftet fokuserar på att göra en åselevante men där finns även trekantiga sjalar och annat beskrivet lite lätt^^

LinaN
2009-01-19 03:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nålbindning är ett underbart hantverk. Jag kan rekommendera en bok/häfte som ges ut av ett hantverkssällskap, brukar finnas på tradera för en billig peng.

Jag har till o med för mig att jag skrivit en artikel om nålbindning på lajv.ifokus…

mössan här har jag nålbundit och ska sätta mig coh nålbinda en till Ahnna med…. *muttra* med världens smalaste 3 trådiga ullgarn …. urr. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-19 10:53
#5

#4 stackars dig, LinaN! Mitt hemska garn… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-19 13:29
#6

#5 mhmm jag drar mig nästan för att börja…. hemska garn (fast det är ju väldigt mjukt o fint ^^)

Här kan man läsa mer om nålbindning.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
zayla
2009-01-20 00:38
#7

Lina…Jättetjusig luva!!

Vill oxå göra en sådan….(fast i andra färger…)

Jag kollade länken också o hittade intressanta bilder på nålbindning, det påminner nästan som om virkning! Eller….blandning av virkning och stickning? Äh….

Har garn hemma som jag skulle virka till en sjal men, man kanske skulle nålbinda en sådan ist så det blir riktig hantverk?? (fast virka går fortare när man "know-how". )

Om jag skaffar mig en nål…skulle du kunna visa mig då ?

LinaN
2009-01-20 01:07
#8

Jag som i Lina?

visst inga problem :) Har somsagt planer på en handarbetsgrupp och som det är nu så är det jag, en tjej från stallet och en tjej från lilla edet. Så skoj om vi blir några fler. Det som har röstats för är att man träffas på helgerna då det är mindre o göra för de som pluggar o så.

Ahnna, nu har jag börjat på din mysse… garnet är suveränt att jobba med, så mjukt o fint, kanske litet för mjukt för det trasslar sig ofta. Jag har kommit 1/4 del av mössans färdiga längd, men den blir ju bara bredare o bredare nu så nu är det det börjar gå långsamt ^^

ränderna är ca 1 inch tjocka hoppas det är randigt nog ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-20 11:11
#9

#8 Shit, vad snyggt!!! Skrattande Ja, jag vet att garnet är trassligt, det var ett helvete att nysta upp det från härvan efter färgningen… Men det är ju så mjukt och mysigt så man måste förlåta det! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ariel61
2009-02-17 11:28
#10

Hej alla härinne!

Jag är ny här och ny på medeltiden, förutom ett stort intresse. Men iaf, så undrade jag om stickning/virkning på det sättet som vi känner till det funkar på en vikinga/medeltids-marknad.( Nu visar jag hur okunnig jag ärFlörtSkrattandefinns det en tydlig gräns mellan vik.. och medel..? ) Så hittade jag svaret (tror jag) här i tråden. Bara två frågor : Vilka sorts stickor kan man använda för att inte vara alltför off, och är nålbindning äldre än nämnda tekniker?

LinaN
2009-02-17 11:38
#11

#10 nålbindningen är äldre än både stickning och virkning.

Vettiga stickor för "medeltida" stickning kan du själv tillverka av en tunn rundstav i den tjocklek du vill ha samt två glaspärlor att fästa längst ut på dina stickor så garnet inte rymmer över kanten.

Jag fick i julklapp en DVD-film som heter "tvåändsstickning" som är äldre än den moderna stickningen, har tyvärr inte tittat på filmen ännu men den står här i DVD-hyllan ändå ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-02-17 11:56
#12

#10 du kan också använda gamla hederliga metallstickor (de som är tunga, inte de nyare i lättmetall)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-17 12:45
#13

#10 Det stämmer att nålbindning är äldre, men "vanlig" stickning är inte så modernt som man kan tro. Det stickades med stickor på medeltiden också och resultatet påminner starkt om den sorts stickning som folk ägnar sig åt idag. Jag själv har en stickad väska som är hårt valkad (krymt med värme) som är helt okej att ha på medeltida event.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-02-17 12:51
#14

#13 men då är det nog tvåändsstickning, den är äldre och när man är klar så är den vindtät ^^ tvåändsstickningen liknar den vanliga sticknignen men skiljer sig ändå, ska titta på filmen nåndag så jag har mer att gå på.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-17 12:53
#15

#14 Vilken sort det är vet jag inget om, bara att man inom till exempel SCA godkänner vanlig stickning eftersom den påminner om den medeltida stickningen. Min poäng är att det är en myt att man inte stickade alls på medeltiden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-17 12:54
#16

#13 men sedan beror det ju på vilken del av medeltiden man är intresserad av om sktickning blir aktuellt eller inte.

Själv håller jag på med min förvaringspåse, mönsterstickning med gamla gotländska mönster (nej den ska inte valkas).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-17 12:56
#17

#16 Självklart, som med allt annat. Allt beror på tidsperiod och geografi.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-02-17 12:57
#18

Tvåändsstickning rekommenderar jag varmt! Lite knepigt första gången när man ska lära sig uppläggning men efter det så går det smidigt!

Blir mycket tjockare och mer stumt än vanlig stickning.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-02-17 12:59
#19

#18 Du har ingen bild?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-17 13:02
#20

#18 det är intressant med vanlig stickning kontra tvåändsstickning. Det verkar som om den vanliga kom söderifrån medan den med två ändar (som ju blir mycket varmare) kom norrifrån

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
AutumnWicca
2009-02-17 13:03
#21

Kan leta redan på min provbit från kursen, lägger upp den här i tråden ikväll. Ska iväg till Universitetet strax :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

AutumnWicca
2009-02-17 19:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

här kommer nu en bild på tvåändstickning :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-02-17 20:01
#23

#22 Vad snyggt!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-02-17 20:18
#24

om du vill kan jag scan in en beskrivning och skicka till dig :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-02-17 21:02
#25

#24 Du kanske kan lägga den i en egen tråd? Glad Finns nog fler som vill lära sig.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-02-17 21:08
#26

Det kan jag nog göra, ska bara se till att scana först så lägger jag en ny tråd imorgon :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ariel61
2009-02-17 21:12
#27

AutumnWicca: Snyggt! Vill lära migGlad

Annons:
AutumnWicca
2009-02-17 21:35
#28

Kommer en egen tråd med beskrivning närmare helgen :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

SHV-Pysen
2009-02-18 12:50
#29

#28 Kan knappt vänta! Det var ju jättesnyggt!!

Ariel61
2009-02-19 17:34
#30

Hej allihop!

Länge leve bibblan! Hittade en bok om Tvåändsstickning och en om NålbindningSkrattande.

Upp till toppen
Annons: