Annons:
Etikettallmänt
Läst 2053 ggr
Ahnna
2/12/09, 5:36 PM

Hur hjälper man bäst nybörjare?

Ponera att en nybörjare inom medeltid har sytt en egen dräkt för första gången, bara att den inte alls ser medeltida ut. Snarare en fantasiskapelse á la Hollywood.

Hur lägger man fram det för personen i snälla ord, för att vara hjälpsam, utan att låta elak och dum? Om personen inte frågar om hjälp så är det ju lätt att låta bli, men om samtalet glider in på vad som är rätt och inte enligt medeltida dräkttillverkning? (Samma med annat hantverk eller utrustning.)

Hur får man in nybörjare på "rätt köl", om det finns en sådan, utan att nybörjaren tar illa upp eller känner sig dum som inte gjorde rätt från början?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2/12/09, 5:42 PM
#1

Positiv och konstruktiv kritik, poängtera vad som är bra, vad man har lyckats med.

"Ok modellen kanske inte är helt rätt, men du har i alla fall använt ylle många anväder bomull första gången"

Ta det negativa lite i taget och förklara allt eftersom personen blir nyfiken och vill veta mer. Istället för att ösa över alla felaktigheter på en gång. Poängtera (gärna med egna exempel) att alla gör fel i början.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2/12/09, 6:03 PM
#2

#1 Jag förstår hur du menar, men samtidigt är det himla svårt om personen ifråga har klätt sig i lamé och acetat från topp till tå. Det finns ju goda försök till nåt korrekt, som fallerar lite på grund av att man kanske har förvirrat några olika tidsperioder, men det finns också rena Disney-dräkterna som inte hör hemma i medeltiden på något sätt… Alla har säkert sett dem på marknader och annat, de där kläderna som man själv inte skulle ta i med tång ens. Skäms Mina kläder har inte alltid varit helt korrekta heller, men konstmaterial har jag undvikit för det mesta i alla fall. *klappar mig själv på axeln*

Det svåraste tycker jag är när en nybörjare vill sy en dräkt och ber om råd, men förutsätter att det är fritt fram att experimentera hur mycket man vill med färger, snitt och dekorationer. Det är svårt att omfamna någons entusiasm när den är så stor, men extremt felriktad, och försöka putta den i en ny riktning som är mycket smalare… Det går liksom inte att undvika att göra personen besviken när denne inser att det inte går att vara tidsenlig samtidigt som man använder fantasy som förebild.

Hur många var det inte som kastade sig efter mönster till Eowyn's vita klänning från De Två Tornen när den filmen nyss hade haft premiär, till exempel? Jag skulle vara rik nu om jag fick en tia varje gång någon frågade hur man gör såna ärmar… Obestämd Snyggt, javisst, men medeltida… nej!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2/12/09, 6:52 PM
#3

#2 Någonstans måste det väl (även i en acetatklänning) finnas någonting bra att gå efter

Annars kanske man kan börja med att berätta att modet ser olika ut beroende på vilken del av medeltiden man är i och ställa ledande frågor. "hur vill du att din klänning ska se ut" och utgå ifrån det svar man får. Men det blir mycket handledande och inga råd som kan ges en eftermiddag på medeltidsveckans marknad.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2/12/09, 7:57 PM
#4

#3 Ja, man hoppas ju kunna hitta nåt bra i någon detalj! Glad

Det är nog precis det du skriver som är det stora felet när man försöker hjälpa nybörjare - många förväntar sig att det ska gå snabbt och enkelt, inte att det är en hel vetenskap som tar tid att lära sig. Jag har flera gånger suttit hemma hos någon, som har beställt käder av mig, och dividerat i flera timmar om vilken modell som är bäst att ge sig på. De flesta brukar inte riktigt förstå förrän efteråt att det inte bara är att sy ihop två raka stycken och klippa ett hål för huvudet. Tungan ute (Det är möjligt att en del kan bära sånt utan att bry sig, men jag syr inte såna kläder så anställer man mig blir det i alla fall någon form av HK klädsel, även om det ibland tar tid att enas om en modell.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2/12/09, 9:33 PM
#5

Alltså, kommer någon till mig och ber mig om råd hur de ska sy sin medeltida klänning/tunika/whatever, de har inget att säga till om. Antingen har de bett om min hjälp eller så har de inte. Så hård är jag ^^ lite som fantomen Cool

Men många gånger har man ju stött på en del minst sagt spännande kreationer i tyll, krossat sammet (minns specifikt en purpurfärgad ofodrad sådan mantel…. *ryser*) man kan utgå från två grundprinciper när man stöter på sådana på marknader o evenemang 1) de vet inte vad de sysslar med och kör hollywoodstuket. 2) de är lajvare och lajvare är ju "ursäktade" iom att experimentera för att representera de andra världarna… (men de kan väl lämna acetatklänningarna hemma?! Skrikandes)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2/12/09, 10:23 PM
#6

#5 tyvärr är jag blivande pedagog och har lite svårare att köra det hårda stuket. (arbetsskada)

Lajvare tycker jag nog kan lämna sina exprimenterande LOTR klänning hemma över lag. Vill man gå på medeltidsmarknad kan man antingen vara: Civilklädd / modernt klädd eller Medeltidsklädd och med medeltidsklädd menas inga alvöron eller andra liknande attiraljer. Jag ser inga som hellst ursäkter för lajvattiraljer på en medeltidsmarknad. Men det är jag det.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Spejare
2/12/09, 10:28 PM
#7

Tycker man ska visa dom lite bilder och ens egna kläderSkrattande

Anthka
2/12/09, 11:01 PM
#8

#7 det är en jättebra idé. En bild säger som bekant mer än ord

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2/13/09, 10:42 AM
#9

#6 Jag håller med dig, jag. Lajvrustningar, alvöron, peruker, svartblod, älvklänningar och så vidare hör inte hemma på medeltidsmarknader! Många lajvare ser tyvärr marknaderna som en ursäkt att få visa sina lajvkläder för allmänheten, men jag fattar verkligen inte det resonemanget. Hur kan man lägga ihop medeltid + marknad och få fantasy? Det drar ner alla andras kamp för en god medeltidsstämning när man dyker upp i full drow-mundering eller sminkad som en skuggalv. Men för all del, vill man förstöra för andra så… Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[trollduva]
2/24/09, 10:59 PM
#10

fantasy är fantasy,medeltid är medeltid,två skilda ting dessa två skola icke blandasGlad

zayla
2/24/09, 11:11 PM
#11

# 10  Håller med dig ! Glad

Positiv och konstruktiv kritik är att föredra! Informativt på vänligt men bestämt sätt så att man förstår skillnaden är si och så. "Det är bra om du tar reda på vad som är passande för tiden. Om du har på dig något som inte stämmer överens, kan du räkna med att få kritik. Det är bättre att du gör ett rätt jobb än att bli bortgjord. (Om du inte förstår resonemanget, så har du inte riktigt förstått vad detta går ut på.) " Jaa… och om man gjort hälften rätt så är det ju klart att berömma och försöker rätta till med att förklara o informera vad det andra är för fel.

Inte lätt me andra ord!

Upp till toppen
Annons: