Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 6732 ggr
Salo
2009-02-09 00:07

Schabrak-skiss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har skissat lite på ett nytt schabrak. Vad tycker ni? Ser det bra ut eller borde jag ändra något? Kom gärna med tips och förslag.

Huvan tänkte jag knyta ihop med övriga schabraket på något vis. Någon som har sytt huva förresten och kanske har mönster eller tips på hur man ska sy?

Annons:
Ahnna
2009-02-09 10:18
#1

Snyggt! Glad Det ser ut som ett sånt schabrak som jag har, som finns beskrivet i en artikel som jag kan putta upp åt dig om du inte redan har sett den.

Jag har inte sytt någon huva själv, men vet andra som har och det viktigaste är att passformen runt huvudet är ställbar. (Knytband under ganascherna och hakan t.ex.) Dels så är det svårt att få det exakt rätt och dels kanske man någon dag måste byta häst, så det är bra om det går att variera storleken lite.

En huva jag såg hade knytband med jämna mellanrum från hakan hela vägen ner till bringan, just för att alla hästar ska kunna ha den utan att den blir för trång eller för stor.

Ska leta rätt på den där artikeln…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-09 11:18
#2

Säger som AH det där ser snyggt ut, inte helt olikt det du har idagGlad

Som redan sagt är det mycket viktigt att huvan har knytband hela vägen under hakan. Dels för passform och dels så att det blir lätt att ta på den.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Salo
2009-02-09 11:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack för tips. Den är inte helt olik den jag har idag, det är egentligen bara huvan och tygeltyget som jag inte har sen innan. Funderade på helrutigt men jag tror detta blir bättre. Ska dock sy i ett annat tyg än tidigare, ev. tunt ylle. Mitt gamla shabrak är dessutom helt men funderar nu på att göra det två(tre)-delat. Slänger in en bild på det gamla så ni kan jämföra.

Anthka
2009-02-09 11:35
#4

Tänk på att ylle kommer bli väääldigt varmt för hästen (framför allt om du ska ha huva också). Jag tror mer på linne, eftersom du har en mörk häst, innebär det att han redan från början blir svettigare lägg till ett ylleschabrak och han kommer svettas floder. Dessutom är linne mer lättvättat än ylleFlört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-09 11:43
#5

Jag säger viscose-lin! Glad 45% lin och 55% viscose ger ett tyg som är lite tunnare än lin, mycket enklare att handskas med, mjukt och följsamt, svalt på sommaren och det skrynklar sig inte alls. Jag har sytt mitt schabrak i sånt tyg, med hellinne som foder, och det behöver aldrig strykas samt att det är lätt att bära omkring på. I och med fodret så får det ett "tungt" fall på hästen utan att se flimsigt ut. Rekommenderas!

Jag letar just nu febrilt efter mer sånt tyg i rätt färger så att jag kan sy ett nytt schabrak som faktiskt passar hästen. (Det gamla schabraket syddes till ett kallblod, vilket inte ser så bra ut på ett fullblod.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-09 11:48
#6

#5 du känner min inställning till för mycket konstfibrer Flört men viscos är i alla fall bättre än syntetfibrer som polyester, elastan eller polyamid….

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2009-02-09 12:02
#7

#6 Jag är också emot konstmaterial, men linneschabrak blir skrynkliga till förbannelse, ylle är varmt och dyrt, bomull gör att man ser ut att ha sytt om ett lakan, siden är för tunnt och bräckligt och tål inte väta på samma sätt, etc. Valet föll på viscose-lin för mig, helt enkelt och det har jag aldrig ångrat. Det känns så bra när man dag 2 på ett event kan plocka sitt tvättade schabrak från torkställningen och släta ut de små rynkorna med handen, medan resten av riddarna står och svär över sina sjukt skrynkliga linneschabrak… Glad (Vi brukar, när det finns möjlighet, tvätta våra schabrak i lite vatten på kvällarna om det är en väldigt varm helg. Det blir så mycket svettkristaller i tyget som ger hästarna obehag annars.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
2009-02-09 12:03
#8

#4 Flera som har schabrak i ylle säger att det inte blir så varmt då yllet andas. Sen är ju mitt vitt. Har ingen egen erfarenhet dock. Men jag tror Bockskägg har ylle så jag kan ju testa hans och se hur det beter sig innan jag bestämmer mig. Tycker ylleschabraken är så fina. Har för mig att Ryttargruppen hade ylleschabrak.

#5 Är det HK? Vad använde man förresten för tyg till schabraken på medeltiden (oftast), vet man det? Vill få det så korrekt som möjligt.

Får kolla på tyg och klämma och känna lite.

Ahnna
2009-02-09 12:09
#9

#8 På medeltiden var siden vanligt till schabraken, men det går sönder lätt och svettfläckar syns igenom. Man kan förvisso fodra det med nåt som andas, men utsidan förblir ömtålig.

Allt som innehåller icke-naturfibrer är ju inte HK, men för mig spelar inte schabraket så stor roll eftersom publiken bara ser det i full fart när man svischar förbi, samt att viscose-lin faktiskt ser ut som lintyg (samma struktur) bara att det är lite tunnare och därmed lättare.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
2009-02-09 12:38
#10

Undrar om det är vicose-lin jag har i mitt nuvarande schabrak. Jag blandade. Det gröna är linne men det vita var något tunnare och billigare "linliknande" material. Tror jag ska göra en mall-huva först som passar mitt gamla schabrak så jag testkör innan jag ger mig på det stora projektet.

Vad ska jag använda för tyg till fanan? Siden? Tror min gamla är gjord i bommulstyg.

Ahnna
2009-02-09 12:57
#11

#10 Du ska inte använda lin i fanan i alla fall… Oskyldig Min är i dubbelsytt lintyg och väger AS! Jag har en 1 meter lång motvikt i järn längst ner på pinnen men det blir ändå fel balans. Så min nästa fana ska sys i lakansväv eller viscose-lin.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-09 14:51
#12

#8 Ylle andas inte, det isolerar.
På vintern isolerar det mot kyla och på sommaren isolerar det mot värme som kommer utifrån (vilket i och för sig gör det ganska idealiskt) men är det så att du själv (eller i det här fallet hästen) rör mycket på sig och arbetar så genereras värme från kroppen. Den här värmen stannar, pgs den isolerande effekten, kvar inne vid kroppen och du/hästen blir väldigt varm. Linne (som är en vegitabilisk fiber) har inte den isolerande egenskapen utan andas mer.

Sedan kan jag hålla med dig om att ylle är väldigt vackert. De kvinnokläder jag har är helt i ylle, då jag som kvinna inte rör mig mycket utan bara ser fin ut. Medan väpnarkläderna är i linne (lättvättade och andas på ett annat sätt)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Tomteslakt
2009-02-09 18:16
#13

hejsan

vilken tidsperiod hade du tänkt dig att hålla dig till salo? är det före 1350 så går ju kreneleringar bort på textiler. Ska man hålla sig riktigt HK ska det ju vara dubbla schabrak, och före mitten av 1200talet är det inte särskilt vanligt med heraldiska schabrak på ickekungliga ryttare.

Ylle är som sagt inte att föredra på stackars hästen i högsommarhetta..hehe

jag brukar tänka så att det är jag som har valt tornerspel, inte hästen. Därför vill jag heller inte utsätta henne för onödigt stora påfrestningar.

vad gäller huva så red jag med det på hertig karl, utan problem, så det är bara att fråga. eller ta efter… moahaha *ler*..

//Staffan de Vad

Annons:
Salo
2009-02-09 19:53
#14

Jag vill att vapnet syns i schabraket. Kreneleringen ska alltså symbolisera tornet. Ska jag alltså ha rakt överallt, även tyglar? Vill gärna inte hålla mig till ett specifikt årtal utan vill vara såpass bred som möjligt. Så om det går från 1200-1350 typ. Vill ju kunna passa in lite var stans. Inte så lätt, men.

Självklart ska jag inte sy i ylle om det verkligen blir så varmt att hästen blir lidande, men jag måste ju känna på lite olika tyger innan jag bestämmer mig. Det är därför jag rådfrågar också.

Om man fodrar yllet med typ linne (nåt tyg som andas) kanske det inte blir lika varmt. Vad tror ni? Sen om man har öppet lite här och var så att luft kommer in och fläktar lite, tyget är ju som sagt vitt också.

Ahnna
2009-02-09 20:42
#15

#14 Ylle är redan varmt i sig självt så fodrar du med lin så blir det ännu varmare. Svetten transporteras till linet men stannar mot kroppen i och med att den inte kommer ur yllet. *svammel*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-09 20:49
#16

#14 Spelar ingen roll vad du fodrar med då yllet ändå kommer ligga och hejda/innesluta värmen. Vilket innebär att färgen inte spelar någon större roll heller, visst vita tyger reflekterar värme och svarta suger åt sig den. Men med tanke på yllets egenskaper så…

Jag kan inte svara på vad som händer i och med att du har öppningar lite här och där, kan bara berätta om tygets egenskaper. Å ena sidan kommer det in luft under i schabrakets öppningar men å andra sidan så arbetar hästen under tiden och blir varm. Hästar blir efter vad jag har förstått även svettiga utan schabrak på.

Förstår att du rådfrågar, det skulle jag också göra om jag var osäker.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2009-02-09 20:57
#17

#14 appropå vad Ahnna säger här ovan, yllet har dessutom den alldeles utomordentliga egenskapen att den omvandlar fukt till värme (prefekt för blöta kläder på vinter, mindre bra för svettiga kläder under sommaren)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Salo
2009-02-09 21:04
#18

#15, 16 Ja, jag förstår. Visst blir hästen svettig om den arbetar, men tornerspel brukar ju inte vara så länge och det är ju egentligen inte så ansträgande om man jämför med tex dressyr eller hoppning där hästen verkligen måste koncentrera sig och arbeta. Min polle brukar inte bli så fasligt svettig och huvan behöver man ju inte ha på hela tiden. Men en heldag med parad, tornerspel, mingel mm kan ju bli lite varmt för hästen. Men som sagt så håller ju yllet borta den yttre värmen som annars kan vara väldigt besvärlig. Så jag ser både för och nackdelar. Ska som sagt känna på lite olika tyger. Men jag är glad att ni delar med er av era åsikter och tips.

Anthka
2009-02-09 21:10
#19

#18 gör det, Glad tänk också på att tyger som inte är helylle oftast är bra mycket varmare än vad 100% ylle är (oavsett hur mycket man rör sig eller inte)

Kommer med råd allteftersom de trillar fram ur gömmorna i hjärnan

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

kirre
2009-02-10 10:12
#20

Jag håller också på att sy en huva till mitt schabrak en bra tråd

Annons:
Ahnna
2009-02-10 10:27
#21

#20 Jag har haft liknande funderingar - vi kanske ska starta ett nytt tornerlag; "de maskerade"! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-10 10:47
#22

#21 synd att vi är så utspridda då… hade gärna vart med med min lille pålle :D

Nu går han ju rakt fram, på böjda spår och i samtliga gångarter samt att bromsen fungerar :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Tomteslakt
2009-02-10 21:29
#23

ja, men det blir ju så mycket snyggare med huva på. Myyycket mer maffigt och pampigt.

Det man ju kan ha på som är väldigt Historiskt korrekt som AH (ahnna) påpekar är ju bjällror, toffsar, brokadtyg, metallinlägg, nitar m.m.. utsmyckning. Sen är det heller inte ett måste att tabard och schabrak måste stämma överens i färgerna. Det kan tex vara ett rött schabrak med ränder och en helt blå tabard…

finns lysande exempel på detta i manessa codex (går at söka på på google).

//Staffan de Vad

LinaN
2009-02-10 21:58
#24

Funderade litet på det, finns ju massor av bilder på hästar med inte har shabrak utan några typ selar i färgat o krenelerat tyg, vad finns det för belägg för det?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Salo
2009-02-11 01:28
#25

#24 Det är nog hintertyg du menar och det kan man också ha. Blir ju inte lika dyrt. :) Men jag vill ju ha huva så då passar det ju inte så bra ihop. Det behöver inte vara i tyg heller utan kan vara tex läder.

#23 Jag vill nog utsmycka mitt nya schabrak, mässingsnitar vore inte fel då jag har guldfärgade kringlor. Vill ha lite mer av den färgen i schabraket. Och toffsar är ju snyggt också. Kan man köpa såna där gardintoffsar? Eller hur ska de se ut/vara gjorda av?

Anthka
2009-02-11 10:51
#26

#25, gardintoffsar skulle jag inte köpa, de ser ut som just - gardintoffsar (även på långt håll). Däremot skulle jag köpa garn och göra egna toffsar. Egengjorda toffsar påminner starkt om gardintoffsar till formen, men då har du i alla fall gjort allt från grunden, och de flesta brukar känna skillnad på en egengjord toffs och en gardinversion.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-02-11 11:13
#27

#26 samt om man gör en egen gardintoffs så kan man välja material och ullgarn är ju bättre än det överglansiga otäckinga som finns i gardintoffsar….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
2009-02-11 11:54
#28

#27 precis, det är ju det överglansiga som gör att tofsen skriker "jag är egentligen en gardintoffs"

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Tomteslakt
2009-02-11 14:00
#29

mmm… det är enligt min mening (som inte ska tas för lag) lite samma känsla över arabgrejerna man har till arabhästar. Det ser lite väl mycket ut som gardintoffsar..

något man med fördel kan göra som AH så bra visar i tråden "sy ett riddarschabrak" så blir ett tvådelat schabrak mycket enklare att hantera…

//Staffan de Vad

Ahnna
2009-02-11 14:09
#30

#29 Jag tycker att arabtofsarna funkar skitbra på araber och berberhästar i Sahara, men utanför Nordafrika ser det bara knäppt ut. Okej om man vill visa upp sig i en arabkortege eller spela en berb i ett skådespel med hästar, men i övriga sammahang ser arabtofsar lite underliga ut, tycker jag. Tungan ute Särskilt om man inte ens har en arab… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

gladagalten
2010-05-08 20:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

 Vet att detta är en diskussion som inte någon skrivit något på ett tag. Men jag vet inte om jag kan hålla med om det med krenelering på textil inte var vanligt förens 1350. Se Karl Döves sigill som är från 1200-talet, känns som om det skulle vara krenelerad textil under sadeln.

Tomteslakt
2010-05-09 09:04
#32

#31, tänk på att den riddaren (karl döve) har jag för mig var jarl, alltså oerhört högt upp. Och därför hade råd med sådan extravagans. För varje gemene riddare var det inte särskilt vanglit med vare sig heraldiskt schabrak (eller heraldik alls på kläderna) före mitten av 1200talet eller med kreneleringar.

Men du har rätt i att det där ser ut att vara krenelringar, dock är det ju inte ett helt schabrak och vad gäller utrustningeni övrigt ser det ut att vara tidigt 1200tal. Det är rätt. Men tittar man t ex i manessa codex

http://diglit.ub.uni-heidelberg.de/diglit/cpg848/0015?sid=8c3a6874e1482c3754786304d88f3412

så ser man nästan inte en enda riddare med krenelringar, och detta är ändå från ett av riddarnas "högborgsländer" dvs Tyskland. Och målningarna är (har jag för mig) från 1300talet medans gubbarna levde under 1200talet.Inte heller de andliga riddarordnarna hade kreneleringar.

Och först nu börjar det verkligen förekomma heraldik hos nästan varje riddare med självrespekt Skrattande.

Hammarskogen
2010-07-06 12:01
#33

Det har talats om att linnetyg skulle ha "rätt" struktur för tiden….men om jag har förstått saken rätt så var ojämn eller grov struktur inte alls önskvärt när det begav sig. Detta innebär att siden med struktur inte var åtråvärt och att linne (som var det billigaste tyget allmänt) med struktur skulle ha betraktats som en förolämpning.
Det innebär isf att, det av så många förhatliga, bommulstyget ("lakan" osv) skulle vara mest likt det linnetyg som skulle kunna varit acceptabelt i tex schabrak för den medeltida människan.

Är jag ute & seglar?

En liten brandfackla till skogsbarnden om material ;)

Tomteslakt
2010-07-06 13:38
#34

tja..alltså, det överlag vanligaste tyget i schabrak var ju ylle eller siden eftersom det är relativt lätt att få tag på då får går att föda upp nästan var som helst Skrattande, annars var brokadtyger relativt vanligt i schabrak eftersom det var meningen att med ett heraldiskt schrabrak visa vem man är/var och att man hade det gott ställt med det ekonomiska och makt. Så då bör siden ha varit ett tyg att eftersträva eftersom det var dyrt och lämpar sig bra för brokadtyger.

Det man också får tänka på är att man bör kolla på var i Europa eller heliga landet man är riddare, i de sydligare delarna av hyffsat varma spanien, frankrike, ungern, balkan m.m. lär lättare mer andandes tyger ha varit i bruk under sommartid. Detsamma för heliga landet där man tog efter araberna att dra ner på tjockleken i tyget pga värmen. Medans man här i norden och england förmodligen hade lite tjockare tyg eftersom atlantluften och det skandinaviska klimatet är lite råare och kyligare överlag.

Annars rent krasst kommer inte schabrak till användning ordentligt förräns under 1200talet, sent, eftersom det innan dess är förbehållet kungliga familjemedlemmar att hävda sig.

Idag av respekt för min häst och värmen rider jag i linne, endast för att underlätta för henne.

Annons:
Anthka
2010-07-06 13:51
#35

#33 Du har delvis rätt, visst är dagens lakansväv mer lik det tätvävda linne som var då. Att linne ska vara så grovt och ojämnt som möjligt är en modern uppfinning (antagligen inspirerat av alla tidiga holywood filmer där de "medeltida" människorna är iklädda säckväv och dåligt sydda skinnkläder). Så långt håller jag alltså med dig, men lakansväv (eller bomullstyg i störtsta allmänhet) beter sig annorlunda än vad linne gör. Ett linnetyg, oavsett hur finvävt det är, har mer tyngd och faller snyggare än vad lakansväven/bomullen gör. 

Dessutom var bomull en sällsynt vara, har ett vagt minne av att den skulle vara bannlyst i Europa (alternativt enbart England) eftersom man var rädd för att bomullen skulle konkurera ut linet.

Men självklart, de grova råsiden tygerna och det förhatliga samirlinne som säljs idag är ingenting att eftersträva om man är ute efter någonting som ser korrekt ut. De är, precis som du skriver, närmast en förolämpning.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Hammarskogen
2010-07-06 14:40
#36

Ja, lin är ju både styvare och tyngre å andra sidan är siden i vissa fall lättare och "flygigare" och i andra fall tyngre beroende på hur den är vävd.
Så var hamnar vi då är det för lätt eller för tungt?

Om man fodrar ett schabrak så får vi både mera styvhet och tyngd. Om man är ute efter mera tyngd och inte mindre….
Vi vill ju inte använda syntet eller syntetblandningar så som viscose vilket skulle ge ett tyngre fall.

Anthka
2010-07-06 16:40
#37

Svårigheten ligger väl i att det är väldigt svårt att veta hur tjockt/tunnt sidenet som användes var (eller yllet för den delen)

Det är svårt att se på manuskriptbilder hur tygets struktur är.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Hammarskogen
2010-07-06 19:04
#38

Och, då har vi gått cirkeln runt, bommulstyget har en rimlig struktur för tiden, fallet kan vi inte uttala oss om eftersom vi inte kan säga hur tunt eller tjockt sidenet eller yllet kan tänkas ha varit och därmed inte vilket fall på tyget vi borde ha för att vara HK.

Utifrån detta förstår jag inte hur vissa så nedsättande värderingar som har förekommit både på detta forum och annorstädes kan komma från så annorledes HK-hävdande individer över bommull i schabrak och annorstädes.
Vill vi vara HK så är det ok men att uttala sig förklenande och nedvärderande över olika människors val utifrån ett HK-prepektiv ter sig tämligen ogrundat.

Anthka
2010-07-06 21:30
#39

problemet är väl att bomullen är ovanlig, sällsynt och dessutom bannlyst som material i Europa. Det går ju dessutom att få tag i riktigt bra linne, eller siden, om man är beredd att betala för det…

Jag vet inte om det finns nedskrivna material på temat shabrak, eller riddarutrustning. Det är inte mitt gebit inom historien.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2010-07-06 21:35
#40

appropå linne förresten, vill man vara HK (i über purjoversion) så ska man undvika det, då linne inte blir färgäkta och alltså inte borde ha användts i schabrak (vem vill ha ett shabrak som bleks efter två sekunder i solen?)

Jag kan förstå om man för hästens skull låter bli varmare tyger och därför väljer linne, men, egentligen är det lika lite hk som bomullen…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-07-11 11:48
#41

#40 Linne går att färga, det handlar bara om vad man färgar det med. Glad Alla färger blir inte så ljusäkta att de håller i flera år, men personligen är jag övertygad om att man förr färgade om sina plagg flera gånger när de började bli urblekta.

Appropå linnets vara eller inte vara, samt grovlek…
Tittar man på fynd från 1500-talet (vilket jag har gjort, så jag använder det som exempel) så förekom alla möjliga grova och lite stela vävar och det där linnet som ser ut som bomull i strukturen lyser med sin frånvaro. Samma under 1800-talet (som jag också har tittat lite på), där förekom väldigt grova linnevävar i kläderna.

Nog för att jag också har läst att man försökte ha så slät yta som möjligt i sina tyger på medeltiden, men man måste nog ta sig en funderare på vad de jämförde med. Alla som har spunnit egna trådar eller garn vet hur korvigt ovh ojämnt det ofta blir. Väver man av såna trådar så blir tyget garanterat ojämnt också. Men har man spunnit mycket så blir inte trådarna lika ojämna som för en novis, så av den mer erfarne spinnarens trådar blir tyget jämnare - men fortfarande inte som vår tids maskinspunna trådar och maskinvävda tyger. Så jag tolkar det som att man ville ha en så slät yta som möjligt (såklart), men knappast att man lyckades får linne som såg ut som modern lakansväv. Men man ville såklart undvika de jätteojämna tygerna som påminner om säckväv. De kunde ju varenda kotte se att de var gjorda av en oerfaren eller obegåvad spinnare/vävare.

I de texter jag har läst så nämns bara siden som material i schabrak och tabarder och de fynd jag sett bilder på har varit i siden med sidenapplikationer. Siden finns ju i olika styvhet och tjocklek och använder man lite styvare (och tyngre, utan att vara crombehandlat) siden och fodrar med en liknande kvalitet så blir det inte så tunnt, faktiskt. (Jag har testat i en klänning, det blev ganska ordentligt styvt med bra fall.) Men siden är dyrt och sidenbrokader finns nästan aldrig för under 1000:- per meter, så därför tycker jag att både linne, ylle och blandtyger som ser schyssta ut är vettiga substitut. Schabrka sväljer ofantliga mängder tyg (tror att det är cirka 12 meter i mitt schabrak) och ska tåla mycket tvätt, hästbajs, trampskador, svett m.m.

Personligen kan jag få tag på billigt siden, men jag tycker ändå inte att det är värt att sy ett schabrak i det med tanke på allt extrajobb med att laga, handtvätta, lappa, sy nytt och så vidare. Mitt viscoselinneschabrak med hellinnefoder har hållt i 8-9 år utan en enda reva och är bara att tvätta i maskin när det är skitigt. Så jämförelsevis så tror jag inte att ett sidenschabrak, även om det är helt HK, är värt besväret. Dåtidens riddare hade ju aningens kortare förväntad livstid än jag… Oskyldig Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2010-07-11 13:03
#42

#41 Sa aldrig att det inte gick att färga Flört

jag tror inte på linne just eftersom det inte är ljusäkta, schabraken jag sett i manuskript har mycket mönster och oavsett om det är applikationsteknik eller broderier så innebär det att man måste plocka isär schabraket igen för att färga om det, vilket blir omständigt. Dessutom, om du bara hittat siden som dokumenterat material så blir hela diskussionen ovässentligt, siden är überHK och allt annat är moderna replikationer (punkt). När det kommer till ylle kontra linne kontra bomull så måste man alltså ta ett eget beslut utifrån hästen och tvättmöjlighet.

De texila fynd som hittades i london hade en varptäthet och en tråd som i princip såg ut som dagens fina maskinspunna (varptäthetet går efter vad jag förstått inte att återskapa om man inte specialbeställer tråden, dagens kommerciella maskinspunna garner är alltså tjockare än vad den tråden var). Så att medeltida tyger är lite smått grova och ojämna är (om du ursäktar mig) bara snick snack. Lättja var en dödsynd och kvinnor lärde sig redan som små barn att spinna. De hade alltså mycket mer övning än vad vi någonsin kommer kunna få, och övning ger färdighet.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2010-07-11 13:09
#43

Hittade uppgiften om Londonfyndens täthet: http://www.textilverkstad.se/vavning/textiles_1.html (jag vill ha de böckerna *dregla*

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: